Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som har prøvd disse?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg fant bla disse slukene nederst under en liten opprydning her om dagen.

Kan egentlig ikke huske hva jeg har kjøpt de til eller å noengang ha kjøpt de i det hele tatt..."laksesluker med riller som skaper lydbølger" står det på baksiden....mulig det var det som trigga meg, men jeg fisker jo ytterst sjelden laks !!

Så jeg lurer fælt på om noen har fiska noe med disse lydbølge skapende underverkene???

Er dette sluker jeg kan jakte sjøørret og sei eller lyr med?

Eller er dette sluker mest forbeholdt lakseelver og den slags?

Eller er det rett og slett sånn at dette er noe drit jeg kan spare meg for å vie noe mer tid???

Jeg spør fiskefolket i håp om å optimere våpenet i enden av sena og takker som vanlig for all hjelp :)

Skitt fiske videre !!

post-28883-0-57233800-1390585867_thumb.j

post-28883-0-75620500-1390585924_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikingsil.Fikk en av sølvkroken for 2 år siden (blå, sort og hvit). Har tatt noen sjøørreter på den, både på dorging og fra land.

Flotters :)

De ser jo unektelig forlokkende ut.

Mistenker at fargene kan lokke ørret i ferskvann også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ta dæi me opp t ogge..

e drømmer felt om å padle heilt fra herefoss til bunnen av ogge og bli henta der.

Burde kunne gjøres med et fåtall relativt enkle bæringer....åssen e villmarksfølelsen der?

Går det ikke en vei langsmed heile skiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e drømmer felt om å padle heilt fra herefoss til bunnen av ogge og bli henta der.

Burde kunne gjøres med et fåtall relativt enkle bæringer....åssen e villmarksfølelsen der?

Går det ikke en vei langsmed heile skiden?

e ville bejynt i Ogge å endt opp i Herefiss... Mye lettere å padle NER stryga enn opp...

D ekkje Femundsmærka, men flott. Haddekkje nåkk ti t å fiske alle dæi flåtte fiskeplassene nårr mi va dær.. Område Rettåna (nord i Ogge) e gørrflått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e ville bejynt i Ogge å endt opp i Herefiss... Mye lettere å padle NER stryga enn opp...

D ekkje Femundsmærka, men flott. Haddekkje nåkk ti t å fiske alle dæi flåtte fiskeplassene nårr mi va dær.. Område Rettåna (nord i Ogge) e gørrflått!

Da svinger vi stanga og padler noen dager når våren begynner å ta tak :) Kanutten min e glassfiber så den tåler litt mer juling enn Ally'en din.

Veier bare 10 kg mer au.... Uansett har e kanotralle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nr 1 og 3 fra venstre i slukskrinet. Har landet 2 stk fjøslaks og ett par sjøørretter på dem. Samt noen smågjedder.

Om lydbølgene har noe særlig effekt tør jeg ikke si, men formen er flott til ørret og laks.

Det var det jeg mistenkte....mange takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei :)

Jeg ser det har gått over et år siden jeg oppretta denne posten, og det betyr at jeg har hatt over et år på å bli kjent med disse.

Det er dette bekjentskapet jeg vil avslutte tråden med å dele med dere.

Blant slukene på bildene er et par Viking sild fra Sølvkroken og et sted inne i Martin Lopez sitt hode.

Det siste årene har jeg hatt 365 dagers sesonger å jakte sjøørret på.

Hvilke sluker som utmerker seg er for meg sesong betont.

Dvs sluk og fiske teknikk endrer seg med vanntemperaturen, men gjennom hele året har noen sluker fanget jevnt med sjøørret under de fleste varierte forhold. Denne skjønnheten kalt Vikingsilda har sammen med en blank Toby på 18 gr og en i kobber stått for 2/3 av de 289 sjøørretene jeg tok i 2014.

Jeg har prøvd å minimere favoritt faktoren så godt jeg kan med å fiske med alt fra sluk, flue , agn og det jeg har hatt tro på for dagen.

Vikingsilda, ikke så berømt som Toby eller Pattegrisen, men klart den mest undervurderte sjøørret sluken.

Jeg har med meg noen få utgaver i 18 gr på hver tur.

En i knall farge for kaldt og grumsete vann, en blank med innslag av sort og grønt , en i kobber til solskinn, og en i grønn på blank.

Jeg kjøper de til 30 kr nede i veien her, mens alle de andre mer profilerte slukene og kjente navn fra sluktester ligger på 55-60 kr.

Ikke vet jeg hvorfor, men løp og kjøp folkens.

I alle hastigheter, temperaturer og årstider har Vikingsilda tatt mye mer sjøørret for meg enn de berømte og godt prisede test vinnerene og kjente navna til sammen. Jeg snakker da om en 3-4 gode kjente og godt prøvede sluker, som alle har sine fordeler og mindre optimale forhold.

Der andre kjente sluker feiler ved enten veldig lav, høy hastighet eller ved spinnstopp eller ved å etterlikne en skadet fisk, fungerer Vikingsilda utmerket på absolutt alle områder.

Den kaster godt, og er lett å manipulere til å stikke ut til siden stoppe opp siden den vanlige gangen med min innsveiving ikke likner fullt så mye på en fisk som svømmer rundt og bare kikker litt, men likner mer en små skadet fisk, et lettere bytte som tiltrekker seg litt mer oppmerksomhet en den vanlige svømme gangen de fleste sluker har.

Jeg har til og med slept den etter båten ved noen anledninger for å teste hvor mye fisk som foretrekker wobbler kontra sluk.

Mine studier på det heller i den retning at rapala countdown og rapala orginal i ørretfarger har ca 5 ganger mer hugg en en sluk type f.eks møresild og liknende.

Da er står wobbler stanga fast og slukstanga brukes aktivt til å gi sluken litt mer rykk og stopp her og der.

I motsetning til alle andre sluker jeg bruker kan jeg sette fra meg slukstanga også når ei vikingsild henger på.

Det er den eneste sluken jeg har fått opp mot wobbler resultater på bare ved å dra den etter båten.

Så min store oppdagelse i 2014 heter Vikingsilda og har blitt blant de topp tre beste sluker til sjøørret jeg har brukt.

Nå skal jeg på tampen her legge til at jeg på ingen måte er noen ekspert.

Alle har sin fiske stil, men denne sluken hjelper fiskeren mye med sin gange, og mindre bevegelser og rykk og napp kreves fra fiskeren.

Dette er er kun mine tips til dere basert på mine erfaringer og fangster.

Nå på våren er grønn/blank og blank med grønt og sort de jeg får mest på.

Mot sommeren bytter jeg ut den grønne med en i kobber og en mørk en.

Jeg bruker doble splittringer som standard.

Sluken tar de vanlige bifangstene man forbinder med sjøørretfiske, men har utmerket seg på torsk i tillegg til sjøørret.

Til torskefiske har vikingsilda stått for flere torsk enn Salamander firetiger og Slukhals som jeg ellers har tatt mye fin torsk med.

Kan jo legge til at jeg bor og fisker i Lillesand, og mine beste tips fungerer godt her, ikke sikkert like godt langt nord med helt andre forhold.

Skitt sjøørretfiske med Vikingsilda folkens :)

Gi gjerne en tilbakemelding når du har tatt den første sjøørreten på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.