Gå til innhold
Fiskersiden

braid og litt annet


cannonbang
 Share

Recommended Posts

hei

Da jeg har fått båt på vannet, så har jeg kjøpt inn litt utstyr som er egnet til dette.

Men jeg har ukke brukt så mye denne type utstyr på dypt vann, så jeg trenger noen betraktninger og tips her.

Utstyret består foreløpig av tre snelletr, to kinetic godspeed GS40LC, og ei tica seawave SWP 16 W LG

Stengene er to tica scandinavia met to topper hver, en til rett ned-fiske og en til dorging.

-Ved bruk av braid, bør jeg skifte toppringene til trinseringer?

Hvor tykk braid er å anbefale på dyp ned til nærmere 400m? Dette gjelder seawaven, den tar ca 480m med 0.50

Hvis noen mener denne er litt overkill, så ja, er ikke uenig. Men fikk den til bra pris, og klarte rett og slett ikke å motstå denne solide elegante snella.

Takknemlig for svar fra dere som fisker litt på dypet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett ville jeg anbefale så tynn sene som mulig.

Hvertfall på slike dyp trenger du et snøre som skjærer vannet godt og sparer deg for så mye avdriv som mulig. Det groveste jeg har er 0.32 som tåler 40 lbs, drøye 18 kg.

Asgeir Alvestad sin rekord hai på drøye tonnet tok han på 0.39 type fireline.....husker ikke helt spesifikasjonene...men vil nok anbefale at du velger deg en så tynn line du kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så langt

Var noe sånt jeg tenkte også, ca 50 lb. Snella tar 480 m med 0.50, så jeg må sikkert fylle litt med mono først. Litt overkill til fjordfiske som sagt, men den tar inn bra med line pr runde med sveiva. Kommer til å fiske endel inntil bratte berghammere med denne, så tynn superline er kanskje ikke det helt rette.

5-600 gr søkker, er det sånn passe for disse linetypene. Kommer ikke til å drive dette fisket i så veldig sterk strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så langt

Var noe sånt jeg tenkte også, ca 50 lb. Snella tar 480 m med 0.50, så jeg må sikkert fylle litt med mono først. Litt overkill til fjordfiske som sagt, men den tar inn bra med line pr runde med sveiva. Kommer til å fiske endel inntil bratte berghammere med denne, så tynn superline er kanskje ikke det helt rette.

5-600 gr søkker, er det sånn passe for disse linetypene. Kommer ikke til å drive dette fisket i så veldig sterk strøm

Har 30lbs (0.28mm) braid på de fleste snellene til slikt fiske, alt over er overkill. Har en snelle med 0.23mm på, den er nesten optimal til havfiske på 400m< og bly 600g<.

Hvis du velger å gå opp i braidtykkelse for å føle deg tryggere når du fisker nære bergvegger er det bare en falsk trygghet, braiden tåler kun oppgitt bruddstyrke ved at ALLE dynema-trådene er inntakt. Har du en liten risp på braiden er det snørets svakeste punkt, og vil gå av skremmende lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å legge tynnere braid på de to andre snellene, tipper de tar rundt 400m med 0.28 de også. Kanskje jeg burde legge på 0.40 mono på den store i stedet. Skal brukes stort sett til langefiske. Det er noen bratte bergkanter her ute som er egnet. Fiske inntil disse er ikke så aktuelt i sterk strøm uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg på mono til langefiske, du trenger bedre kontakt med agnet enn det du får med gummistrikken 0.40. Jeg ville heller lagt på 0.23/0.28/0.32mm og knyttet på en ekstra lang topshot (fortom), som kan ta av for eventuell kontakt med moder jord. Du kan sikkert legge på opp mot 20 meter tykk mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.