Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske på NordVestlandet(og Sør-trøndelag)2005


robertar
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

Så nærmer vi oss atter en gang en ny sesong. Og vi gleder oss vanvittig til den første laksen sitter. På denne tråden kan dere legge inn rapporter og legge inn bilder fra deres turer, samt debatere.

Så håper vi på en bedre sesong enn ifjor. Skitt fiske til dere alle!

ErikR dette synes jeg virket som en god ide..

aner jeg en litt uhøytidlig fiskekonkuranse?[8D]

Alle som fisker Laks på Nordvest Landet oppfordres til å legge inn rapporter og bilder under denne posten..

Siden vi fisker noe i Galua og Orkla også tar vi med fangst fra disse elvene også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke overaskende var det RobertL som tok den første laksen, blandt vi fra Molde traktene..

En nydelig Orkla Laks tatt på flue. Fisken ble tatt på brekk kanten i Langsethølen ved Langset på lørdags morran. Fisken veide 8 kg.. Kjempefin Laks..

RobertL_kj%f8rerlaks.jpg

Trodde du likte å kjøre laks jeg [ ;) ]

RobertL_orklalaks8kg.jpg

Der kom smilet frem[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen startet endelig her i Romsdalen og 8 juni var det sesong start i Eira. Som vanlig var det Kjell Langmyren som startet ballet i nedre grytos, med en laks på 8.3 kg. Ellers fikk Ola Thue en sjøaure på 4 kg og en laks på 6.3 kg.( håper på å legge ut bilder).

I går var det sesong åpning i Oselva og fem fisker kom på land fra 2.5 - 5.5 kg. Jeg fikk endelig kjenne hvordan det er å kjøre på stor laks uten at jeg kommer til å bli mett av den grunn. Uansett var det en gøy opplevelse på ca et kvarter og en mildt sakt spennende flukt etter fisken på ca 150 meter. Dette var den største fisken jeg noen gang har hatt på kroken.

Torleif Gule fikk også en aure på 3.1 i Eira samme døgnet som Kjell fikk sin laks.

Torleif har startet sesongen sterkere enn de fleste med laks på 17 kg i Gaula , sjøaure på 3.1 i Eira og Laks på 5.5 kg i Oselva på enhånds. Alle fiskene her vi snakker om her er selvfølgelig tatt på flue. noe annet teller ikke [ :) ]

Kjell og Torleif med sine fisker

kjellogtorleif.jpg

Kjell lander fisk i nedre grytos

kjell_landerfisk.jpg

Kjell og et par Osen laks, Kjell sin er den størrste på 4.1 kg.

Osen15.6.05-049.jpg

Meg selv på vei ned et stryk med enda et håp om at jeg skal få fisk på land.

jaja.jpg

fler oppdateringer kommer ...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

en liten oppdatering..

fisket i Eira har ikke tatt riktig av enda, da det er en litt sein elv.. legger ut bilder av to fisker tatt av Ola Thue rett etter åpningen. Han har også fått en laks på 9.6 kg i i sist uke..

Laks%20kirkeh%f8len%202005.%206,5%20kg_olathue.jpg

laks 6.3 kg Ola Thue

olatue_sj%f8%f8rret_4kg.jpg

sjøørret 4 kg Ola Thue

Ellers så har RobertL, Roy Seth og jeg vært på en liten rundtur, først Surna, på torsdag, den var for kald og stor, så Stordalselva i åfjord.. fine forhold da vi kom alle hadde kontakt med fisk og jeg mistet 3.. elva datt med 40 cm og vi dro. Neste stopp var Kvåle i Orkla. Elva var fortsatt stor men datt utover natta. Endelig fikk jeg min første i år. En laks på 7.8 tatt på en sunray shadow variant.

laks7.8kg_26.06.05_orkla.jpg

Laks 7.8 kg Robert A. Rishaug.

Ellers så har det vært et par bra døgn i Oselva på Kleive utenfor Molde

Robert Løvik fikk 1 mista 3, Roy Seth fikk 2 (størrste 3.7 kg) jeg fikk 2 ( 1.6 og 1.8) Lars Bernhard Lønseth fikk 4 , Christian Ekren fikk 2 mista 2 osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robert,

gratis med fangsten!!! Det burde jeg å være der stående i min elsked Eira og Oselva, men dertil må jeg jobbe i 4 lange uker. Men likevel er det et fint følelse o se på de vakre bildene.

Forresten har du kanskje en brukbar opskrit av SUNRAY SHADOW?

Hilsen Dieter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

en liten oppdatering..

RobertL og Roy Seth har haddt et par vellykket døgn i Driva, Det er mye laks og Stor Ørret i elva. Robert sin veide 7.2 og Roy sin veide 5.2, begge tatt på Flue.

legger også med et bilde av en grov sjøørret tatt på Sande i Driva i går av Aktiv Fritids Rune Martinsen

den veide 7.1 kg.

neste uke skal vi fiske ei uke på elverhøy i driva, jeg gleder meg som en unge.

