Gå til innhold
Fiskersiden

"Havfiske" i Østfold


Lyngern
 Share

Recommended Posts

Hei,

Finnes det noen her som har eller kan tipse meg om noen som har og er villige til å leie ut båt / skøyte med skipper til havfiske i ytre Oslo fjord område ? jeg ser for meg 1- 4 ganger pr år. Dette blir muligens et opplegg gjennom en forening. Jeg vil sette stor pris på tips om gode fiske plasser i forhold til Lange, Brosme, Uer, Kveite, Torsk etc i området. Drøbak trenger vel ingen komme med :-) Tenker å fiske lenger sør :-)

Mvh

Mikael Lyng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du vel noen klubber som fisker utover, men om du finner noen leiemulighet så lang ned på skøyte vet jeg ikke. Men du kan kontakte Oslo Havfiskeklubb som nå ha en egen båt. Eks ved Tor Arne Rygg. Du finner navnet og kontakt informasjon på hjemmesiden til OHK. Men om de vil så langt sørover vet jeg ikke. Ellers kan man kontakte Frerikshald Havfiske klubb og Sarpsborg og høre med de ang. båt. Evnt samarbeid om båt og fisketurer. De har jevnlige turer som du vet, og ofte fra Drøbak, men hender og fra Engelsviken. Lit av utfordringen er at de fleste som kjører for oss har tilhørighet i Drøbak/Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke det gitt.. Uer vet jeg det finnes da en arbeidskollega har fått noen og da snakker vi ikke lysuer som kan forveksles. Kveite har tidligere vært fisket i området på vårparten under gyte tiden. Dette har jeg igjen fått vite av etterkommere av tidligere yrkesfiskere fra hvaler. Vi snakker rundt 50 år tilbake.. De fisket disse med bakker. Det gjenstår å finne ut om det er noe å få da :-) En venn av meg fikk ei mini kveite på 2,5 kg for 1 år siden i nærheten av Rauøy, så arten finnes representert.Lange og brosme har jeg selv fått, så den finnes forskjellige steder. Det er leting og fiske tid som gjelder for kartlegging ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig ikke hvorfor jeg gidder å kommentere hva du svarer , men jeg kommenterer det jo !! Les hva 2. har kommet med...Kveite på 2,5 kg ( minstemål er 80 cm , som tilsvarer " minst " 7 kg i dårlig stand ?? Hva yrkesfiskere fikk for 50 år siden og med bakkeline ? ( lite å si i dag) Uer i vår del av landet ( Skagerrak) ?? Jo , de tas fra tid til annet , dog må ikke disse forveksles med blåkjeft...

Hallo ?? Vi snakker om Skagerrak , ikke Frøya eller Tromsø ;)

Om du - dere ønsker å ha sjanse til gode opplevelser til havs : Se post # 6 fra Skrekkjager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke skape mer diskusjon om dette eksemplaret av "mini" kveita, så ble den satt ut igjen :-) Om det finnes kveite i dag gjenstår å se, men gir det noen forsøk. Er fortsatt bare ute etter tips om plasser og arter i området , samt muligheter for å leie båt med skipper for opp til 10 personer. Takker så langt for de som har vært hjelpsomme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lite kveite igjen i området her, selvom det er en og annen som blir fanget. Jeg har fått en i Drøbaksundet for 6 år siden, har hørt sporadisk om noen få andre som er tatt lenger ut i fjorden.

Tror egentlig ikke jeg ville brukt veldig mye tid på å fiske etter den..

Ang lange og brosme, ville jeg forsøkt fra Hvalerdypet og sørover, eller i kantene på østsiden av Bolærne. Plassene blir nok brukt en del av yrkesfiskere, men hvem vet.. er sikkert mulig å få seg en overraskelse eller to der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som medlem i fredrikshald havfiske tilbake på midten av 90-tallet hadde vi en del turer på hvaler og hvalerdypet.. men med fisken så dabbet også turer dit av.. Vi hadde en "prøve-tur" dit igjen på høsten 2013. Etter vi hadde hørt at det ble tatt en del fin mattorsk og div så ville vi prøve.. Det ble mest makrell noen torsk (størst på 2.2kg) Men turen ble noe amputert da vi hadde været mot oss og vi måtte inn i le av vinden. Kan nok se for meg at vi prøver på nytt i år.. vi fikk jo det meste der ute den gangen vi fisket der på div fiskeplasser. Så i klubben sitter vi garantert inn med info om både båter og aktuelle fiskeområder.. se på hjemmesiden vår (http://www.fredrikshald-havfiske.no ) ang kontakt info. om du føler at dette kan være i området du tenkte på. Eller kontakt meg på pm så kan du få email adressen til fisketuransvarlig i klubben. Han sitter nok på navnet på div båter som kjører ut i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.