Gå til innhold
Fiskersiden

Test av 35 stenger i AoF


Gjest Tobbi
 Share

Recommended Posts

Gjest fiskefritid

Antar det er flere her som har sett testen i siste nummer av Alt om Fiske.

Hva mener du om at et par personer bruker 8!!! timer på å kaste med 35 stenger, for så å kalle dette en stangtest?

Det blir ikke mange minuttene på hver stang!

Syns personlig Alt om Fiske er et flott blad, dette er mer en diskusjon om metodene som brukes i blader for å teste stenger.

1 - Skulle vi hatt blindtester, hvor merket var tapet over e.l.

? (er testeren objektiv)

2 - Hvor mange personer bør teste før vi kan kalle det en "komplett" test?

3 - Hvor mye skal en nybegynner vektlegge en test hvor raske stenger blir trukket frem?

4 - Blir du påvirket av slike tester?

Jeg vil påstå at noen stangtester kan være preget av at stangtesteren har sine favoritter.

Det er helt naturlig og jeg tror kanskje jeg hadde gjort det samme???

En blindtest hvor test personene har forskjellige kasteteknikker og forskjellig ferdighetsnivå vil kunne gi en bedre tilbakemelding til kunden om hvilken stang som er bra.

Lengre tid til testing av hver stang kan gi helt andre resultater. Det blir vel kanskje for mye med 35 stenger i en test!

Hva om bladet heller kunne sette opp en oversikt over årets nyheter, hvor fakta om stangen taes med?

Så kan kunden selv finne ut hva som er av interesse og deretter gå i butikken og teste selv?

Kommentarer mottas med glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med deg i de fleste punktene, men mener samtidig at man må ta det for det testen representerer.

liker ideen med å blindteste stengene, og at folk med forskjellig kasteerfaring stiller.

testen påvirker meg til å prøve de beste stengene i testen hvis jeg skal kjøpe, og kanskje jeg lar vær å prøve de midt på treet (selv om det kan være her min stang befinner seg)?

personene i testen har vel forsåvidt godt grunnlag til å kunne kjenne igjen hva folk vil ha, håper jeg...

synes dette er en fin tankevekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i det meste du sier. Samtidig hadde det vært en fordel å vite litt mer om de som tester stengene, slik at man selv kunne vektlagt testresultatene til den kasteren som er mest lik en selv.

8 timer på 35 stenger er 14 minutter per stang. Dersom dette inkluderer bytte av snører og sneller, er det noe som ikke stemmer. Dessverre er dette noe som går igjen i flere av testene i AoF, de har ikke tid eller tar seg ikke tid, til å gjennomføre testene skikkelig. (Det skinner igjennom at snelletesten i samme nummer lider under samme tidspress.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en blåkopi av den samme "sutringen" som har versert i flere andre fora siden bladet ble utgitt. (Skal ikke begi meg inn på å kommentere hva jeg oppfatter som "riktig" eller "galt") men syntes det er betimelig å spørre kritikerne om HVORDAN de mener en slik omfattende test skulle ha vært avviklet for å innfri de spørsmålene som stilles?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rams; Spørsmålet er vel ikke egentlig HVORDAN men HVOR MYE. Rent praktisk er det ikke vanskelig å gjennomføre tester over lengre tid, men det koster mer penger. Jeg leser endel utenlandske blader, og særlig tyske fagblader har mye å lære bort når det gjelder grundige tester av utstyr. Det er ikke vanskelig å gjennomfør verken stang- eller snelletester på måter som gjør at man får et mer relevant resultat, men det er kostnadskrevende. Det finnes feks maskiner som simulerer slitasje på sneller (og det meste annet), slik at man kan få en "langtidstest" i løpet av få dager.

Selv bruker jeg sikkert 10-15 minutter bare på å venne meg til en ny fluestang, hvis jeg i tillegg skal teste den med ulike snører, måtte jeg ha brukt vesentlig lenger tid på å få et skikkelig bilde av hvordan stangen oppfører seg. Da kan jeg ikke se at en tester i AoF skal klare dette kunststykket på 14 minutter, uansett hvor mye peiling han måtte ha.

