Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til ferskvannsfiske - Hovedsakelig fjellfiske


Mskogli
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har bestemt meg for å invistere i ny haspelstang og snelle som hovedsakelig skal brukes til fjellfiske etter ørret og en og annen fisketur i numedalslågen. Etter å ha lest litt på forumet her samt andre nettsteder har jeg fått en grei styring på hva som gjelder å kjøpe. Nedenfor ligger utstyret jeg har sett for meg. Kom gjerne med forslag om forbedringer eller annen relevant info.

Stang: Beastmaster CX STC 210/240L 3-14gr

Snelle: Shimano Aernos 1000 FA

Sene: Vurderer å prøve meg på en multi sene med flourkarbon fortom. Her hadde jeg tenkt PowerPro 0.10 evnt 0.13 - Hvilke fordeler ligger det i å bruke multi med fortom? Slik jeg har forstått det gir dette en bedre følelse av napp, høyere bruddstyrke og litt lengere kasteegenskaper.

Kjøp: lønner det seg å bestille fra internett, evnt www.skittfiske.no (eller andre)? Jeg bor ikke langt fra Oslo og Drammen og har ikke noe imot å kjøre et par timer for en potensielt bedre handel.

Budsjett: 3-4 tusen - er villig til å bruke mer hvis det er nødvendig.

Takk på forhånd.

Endret av Mskogli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torshov har veldig god erfaring med ørretfiske, synes at det er fint og støtte de små lokale butikkene, slik at det ikke bare blir store giganter som Skittfiske og villmarksbutikken igjen.

Siden du sier du bor i nærheten av Oslo hadde jeg tatt turen innom.

Tror du vil få en fin pris på settet og!

Men settet funker som fy, knall stang og snelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å bli meget fornøyd.

Jeg har kun Shimano BeastMaster stenger i alt fra lettspinn til havfiskestang og er superfornøyd og har vært det i mange år.

Husk å levere inn snella til service på Shimano Norge sitt verksted etter et år eller to og med jevne mellomrom om den bukes mye så har du ei snelle som alltid er tipp-topp :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det setter jeg stor pris på. Da blir det nok til at jeg lander på en Shimano Beastmaster og en Aernos snelle etter 3x positive tilbakemeldinger.


Du kommer til å bli meget fornøyd.

Jeg har kun Shimano BeastMaster stenger i alt fra lettspinn til havfiskestang og er superfornøyd og har vært det i mange år.

Husk å levere inn snella til service på Shimano Norge sitt verksted etter et år eller to og med jevne mellomrom om den bukes mye så har du ei snelle som alltid er tipp-topp :)

Takk for svar, godt å høre at du er fornøyd med Shimano Beastmaster. Hva tenker du om lengden på stanga; høres 210/240 7/8 bra ut for ørretfiske i fjellvann ? Eller er lengde i størst grad en personlig preferanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt topp ut !!

Jeg har en på 180/210 og en på 270.

Kastelengden blir ikke nevneverdig påvirka av forskjellen på lengden på de ettersom stanga er såpass spenstig at den sender det som er i enden av snøret langt og presist uansett.

Eksempelvis bruker jeg den minste stanga med det korteste toppleddet på 180 cm når jeg fisker fra kano, bare fordi at da er den kortere å håndtere i kanoen og smeller på det lengste toppleddet og får 30cm ekstra eller bytter til den på 270 når jeg kaster fra land. Rett og slett fordi jeg liker måten stanga jobber med fisk på når jeg har litt lengde på.

Forskjellen på ei stang på 240 og 270 tror jeg blir en smaksak for deg.

Et lite tips jeg kommer på i farta er at BeastMasteren min som er femdelt er en million ganger greiere å handtere og å ha med på tur enn en to delt....om du kan få en femdelt i tube, så gå for den :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt topp ut !!

Jeg har en på 180/210 og en på 270.

Kastelengden blir ikke nevneverdig påvirka av forskjellen på lengden på de ettersom stanga er såpass spenstig at den sender det som er i enden av snøret langt og presist uansett.

Eksempelvis bruker jeg den minste stanga med det korteste toppleddet på 180 cm når jeg fisker fra kano, bare fordi at da er den kortere å håndtere i kanoen og smeller på det lengste toppleddet og får 30cm ekstra eller bytter til den på 270 når jeg kaster fra land. Rett og slett fordi jeg liker måten stanga jobber med fisk på når jeg har litt lengde på.

Forskjellen på ei stang på 240 og 270 tror jeg blir en smaksak for deg.

Et lite tips jeg kommer på i farta er at BeastMasteren min som er femdelt er en million ganger greiere å handtere og å ha med på tur enn en to delt....om du kan få en femdelt i tube, så gå for den :)

Takk for innsikten, da tenker jeg at kjøper meg en Beastmaster CX STC 210/240L 3-14gr iløpet av uka, den er forøvrig også femdelt og kommer med tube og trekk :) Gleder meg til å få prøvd den ut når isen i nærommrådet forhåpentligvis går iløpet av de kommende dager :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.