Gå til innhold
Fiskersiden

Femundsmarka, Røvoltjønnan 3-5.07.14


Kammaa
 Share

Recommended Posts

Onsdag ettermiddag dro jeg og en kompis opp til Jonasvollen på vestsiden av Femunden, for så å ta båttaxi over til Storvika neste morgen. Ankom Jonasvollen ca kl 22:30 på onsdag kveld, så da var det bare å få opp teltet, spise litt og legge seg for kvelden. Utrolig vakkert der forøvrig. Campingen ligger helt nede ved Femunden. Femunden var helt blikkstille når vi ankom, ikke akkurat hverdagskost det heller.

Torsdag morgen kl 10 forlot vi brygga på campingen, med båtskyssen vi hadde bestilt. Ankom Storvika ca en halvtime senere. Cirka 12 kilometers båttur. Gikk av båten og slengte alle tingene våre opp på land, før vi satte i gang med å montere Allykanoen min. Halvannen time senere var i gang å gå opp mot Røvoltjønnan.

Tok veldig lang tid oppover, da vi valgte helt feil bæreteknikk på kanoen. 4(!!!) timer brukte vi på de drøye 2 kilometerne opp, så humøret fikk seg en skikkelig opptur når vi kunne skimte sjøen i det fjerne, litt inne i nasjonalparken.Etter en liten "selfie-session" ved vannet umiddelbart etter at vi kom frem, så hoppet vi i kanoen og padlet til vi fant en passende teltplass.

Det kriblet skikkelig i kastearmen på dette tidspunktet, men vi tok oss selvfølgelig tid til å sette opp teltet før vi begynte fisket. Pakket ut noen småting, gikk over fiskeutstyret, og fant frem god-wobbleren. Endelig var det tid for å komme seg ut på vannet og starte fisket! Hadde i løpet av den tiden vi gjorde i stand utstyret, hørt flere pene vak der ute. Lite vind var det også, så man kunne av og til se flere vakringer. Ihvertfall...etter en snau halvtime med dregging fra kano, så smalt det til på Rapalaen min. En pen ørret på cirka 700 gram. Denne tok jeg forøvrig vare på, sånn at jeg kunne grille den utpå kvelden. På denne tiden var jeg slettes ikke sikker på at jeg skulle få flere fisk...

Et par timer og noen napp senere, dro vi i land for å spise. Snakket med noen andre som fisket der, men de hadde ikke fått noe. Etter et raskt måltid, så dro jeg ut i kano alene, siden det på dette tidspunkt var totalt vindstille og det nærmest kokte med vak ute på sjøen. Kompisen min ble igjen på land for å gjøre klart fluestanga. 30 minutter senere hadde jeg dratt opp tre nye fisker, alle over halvkiloen. Den største på drøyt 800 gram. Fisken var utrolig bitevillig, men de datt som oftest av før jeg fikk de opp i kanoen. Fikk to ørreter til, før samvittigheten min tok meg og sa at jeg måtte inn til land og tilby kameraten min å være med. Dette var moro!

Det ble et par fisker til denne kvelden, men ingen spesielt store.


Neste dag, fredag, tok vi Allyen og padlet til enden av sjøen, og bar kanoen over til nabosjøen, som også er en del av Røvoltjønnan. Denne dagen blåste det en del, til tider relativt kraftig, så det var litt utfordrende å padle til tider. Fikk ihvertfall turen største fisk her, som veide 840 gram. Og endelig en røye! Min første røye på stang på gud-vet-hvor-lenge, så denne ble filetert og spist som grillmat samme kveld! Hadde flere hugg i dette vannet også, men ingen flere ville være med opp i kanoen. Prøvde litt fra land også, også med mark, men til ingen nytte. Nå blåste det såpass kraftig at vi tok en lang pause på land, før vi begynte å padle mot campen igjen. Ble en del fisker til på ettermiddagen og kvelden, men det kom såpass mange kraftige vindkuler, at det ble ikke så veldig lange fiskeøkter av gangen. Grilling av fisk med poteter og rømme på kvelden..naaam!

Siste dag, lørdag, ble det ikke så mye fisking. Rakk å dra opp en eller to fisker, før vi startet på hjemturen. Hadde avtale om å bli hentet kl 18 fra Storvika med båttaxi. Med turen oppover i bakhodet, så startet vi på gåturen ned igjen i god tid. Men men en justering på bæreteknikken, så brukte vi kun halvannen time ned igjen...jaja, det er sånn man lærer...

Slo fra hverandre kanoen og satt oss til å vente. Ble hentet en halvtime før avtalt tid, og det passet perfekt. Tok oss en goood dusj på Jonasvollen, før vi dro hjem igjen i bil.


Oppsummering: Kanonfin tur og nydelig natur! Kano er gull verdt å ha der oppe, selv om det er tungt å bære. Neste gang skal jeg bruke mange flere dager på meg, og utforske større deler av Femundsmarka. Frister også med en kanotur inn fra svenskesiden. Været var nydelig store deler av tiden, blåste litt, men da slapp vi i det minste mygg og knott! Kom kun noen få regndråper natt til lørdag. Virker som at det er utfordrende å få fisk fra land der, men absolutt mulig inne i den første vika man kommer til på vestsiden av sjøen. Hadde håpet å få større fisk, men vi får ta det neste gang ;-) Traff på flere hyggelige folk, men tror faktisk vi var de eneste som fikk fisk i denne sjøen disse dagene. Dette sier sitt om hvor fordelaktig det er med kano. Selv endte jeg opp med å få 15-16 fisk, hvorav to av de var røye. Kompisen min fikk noen færre. Totalt tre fisk måtte bøte med livet, resten ble satt tilbake. Alle ble tatt på wobbler. Knakk rimelig fort agnkoden der oppe. Brukte samme Rapala gjemmom hele turen, utenom på kvelden. Da brukte jeg en mørk type. Kun disse to jeg fikk på, men de funket til gjengeld så til de grader! Mistet nok godt over 50 fisk utover de jeg fikk opp på land..

Som sagt en veldig bra tur. Femundsmarka leverte på min først tur! Legger ved noen bilder og en film jeg tok i løpet av turen.


Film fra Røvoltjønnan

post-24906-0-95383900-1405459494_thumb.j

post-24906-0-83241600-1405459557_thumb.j

post-24906-0-08215400-1405459618_thumb.j

post-24906-0-83603100-1405459683_thumb.j

post-24906-0-65703300-1405459752_thumb.j

post-24906-0-00550400-1405459817_thumb.j

post-24906-0-33328100-1405459945_thumb.j

post-24906-0-80479500-1405460064_thumb.j

post-24906-0-62642500-1405460192_thumb.j

post-24906-0-86857300-1405460325_thumb.j

post-24906-0-35916400-1405460358_thumb.j

post-24906-0-00112800-1405460533_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.