Gå til innhold
Fiskersiden

søkke


sea_boy
 Share

Recommended Posts

hei..når eg ville prøve meg på kystmeite,så brukte eg eit 100gr pæresøkke,paternostertakkel og ei 270 cm lang haspelstang..men det eg opplevde var at eg aldri fekk stramme opp snøret uten at det blei slakkt igjen..har noken ideer om kor tunge søkker eg skal ha og kvaslags??..

blir veldig taknemlig for svar..

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du en stang med kraftig tupp, vil du oppleve dette. Et alternativ hvis du fisker mye med lette søkker er å skaffe seg en stang med quivertip. Da får du spent opp snøret uten at det drar, og ser napp veldig lett.

Disse søkkene funker bra i alle vekter hvis det ikke er ren sandbunn:

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=1135

For å forbedre gripeegenskapene på lette søkker kan du bende inn den ytterste centimeteren med en tang slik at den peker rett bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål om meiting etter ørret.

Ang. spørsmålet til "Sjø-gutten", så lurte jeg på om dette kan fixes til bunnmeite etter ørret?

Jeg har ei haspelstang i kastevekt 5-25 gram (muligens litt for stor stang) og ei haspelsnelle.

Når jeg kaster ut tacklet mitt, lar jeg det synke til bunnen, og spenner opp stanga. Men jeg får ikke spent den opp! Går det an å lage sei noen små spilesøkker da?

Et annet problem er at jeg ikke får gitt tilsag, for jeg ser ikke nappet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har mekket meg noen små spilesøkker av 30-grams eggsøkker med gjennomgående hull. Katarina-søkker er fine. Gjennom hullet har jeg tredd bøyelig ståltråd som er festet med epoxylim. Ståltrådene er bøyd til slik at de griper tak i bunnen. Fant ellers som vanlig noen i England, forholdsvis dyre, men meget funksjonelle. Se de øverste her, 1 oz er 28 gram:

http://www.sharnbrooktackle.com/acatalog/O...eights__39.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker disse på samme måte som de større spilesøkkene?

De ser ikke så vanskelige ut å lage selv.

Hva slags eggsøkker bruker du, Havengel?

Når man spenner opp stengene, etter at spilesøkkene har fått grep, hvor mye skal stengene spennes opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: hei..når eg ville prøve meg på kystmeite,så brukte eg eit 100gr pæresøkke,paternostertakkel og ei 270 cm lang haspelstang..men det eg opplevde var at eg aldri fekk stramme opp snøret uten at det blei slakkt igjen..har noken ideer om kor tunge søkker eg skal ha og kvaslags??..

100gr søkke pleier å ligge pent under de fleste forhold, det. Unntak er selvfølgelig på flat bunn kombinert med strøm eller på plasser der tidevann river i snøret.

Det jeg tror kan være problemet her, sjø-gutt, er at hvis du fisker på forholdsvis dypt vann vil snøret ligger i en bue når søkket treffer bunnen. Når du da strammer opp går det kun noen sekunder før snøret henger slappt igjen pga denne buen rettes ut. På de dypeste plassene må snøret strammes opp over flere minutter for å få stram line og full føling med tacklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg var å fisket etter flyndre i går,på veldig grunt vatn,men eg fekk ikkje stramma heilt opp då heller..men skal kjøpe meg eit 100g gripesøkke og ein lett surf-stang..har bestilt[ :) ]satser på at det blir bedre da, da får eg jo meir kontakt med fisken og, i forhold til med denne stanga eg bruker nå..[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88

Funker disse på samme måte som de større spilesøkkene?

De ser ikke så vanskelige ut å lage selv.

Hva slags eggsøkker bruker du, Havengel?

Når man spenner opp stengene, etter at spilesøkkene har fått grep, hvor mye skal stengene spennes opp?

Bruker Katarinasøkker, altså søkker med en plastpinne i som sena skal gå gjennom. Ikke bruk for tykk ståltråd (fordel med rustfritt fjærstål), da den ikke vil gripe tak. Ståltrådene leges dobbelt og tres/legges i sporet i søkket, ca 10 cm ut på enden holder. Fyll epoxy i sporet og klem sammen søkkene med en tang. La det tørke, sett splittringer i enden og form spilene til en U.

Stanga spennes opp til snøret er stramt eller du får en liten bue på stangtuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.