Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til innlandsfiske i vest agder


Pointer
 Share

Recommended Posts

Hei.

Er en kompisjeng som drar på fisketur ei langhelg ett par ganger i året. Trenger å utvide "kartet" med flere vann og turterreng :-P Noen som har noen tips til fine innlandsvann med bitevillig fisk og muligheter for ellers fine turer i vest agder?

Alle svar mottas med takk :)

Bitevillig fisk er det mer enn nok av, problemet er vel heller å finne vannene med litt større fisk. Men du kunne jo spesifisert litt mer, er det fjelltur som lokker eller skogstur? Eller elvefiske? Og er turen og turterrenget viktigere enn størrelsen på fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, storfisk selvfølgelig!

Jeg er desverre ikke veldig kjent, men et område jeg har hørt veldig mye skryt om turmessig er jo Setesdal-Vesthei. Det er vakkert fjellterreng, jaffal om man ikke oppsøker de enorme kraftmagasinene det (desverre) er noen av. Området strekker seg jo fra Rogaland gjennom Vest-Agder og til Aust-Agder, så det er jo bøttevis av plass. En adkomstmulighet er jo å kjøre Brokke-Suleskardveien og parkere langs den, et ypperlig utgangspunkt for en langhelg med telting. Googlebilen har tatt turen over fjellet, bare å dra på sightseeing med en eneste gang!

Andre innslagspunkt er jo Ljosland og Bortelid i Åseral og Knaben i Kvinesdal. Jeg kjenner som sagt ikke til hvor den store fisken bor, men googler du litt er det ikke helt umulig at du finner litt info. Et generlet tips må være å finne ukalka (lite kalka) vann hvor det fortsatt er fisk, eller vann med dårlige gytemuligheter. Da er det jaffal sjansene for tusenbrødre mindre. Det kan jo også nevnes at det er satt ut endel bekkerøye og ørret flere plasser, spesielt i Sira-Kvina vassdraget der kraftselskapet har pålegg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du så bor på Lindesnes fyr er det vel ikke mer enn etpar timers kjøring til Knaben og Ljosland, så så veldig langt er det vel ikke å komme seg til fjells?

Men som sagt, kjent i våre innlandsstrøk er jeg ikke - det er bare å håpe at noen andre ser tråden. Evt. kan du jo høre på facebook - mye lokalkunnskap i bl.a. "Ørretfiskere i Lister- og Lindesnesregionen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.