Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Talica 10lbs 2-speed vs 16lbs


corrosive
 Share

Recommended Posts

Hei folkens,

Først og fremst må jeg si at jeg har forsøkt å google meg litt rundt og søkt meg litt rundt i forumet på lignende spørsmål, men har egentlig ikke funnet noen konkrete som belyser det jeg egentlig lurer på.

Jeg har allerede bestilt en Shimano Talica 10lbs 2-speed som jeg spent venter på i posten, men siden jeg har verdens dårligste beslutningsegenskaper på slikt - har jeg nå begynt å tenke på om jeg muligens har gjort feil valg.

Til å begynne med kan jeg nevne at jeg har tenkt å bruke snella til kveitefiske fra båt (jigging) på grunt vann, og jeg har derfor ikke knallharde krav til spolestørrelse. Å ha en så lett rigg som mulig er såklart også en fordel, og jeg har etterhvert tenkt å investere i en ny lett stang også. Jeg har derimot store forhåpninger om å lande kveiter på 100kg+ med tiden, og har ikke lyst å konfigurere meg opp i et hjørne på verken brems eller spole (eller stang på sikt), og jeg lurer derfor på om 10lbs-varianten av Talica blir for "pinglete" i forhold til 16lbs-varianten? Hvor mye har disse 2,7kg i forskjell på brems å si? Ser at jeg vinner 270g i vekt på 10lbs-varianten fremfor "storebroren".

Noen som har innspill eller først og fremst erfaringer dem kan dele som kan lede meg på riktig vei?

På forhånd mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bruker Talica til kveitefiske. Jeg har brukt ei Shimano Talica 10 II i litt over ett år og det er ei lett og fin snelle med jevn, fin brems. Men pga av de store belastningene som dette fisket medfører holdt ikke snella lengre enn litt over en sesong. Det er mange som har Talica 10 i miljøet her nord og alle har opplevd det samme - veldig kort levetid.

Men hvis du går opp en eller to størrelser får du litt mer dimensjon på girhus, drivverk, brems mv og da tror jeg du har ei holdbar snelle for kveitefiske.

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg klarer å lese på http://fish.shimano.com/publish/content/global_fish/en/us/index/products/reels/lever_drag/Talica_II.html ser jeg ikke den store forskjellen på 10 og 16lbs bortsett fra bremsegenskapene (drivverk), og en liten forskjell på maks senekapasitet. Det kan vel ikke være den enorme forskjellen på 400kr i prisforskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt pinglefiske har Talica 10II så langt holdt godt, hvis jeg derimot hadde frekventert farvannet til Nikolassisen med dertil like mye fisketid etter kveita som de gutta der oppe, da hadde jeg nok vurdert å gå opp et hakk eller to på størrelsen.

Koker vel ned til to ting, hvor mye kommer du til å fiske og hvor store fisker vil være 'normalen' i området du skal fiske i, har vel sett en tendens til at det meste av sneller i samme størrelse som Talica 10II etter hvert sliter når de blir utsatt for mye og hardt bruk, i så måte tror jeg ikke at Talica 10II er et dårlig valg i forhold til andre sneller i samme størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Maskinisten i at Talica ikke er en dårligere snelle en andre. Tvert i mot - det er ei veldig god snelle og jeg har vært veldig fornøyd med mi snelle. Helt til den konka. Men vi har også kavra Okuma Andros, Accurate BX400, JM og noen til. Så det er rett og slett størrelsen det kommer an på.

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at vi fisker 9 måneder i året og at det nærmeste vi kommer vedlikehold er at vi av og til skyller snellene i ferskvann. Når det regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Maskinisten i at Talica ikke er en dårligere snelle en andre. Tvert i mot - det er ei veldig god snelle og jeg har vært veldig fornøyd med mi snelle. Helt til den konka. Men vi har også kavra Okuma Andros, Accurate BX400, JM og noen til. Så det er rett og slett størrelsen det kommer an på.

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at vi fisker 9 måneder i året og at det nærmeste vi kommer vedlikehold er at vi av og til skyller snellene i ferskvann. Når det regner.

Er noen som skyller de i WD40 også har jeg hørt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, så mange fornuftige tilbakemeldinger. Mange takk! :)

Da gir jeg 10lbs 2-speed'en en sjanse oppe i nord. Sånnsett håper jeg å få den testet ut på noen ordentlige rugger for å se hva den duger til. Nå gjenstår det bare å se på en passende lettvekterstang som passer snella. Så langt virker Spinal Factory Jigging Rods og Blackhole Cape Cod-stengene som gode alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...Jeg har derimot store forhåpninger om å lande 100kg+, med tiden..."

Det har vi vel alle?

Spørsmålet er vel heller hvor realistisk det er?

Når du har slitt ut en snelle på x antall tosifrede kveiter, er det kanskje nødvendig å kjøpe noe bedre?

Skulle gjerne fisket i farvann hvor 100kg+ eksisterte i så stort monn at det bestemte snellevalget ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Talica 10 2-speed i to år og er veldig godt fornøyd. Jeg har ikke tatt noen storkveite, men fikk en liten på 13, sei på 12 og torsk på 27kg under forrige tur til Sørøya. Snella fungerte strålende alle ganger. Jeg brukte også Talica 10 med et gir under fiske i Panama i vinter. Om du ikke har for tykk multi får du på rundt 500m. Snella har og blitt brukt til agnfiske på dypet med søkker på 5-800g uten problem. Skal du fiske lange dager vil du merke vektforskjellen til Talica16 veldig godt. Min Tiagra 16 har støvet ned de siste årene og vil nok fortsette å gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.