Driva%2017-19.07.05%20014.jpg

RobertL med sin på 7.2

Driva%2017-19.07.05%20025.jpg

Roy Seth med sin på 5.2

Driva%2017-19.07.05%20028.jpg

Rune Martinsen med sin ørret på 7.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Første gang jeg ikke har fått laks i Driva, så utrolig lite fisk, virka ikke som andre fikk noe. Var visst meldt inn for det meste kludd og lite laks. Bomma litt der. I Litledalselva kroka jeg en pen oppdrettsregnbue på 3,5. Den var gyteklar og vassen. Men i Sylteelva på Fræna ble det storfangst og vannvittig laksebett! 12 stk totalt på et par dager, og det på liten vannføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av eholte

Første gang jeg ikke har fått laks i Driva, så utrolig lite fisk, virka ikke som andre fikk noe. Var visst meldt inn for det meste kludd og lite laks. Bomma litt der. I Litledalselva kroka jeg en pen oppdrettsregnbue på 3,5. Den var gyteklar og vassen. Men i Sylteelva på Fræna ble det storfangst og vannvittig laksebett! 12 stk totalt på et par dager, og det på liten vannføring.

Ser dere har fisket i sylte,moa elven.

Er mye smålaks som står nede på dei nederste sonene i påvente på vann i elven. Var en tur og kikket og såg mellom 50 og 60 smålaks der. Problemt med dette er att fisken ikke har noe rømmningsvei og blir lett bytte for oss som fisker.(25 Laks i en liten kulp er ingen utfordring) Har også økt oppsynet med elven pga mye tyvfiske. Mange som ikke greier å se så mange laks. I fjor så innførte vi baglimit på 5 fisk i døgnet. I år må vi vel innføre minste vannstand for beholde noe av laksen som skal vidreføre slekten.

Vil på ingen måte anklage dere for noe galt og håper dere hadde en flott tur her[ :( ]

Hilsen Arild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Fishermen

sitat:Opprinnelig postet av eholte

Første gang jeg ikke har fått laks i Driva, så utrolig lite fisk, virka ikke som andre fikk noe. Var visst meldt inn for det meste kludd og lite laks. Bomma litt der. I Litledalselva kroka jeg en pen oppdrettsregnbue på 3,5. Den var gyteklar og vassen. Men i Sylteelva på Fræna ble det storfangst og vannvittig laksebett! 12 stk totalt på et par dager, og det på liten vannføring.

Ser dere har fisket i sylte,moa elven.

Er mye smålaks som står nede på dei nederste sonene i påvente på vann i elven. Var en tur og kikket og såg mellom 50 og 60 smålaks der. Problemt med dette er att fisken ikke har noe rømmningsvei og blir lett bytte for oss som fisker.(25 Laks i en liten kulp er ingen utfordring) Har også økt oppsynet med elven pga mye tyvfiske. Mange som ikke greier å se så mange laks. I fjor så innførte vi baglimit på 5 fisk i døgnet. I år må vi vel innføre minste vannstand for beholde noe av laksen som skal vidreføre slekten.

Vil på ingen måte anklage dere for noe galt og håper dere hadde en flott tur her[ :( ]

Hilsen Arild.

Sikkert en god ide å stenge elva på lav vannstand. Det er første gang jeg har opplevd et sånnt bett der. Prøvd mye før på lav vannstand og da har laksen vært helt umulig å få på kroken.

Hvorfor blir det tatt så lite sjøørret i elva? Synes det hadde vært en ide å åpne de nederste sonene for sjøørretfiske i september?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen er fra 15 juni til 15 august. I fjor så vart det søkt til fylkesmannen om forlenget fiske av sjørret pga lite vann gjennom sesongen.

Dette fisket var kunn åpent for flue eller med flue dupp.

Dette blir vel sikkert gjort i år også.

Tok meg en tur i går og fikk 2 stk.

Utrolig med fisk som står der. Mistet også 3 andre.

Skal legge ut en rapport senere.

Hadde det blitt vann så blir det eventyr fiske.[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

avslutning..

Ola,Robert,Jan Erik og jeg hadde en fin avsluttning på sesongen i Eira dem siste dagene..

RobertL hadde virklig lakse teft med 4 fisker fra 1.1 til 6.4 kg.. i tillegg mistet han tre lakser der den ene lagde korketrekker av fluekroken hans.. Stor var den, sansynligvis den største han noengang har hatt på. Vi fikk 25.7 kilo laks på to dager.. Det er ganske mye med tanke på at vi ikke fisket mellom kl 13 og 18 pga fredning og ikke mellom 21 og 06 pga mørke.. her er et bilde av tre av fiskene: Fra Venstre RobertL (6.4 kg), Ola Thue (4.8kg) og meg, Robertar (3.3kg)

eira_8sept.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.