Gå til innhold
Fiskersiden

Er Hellas fri for fiskeopplevelser?


SVH
 Share

Recommended Posts

I Hellas, eller ihvertfall kykladene virker det som sportsfiske betyr å sitte med meitestang og vindunk og dra opp småfisk. Behagelig nok det men de store opplevelsene får du ikke av det.

Så det du kan gjøre er to ting eller tre, det ene er å leite og leite på greske sider på nett. De andre er å bli kjent med lokalbefolkning. Pub og tavernaeiere er alltid pratsomme og har alltid slektninger som har båt. Eventuelt som jeg gjorde, stå på brygga med et håndsnøre tidlig om morran og begynne å prate med fiskerne der, det varer ikke lenge før en av dem inviterer deg med, og da drar du frem utstyret du har gjemt bak en stein.

Obs, greske fiskere kan knapt nok gresk, men de prater i ett sett. Nikking og smiling funker bra.

Og jeg irriterte meg grønn over at jeg ikke hadde med en god fiskebok. Flere arter jeg ikke fikk funnet ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ølgylt : har du bilder av fiskene da ?

Jeg har en bok som heter "mediterranean and Atlantic Fishguide" av Helmut Debelius.

Her finner du de aller, aller fleste småfisker. Boka er kjøpt på Tanum i Oslo for skarve 378 kroner. Men om du har digitale eller scannede bilder så kan du maile meg dem, så kan jeg se om jeg kan finne det ut for deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For "store" Havfisketurer, med "stor" fangst dra til Canari Øyene,hehe, ufattelig kjedelige øyer, men stort sett vær by arrangerer havfisk, vet ikke hva slags fisk man kan få da, for jeg rakk ikke å prøve sist gang (for turene må gjerne forhåndsbestilles flere dager i forveien).... Har vært på flere greske øyer også,men ingen av disse arrangerte fisketurer (som jeg vet om iallefall).... Uansett,god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert ved Chania kysten og oppservert fiskemulighetene der (fisket ikke selv).

Hvis du følger stranda så langt vest du kommer(noen mil fra selve Chania), så havner du på ei fin sandstrand.

Der satt opp til flere og fisket/meitet etter noen små fargerike fisker på ca 15-20cm.

Hva det var for noe må gudene vite, men fine i fargene var de.

Jeg så også plakater med reklame for båtturer etter hai og noen makrell lignende fisk.

Det var båter som gikk ut fra Chania.

Men lykke til, fargrike fisk får du sikkert, men de store kan det være lengre mellom.

Dykket litt der nede, og så stort sett bare små fisk[ :) ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kom hjem fra Chania Kysten Søndag. Fiske utstyret ble liggende i kofferten [:I], tok det ikke ut engang...Det ble isteden 14 deilige dager med slaraffenliv på stranda [ :) ][ :D ][ :D ][ :D ]. Så etpar lokale fiskere som fisket småfisk, de kom gjerne klokken 13 og satt resten av dagen pal på samma plassen, ikke fikk de mye fisk heller, største fisk jeg så var ca. 20 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Multe er vel det mest aktuelle...

Mye pen multe rundt moloene og inne i havnene...

Skal du ha noe stort burde du fiske om natta.

Fisk langt(LANGT) ut på bunn, gjerne med akkar, makrellstrimler o.l.,

så skal du nok fort se at det er liv der.

Mourmori (havabbor-lignende sak) fighter veldig bra!

Eksemplarer på rundt kiloen er ikke uvanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.