Gå til innhold
Fiskersiden

Så er fiskebåtene ute og tømmer Bunnefjorden igjen


Mort1
 Share

Recommended Posts

Hver vår på denne tida ser jeg en liten armada av fiskebåter som setter ut store garn/not ned Bunnefjorden flere kvelder i uka.

Vårens vakreste eventyr er det vel ikke, men jeg skjønner at et profesjonelt fiske kan leve side om side sportsfiske.

Har hørt rykter om at det er makrellen de er ute etter. Men er vel mer nærliggende at de tømmer Bunnefjorden for sild?

Symptomatisk er det ihvertfall at fisket blir merkbart dårligere etter dette!

Igår kveld var det en fritidsbåt som kom litt for nær. Tror båtføreren ble noget skremt da fiske-skippern skjøt et voldsomt varselskudd. Regner med at det ikke var skarp ammo :-)

Ble nok avfyrt noen gloser også skulle jeg tro ...

Mort1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:men jeg skjønner at et profesjonelt fiske kan leve side om side sportsfiske.

Synes personlig ikke at det burde bli drevet noe profesjonelt fiske i Indre Oslofjord i det hele tatt. Hvorfor skal noen få yrkesfiskere få ødelegge for de titusener av fritidsfiskere som fisker i fjorden hvert år?

Men det er nå min mening. Yrkesfiskerne ser nok litt anderledes på det[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:men jeg skjønner at et profesjonelt fiske kan leve side om side sportsfiske.

Synes personlig ikke at det burde bli drevet noe profesjonelt fiske i Indre Oslofjord i det hele tatt. Hvorfor skal noen få yrkesfiskere få ødelegge for de titusener av fritidsfiskere som fisker i fjorden hvert år?

Men det er nå min mening. Yrkesfiskerne ser nok litt anderledes på det[ :) ]

Din menig er min mening![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MC85

Skjønner ikke helt vitsen med dette nei. Ikke nok med at havet tømmes for fisk, nå skal de sårbare fjordene tømmes også?? Hadde vært fornuftig å avvikle alt kommersielt fiske innenfor Drøbak. Da hadde vi vel hatt et godt fiske i indre oslofjord hele året....

Hadde gjerne sett at grensen ble flyttet lenger ut enn Drøbak, eksempelvis til Bolærene eller enda lenger.Det sports og fritidsfiskere legger ned på fiskeutstyr, båter, bensin osv.,utgjør større verdier enn hva yrkesgutta drar i land.Verdien av sjøfisket i Oslofjorden som rekreasjon for tusener av mennesker kan vel knapt måles i penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få yrkesfiskere ut i åpent hav for H.....e .De river med seg alt i tarmene . Her er ett lite eks.Drøbak før var det sykt masse vasssild nå er det ingen og få. Den er borte etter yrkesfiskere og dritt not.Regner med det er en del som holder med meg.Jeg har ingen ting i mot yrkesfiskere som er i det åpne hav. Og ett annet tema som er iriterende er dumping av fisk som er råtten fordi garn har hvert ute for lenge ... det er yrkes fiskere med stolthet på sitt beste det (skamse seg burde de gjort ) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Igår kveld var det en fritidsbåt som kom litt for nær. Tror båtføreren ble noget skremt da fiske-skippern skjøt et voldsomt varselskudd.Høres jo ikke ut til at disse "fiske-utrydderne" er så veldig sympatiske heller.

Hvis en tosk i en lystbåt utgjør en fare for redskapen er hvit signallys fulstendig på sin plass. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har skjedd i Lysefjorden (Os) hvor jeg fisker en del. Etter at en større fiskebåt var ute med utstyret sitt en ukes tid for tre år siden har fisket vært merkbart dårligere. Seien glimrer f.eks så og si helt med sitt fravær og før var det umulig å ikke få noe pale med seg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.