Gå til innhold
Fiskersiden

Bli Lofotfisker/"gjestefisker fra sør"


Tullekopp
 Share

Recommended Posts

Jeg er blitt steikande sprø på mine "gamle" dager. Jeg er "vokst opp" i båt her på vestlandskysten hvor jeg fremdeles holder hus (vest for Bergen).

Jeg har i alle år drevet med fritidsfiske, fra "små båter" på 16-18 fot i plast, med påhenger.

Så "seilte det forbi" en tredvefots Tresfjord tresjark med innenbordsmotor (Izuzu 50hk) som er fiskeriregistrert og plutselig ble min.... Har brukt mye tid til å gjøre den pen og fin over vannlinjen, den har heller ikke sluppet inn mer en en dråpe vann i de 4 mnd jeg har eid denne båt.

Imorgen den gode dag, skal båten på land (gleder meg som en unge), det ser ut som en urskog under der, og blåskjell oppdrett under båt ser ut som et reelt alternativ :-) .. Alt under båt er min jobb, verksted mannen skal gå over motor og alt elektrisk.

Båt er utrustet med 3 juksamaskiner, 2 henger på, en ligger i lasterom - muligens defekt, tidligere eier er "utilgjengelig" Samt en garnhaler type "mikro haller - rapp hydema (syntes den ser stor ut, tiltross for navnet).

Så kommer vi til saken, båt er registrert, jeg er registrert (åpen gruppe). Jeg har hele August - September på å lære meg å bruke båt og utstyr.

Her på vestlandet fisker mann mest etter kjedelig leppefisk og annen ufisk, jeg vil gjerne prøve meg på noe "gøy" som f.eks skreien !!! Er jeg gal ? Er det mulig for en ukjent vestlending å bare dra til Lofoten ? Jeg har fri fra dagjobb om jeg vil dra, ingen problem å reise fra jobb en 3-4 mnd for å gjøre dette, men kjerringa trengs nok litt "godsnakking" for å bli bli igjen etterpå :-) .

Har jeg tatt meg vann over hodet no ?

Er slike "søringer" som meg velkomne ? Eller blir vi bare uglesett og motarbeidet ?

Noen må da ha gjort dette før meg, muligens jeg også kunne tenkt meg å bosette meg nordpå, da fisket er for meg livet, og her fåes bare sei og torsk på maks 2-3 kg sånn til vanlig. Livet uten båt er knapt liv :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mangel på sjarkfiskere her oppe, så selv om du er søring så går det nok helt greit :)

Skreifiske er noe som drives i februar/mars og er såpass krevende at du må være utlært før du kan forvente å lykkes. Ustabilt vær og korte dager gjør fisket utfordrende.

Fiske etter kysttorsk som er hakket større en det du er vant til kan gjøres om høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.