Gå til innhold
Fiskersiden

Fisketur til mo i rana i nord-norge


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Vi prøver igjen i rette forum :)

Denne gang mo i rana i nord-norge :)

Jeg skal på en lengre fisketur til mo i rana engang iløpet av vår/sommer og jakte nye rekorder både i salt og søtt.

Jeg regner med å bli et par uker, men avreisetidspunkt avhenger helt av når fiske er best der oppe.

Det jeg lurer på er om noen her kan informere meg litt om når det lønner seg å dra for å oppleve det beste fiske.

Primært ørretfiske, men det blir noen havfisketurer også, så sei og lyr er jo to andre arter jeg synes det er artig å slåss med.

Jeg lurer også litt på hva slags sluker og fluer(tørt og vått) som fungerer godt på ørret og røye der oppe, og ellers litt om hva jeg kan vente meg av snittstørrelse på ørret, røye. sei, og div ting som kan være greit å vite med tanke på valg av sene. stang, str på sluker o.l.

Jeg skal være hos en lokalkjent fiskesjel, men liker mest å stille forberedt.

Alt av info som kan gjøre turen og fisket mer givende mottas med stor takk !!

Skitt fiske videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi har et vennepar som bor utenfor Mo I Rana, og etter et par turer nordover så har jeg funnet en skikkelig godbit:

https://maps.google.no/?ll=66.258858,13.738554&spn=0.005209,0.021136&t=m&z=16

Zoom deg ut på kartet så ser du at dette er en tidevannstrøm(Straumsneset)! Det er ideelt å dra dit på stigende vann, og da bør du stå på innsiden og kaste innover. Er du heldig så vasser du i sei av fin størelse, og hvis du for det meste fisker ørret med flue så er det gode muligheter til å fiske sei(!) med flue akkurat her. Inngangen av straumsneset er best tilgjengelig på venstre side hvis du ser på kartet. Plott inn GPS`en på Straumsnesveien hvis du befinner deg i Mo og du er ca.35 minutters kjøring unna. NB: Ta med deg småpenger til bomvei(10 - 20,-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et vennepar som bor utenfor Mo I Rana, og etter et par turer nordover så har jeg funnet en skikkelig godbit:

https://maps.google.no/?ll=66.258858,13.738554&spn=0.005209,0.021136&t=m&z=16

Zoom deg ut på kartet så ser du at dette er en tidevannstrøm(Straumsneset)! Det er ideelt å dra dit på stigende vann, og da bør du stå på innsiden og kaste innover. Er du heldig så vasser du i sei av fin størelse, og hvis du for det meste fisker ørret med flue så er det gode muligheter til å fiske sei(!) med flue akkurat her. Inngangen av straumsneset er best tilgjengelig på venstre side hvis du ser på kartet. Plott inn GPS`en på Straumsnesveien hvis du befinner deg i Mo og du er ca.35 minutters kjøring unna. NB: Ta med deg småpenger til bomvei(10 - 20,-).

Supert !! Mange takk skal du ha :)

Det er en soleklar plan og ikke minst et perfekt ess å ha i ermet når familiesammenkomstene blir så hyggelige at man nesten faker et hjerteinfarkt for å komme seg ut :)

Helt glimrende :) Jeg prøver å snappe opp noen sånne steder som du nevner, så jeg har noen planer klare som kan gi givende fiske når jeg kommer opp. Jeg er såpass at jeg tar kun det obligatoriske med familie, og pakker med meg telt, så jeg kan fiske og kose meg ifred når jeg først kommer til et sted der snitt størrelsen på absolutt alt er større enn hva det er her..

Her jeg bor er snitt størrelsen på ørret ca 300 gr og en torsk på 4 kg får man ikke hvert år, så mange nye rekorder skal settes :)

Ikke minst hadde det vært fantastisk å få kjøre en sei av greit kaliber på en fluestang :)

Vet du om det lar seg gjøre å prøve seg på kveitefiske der oppe? Muligens dumt spm, men den som ikke spør forblir dum :)

Jeg har alliert meg med fiskegale lokale med bil, så å komme seg rundt til de forskjellige stedene ordner seg :)

Takk for at du svarte og super kartlink og ikke minst skitt fiske fremover :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert !! Mange takk skal du ha :)

Det er en soleklar plan og ikke minst et perfekt ess å ha i ermet når familiesammenkomstene blir så hyggelige at man nesten faker et hjerteinfarkt for å komme seg ut :)

Helt glimrende :) Jeg prøver å snappe opp noen sånne steder som du nevner, så jeg har noen planer klare som kan gi givende fiske når jeg kommer opp. Jeg er såpass at jeg tar kun det obligatoriske med familie, og pakker med meg telt, så jeg kan fiske og kose meg ifred når jeg først kommer til et sted der snitt størrelsen på absolutt alt er større enn hva det er her..

Her jeg bor er snitt størrelsen på ørret ca 300 gr og en torsk på 4 kg får man ikke hvert år, så mange nye rekorder skal settes :)

Ikke minst hadde det vært fantastisk å få kjøre en sei av greit kaliber på en fluestang :)

Vet du om det lar seg gjøre å prøve seg på kveitefiske der oppe? Muligens dumt spm, men den som ikke spør forblir dum :)

Jeg har alliert meg med fiskegale lokale med bil, så å komme seg rundt til de forskjellige stedene ordner seg :)

Takk for at du svarte og super kartlink og ikke minst skitt fiske fremover :)

Bare hyggelig! Skitt fiske til deg også!

Denne "ministraumen" pumper sjøvann og fisk inn og ut av Ranafjorden, som gir deg gode muligheter for Kveitefiske. Det er mange som har fritidsbolig og båt inne i straumen, og når vi har stått der og fisket så har vi sett kveitefiskere kjøre inn fra fjorden med bra fangst. Jeg har ikke peiling på hvor de gode "kveitespottene" er, men du kommer nok langt hvis du har tilgang på båt og kjentmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.