Jeg har full forståelse for at AoF ikke nødvendigvis har økonomi til å teste ting på den samme måten som et blad med 100 ganger så mange kjøpere. Men det hadde kanskje vært en ide å alliere seg med noen, slik at man kunne ha fått bedre tester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er mange som virkelig kan teste stenger, og det skulle heller ikke være så vanskelig å engasjere akreditterte instanser for å ivareta både kvalitet og habilitet, men jeg er ikke sikker på om testene blir noe bedre av den grunn. Og som du er inne på; Hvem skal betale den regningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle disse stengene var det nesten ingen dårlige karakterer ute å gikk. Det var bra og litt mindre bra. Leste ikke den testen grundig, men såg at de fleste av stengene fikk mange fisker på karakterskalaen. Fint vi har så mange bra stenger på markedet i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskefritid

Antar det er flere her som har sett testen i siste nummer av Alt om Fiske.

Hva mener du om at et par personer bruker 8!!! timer på å kaste med 35 stenger, for så å kalle dette en stangtest?

Det blir ikke mange minuttene på hver stang!

Syns personlig Alt om Fiske er et flott blad, dette er mer en diskusjon om metodene som brukes i blader for å teste stenger.

1 - Skulle vi hatt blindtester, hvor merket var tapet over e.l.

? (er testeren objektiv)

2 - Hvor mange personer bør teste før vi kan kalle det en "komplett" test?

3 - Hvor mye skal en nybegynner vektlegge en test hvor raske stenger blir trukket frem?

4 - Blir du påvirket av slike tester?

Jeg vil påstå at noen stangtester kan være preget av at stangtesteren har sine favoritter.

Det er helt naturlig og jeg tror kanskje jeg hadde gjort det samme???

En blindtest hvor test personene har forskjellige kasteteknikker og forskjellig ferdighetsnivå vil kunne gi en bedre tilbakemelding til kunden om hvilken stang som er bra.

Lengre tid til testing av hver stang kan gi helt andre resultater. Det blir vel kanskje for mye med 35 stenger i en test!

Hva om bladet heller kunne sette opp en oversikt over årets nyheter, hvor fakta om stangen taes med?

Så kan kunden selv finne ut hva som er av interesse og deretter gå i butikken og teste selv?

Kommentarer mottas med glede!

Jeg er absolutt med på tankene dine fiskefritid og synes absolutt du har gode poenger.

Svar til punktene dine;

1. blindtester bør være en forutsetning ellers er, etter min mening, sjansene gode for forutinntatthet - og dermed selve testen lite pålitelig.

2. Har ingen svar til hvor mange som bør delta på en test - men i allefall adskillig flere enn 2

3. Nybegynner har ofte for mange "unoter" til at kastene blir særlig gode - og har man raske stenger som ikke akkurat tillater småfeil kan det for, for en nybegynner, bli særdeles traurig opplevelse å kaste med en fluestang.

4. Jeg blir ikke veldig påvirket av slike tester annet enn at jeg kanskje ville teste ut særlige interessante stenger - men jeg har funnet ut hva slags type stenger jeg liker og ville ha valgt innenfor den type aksjon åkke som. Derfor blir slike tester av bare begrenset verdi for meg.

Men som ren produktinformasjon er de litt nyttige fordi jeg sjeldent får oppdatert meg på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt anledning til å vært med på en slik test så hadde jeg gjort det gratis. Ville vært artig å fått muligheten til å teste "hele" markedet av 5# stenger på en gang. Det finnes sikkert mange her på forumet som kunne tenke seg å være med på dette.

"AoF tester stenger i samarbeid med Fiskersiden" - hadde vært fin reklame for siden det.[ :) ]

Det sies vel i testen at stengene er testet uavhengig av pris. Vi har vel alle våre favorittmerker på stenger, men det faktum at to av de tre stengene som kom best ut i teste, var relativt rimelige tilsier at de hvertfall må ha prøvd å unnlate å se på merke.

Selv elsker jeg sånne tester [ :D ] men kjøper jo ikke utsyr uten å prøve da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også enig med flere kritiske innlegg til testen; men tenker at det er retningsgivende når dyktige kastere tester stenger. At de bruker lite tid tror jeg ikke er så vesentlig for å kjenne hvordan stangen fungerer (med i hvert fall ett snøre.) De beste trenger vel ikke så mye tid for å si noe om den(tror jeg).

Det jeg savner med slike tester er at en som er helt fersk tester stenger. Da vil en se hvordan stangen kompenserer for manglende teknikk; det tenker jeg er et viktig poeng.

Selv synes jeg slike store tester en supre da en får oversikt over markedet; tror ikke det hadde vært like fengende med fire stenger som var testet gjennom en sesong.

Uansett vil det være fornuftig å sjekke stenger selv i butikk da noen liker trange bukter og noen litt større utifra egen teknikk.

Men det var artig å lese testen og det er jo betryggende at det er vanskelig å gjøre bomkjøp for kunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.