Gå til innhold
Fiskersiden

Mulig ny verdensrekord på karpe


Andrè
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Fra Romania:

Og i det vannet har jeg fisket, uten å se snurten av noen karper. Kun gresserer på 10-15 kg. Utrolig sprøtt vann med masse hus og trær på bunnen. De største trærne stakk godt opp over vannflata. I tillegg var det så mye glasskår langs landat det var anbfalt å ta med sko med traktorsåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Og i det vannet har jeg fisket, uten å se snurten av noen karper. Kun gresserer på 10-15 kg. Utrolig sprøtt vann med masse hus og trær på bunnen. De største trærne stakk godt opp over vannflata. I tillegg var det så mye glasskår langs landat det var anbfalt å ta med sko med traktorsåler.

Har aldri fisket Raduta selv, men vannet har jo sin groteske historie. Den tidligere diktatoren Ceasescu fant på at han skulle demme opp en dal, og skape et stort reservoar. Som den umenneskelige og grusomme diktatoren han var gav han befolkningen i dalen et par måneders frist på å flytte. Ingen erstatning ble gitt for tapte hus, og ingen riving av hus, kutting av trær etc ble utført. Demningen ble bygget, og alt ble oversvømmet; hus, trær, veier, kirkegårder, THE LOT! Og ikke minst ble store mengder fruktbar jordbruksmark oversvømmet, noe som gav enorme næringsforhold i vannet. Og fisken som levde i de innsjøene som inngikk i det nye reservoaret fikk enormt mye næring å boltre seg i, og vokste til urealistiske proporsjoner. Men som antydet; selv om vannet inneholder karper av rekordstørrelse, man skal vite hvor man skal plassere sine agn. Man risikerer at agnet blir hengende i greinene på et sunket tre som pynten på et juletre, eller havner inn gjennom vinduet på oversvømte hus. Ubekreftede rykter sier endog om at meitere som i vanvare har plassert sine agn på en oversvømmet kirkegård endog har fått skjelettrester på kroken.... For å si det sånn, karpene frister, men omgivelsene frister definitivt IKKE. det blir neppe noen tur til raduta for mitt vedkommede. Da drar jeg heller til idylliske franske vann selv om karpene "bare" er halvparten så store...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som slår meg gang på gang med disse karpebildene. Dere her hjemme er flinke, men fra utlandet ser det ut som ALLE fisk er støvtørr da de blir avbildet. Tørker de av fisken med håndkle, eller har de fisken oppe så lenge at den faktisk blir helt tørr? Jeg går da videre inn på alt dette stæsjet man har for å beskytte karpene, at de ikke skal bli skadet og utstyr til flere tusen er nødvendig. Men at de tørsker ut og er såpass lenge på land uten å puste, det er godtatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av MP

For noen syke, syke, syke fisker!!! Klarer ikke helt å bestemme meg om de er fine eller bare stygge. Likte de store skjellkarpene best (eller hva det kalles), men blir ikke de like store som "de andre"? Er litt grønn på karpe, skjønner dere..

Verdensrekorden er en speilkarpe, og de fleste toppfiskene er nettopp dette. De fleste skjellkarpene butter som regel lenge før de når 30 kilo. Ebro rekorden er vel ca 28 kilo, og er sinnsykt flott. Personlig synes jeg fiskene er flotte uansett, men ville selvsagt foretrukket en diger skjell, fremfor en diger speil. Når dette er sagt så finnes det endel skjellkarper som også er flotte (synes jeg da), selv om de er skikkelig digre. Bla denne fra Chateau Moulin som skiller seg ut på lende og farge (ca 21 kilo):

20050404.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Takk for info Frisch, den "speilen" der (som vi karpegutta kaller det, hø hø) var ganske så pen.. Var noen av de speilkarpene på linken som så ganske gamle og slitne ut!

Får si som yoda "When 900 years old you become, lokk as good, you will not, hehe!"

En del av karpene kan jo faktisk være veldig gamle. Faktisk ikke uvanlig med både 50 og 60 år. Har de i tillegg vært borti både fiskere, gjedder, maller og fugl så er det kanskje ikke så rart de ser litt slitne ut [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på en liten ting; hvor lenge tåler en karpe å være oppe av vannet? Kommer vel an på bla. temp, men har lagt merke til at fiskeren ofte har veldig god tid til å måle den, veie den og ta uttalige bilder. Regner jo med at dere vet hva dere driver med, men selv blir jeg ekstremt stressa når jeg har fisken på land og vil få den ut igjen så fort som overhode mulig. Mulig jeg kan roe meg litt ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

Bare lurte på en liten ting; hvor lenge tåler en karpe å være oppe av vannet? Kommer vel an på bla. temp, men har lagt merke til at fiskeren ofte har veldig god tid til å måle den, veie den og ta uttalige bilder. Regner jo med at dere vet hva dere driver med, men selv blir jeg ekstremt stressa når jeg har fisken på land og vil få den ut igjen så fort som overhode mulig. Mulig jeg kan roe meg litt ned...

Som du selv er inne på kommer dette veldig an på temperatur, luftfuktighet etc. I sterk sol og varme, og med tørr luft bør fisken pakkes inn i en godt fuktet karpesekk mens den er på land, og fisken settes tilbake så hurtig som mulig, selv om det må understrekes at fisken kan klare seg en god stund bare den handteres pent og pakkes godt inn i fuktig tøy. I relativt kjølig, overskyet vær med høy luftfuktighet (feks i regn/yr) kan karpene klare seg utrolig lenge. Husker en gang en dansk karpefisker som var så full at han "glemte" en karpe innpakket i veienettet ute i regnvær. Den ble funnet igjen tre timer senere, og virket i like fin form da den ble satt tilbake. Den svømte bare rolig avgårde som om ingenting hadde hendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker ikke du mest ørret og sånn da MP??

De kan du godt ha på land i timesvis... [ :( ]

Karpe sier i fra når den vil ut i vannet igjen ved å sprelle... Er som regel veldig fotogen og grei å ha med å gjøre på land frem til det er på tide å slippe den ut igjen.... og ut igjen kan bety en runde i karpesekken (? ... keepnet for karpe) før nye bilder blir tatt.

(dette er i hvertfall det jeg har erfart så langt ved mitt karpe-fiske)

Sørge for å ha fuktig underlang (avkrokingsmatte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.