Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd/kartplotter


Hans marius
 Share

Recommended Posts

Je, det er riktig at giveren er kostbar. Skal du ner på 500m så har du ikke så mange valg enn TM260 (B260). Jeg har hatt denne svingeren i min førre båt og den var suveren.

Spørsmålet er hva du ønsker å sjå på på slike dyp, det avgjør valget ditt. Jeg hadde M260 som var montert invendig i båten (som "shoot thru hull") Men det går ann att montere den på akterspeilet (mye enklere montering) eller som gjennomgåande, B260.

Men, jeg trur du også bør sjå på CHIRP, TM150M, men jeg er usikker på hva du får gi for et slikt opplegg..... Men jeg rekommenderer den senere varianten, d.v.s. CHIRP-giveren, Lowrance og SonarHub. Kan brukes ner till ca 6-700 m

Erik. (Colibri) her i forummet har meir koll på priser.

CHIRP teknologien må være suveren for akkurat ditt formål, att kunne sjå fisk som ligger på eller straks ovenfor bunnen. Dessuten så er oppløysingen bedre på CHIRP jemført med "vanleg" fast frekvens- teknologi.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ekkolodd i prisklassen vil vise bunnen på det dypet med selv en relativt rimelig giver ala Airmar P66/B60. Men du kommer ikke til å se fisk på de dypene med noe annet enn et ekkolodd med god målseperasjon og en følsom (dyr) giver.

En TM260/M260/B260 (samme giveren men som aktermontert/ gjennomskytende/ gjennomgående) som Ramon sier er nok det beste alternativet av givere innenfor budsjettet ditt. Kombinerer du den med en Lowrance Elite HDI kommer du inn omtrent på budsjett.

Det ideelle hadde vært en Simrad NSS eller Lowrance HDS eller tilsvarende Furuno kombinert med dobbeltbånds CHIRP-modul og en tilsvarende Airmargiver. Men da går vi på en solid budsjettsmell. Den litt rimeligere varianten er en Simarad NSS EVO2 (som har enkeltbånds CHIRP innebygget) med en Airmar B175.

Ett alternativ, og kanskje det jeg vil anbefale, er å gå for en løsning som kan oppgraderes til det ideelle på sikt. Feks en Simrad NSS 7" som er rimelig billige om dagen, og en brukt TM260. Abbor her på forumet hadde en TM260 som jeg tror han skal selge, så med litt flaks kan du komme innenfor budsjett med en slik løsning. Skulle lysten på CHIRP ta overhånd kan NSSen bygges ut med modul for dette og passende giver på sikt.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger som Ramon og Erik har skrevet en x260 svinger, den finnes i forskjellige montasjeutforminger. Hvilken du skal ha avhenger av båttype og størrelse. Planende båter under 28 fot bruker hekkutgaven TM260, større båter seilbåter og snekker bruker den gjennomgående B260. I tillegg finnes det en utgave for innvendig montasje som ikke anbefales for de dypene du skal fiske pga signaltap i skroget.

Elite-7 har for begrensede innstillingsmuligheter til bruk i så dypt vann, alternativene fra Navico er Lowrance HDS Gen2 og Simrad NSS. Furuno GP1870F er også et bra alternativ.

Ser at Mjøsservice har NSS7 til en svært gunstig pris nå. Jeg har hatt NSS siden den kom på markedet i 2011 og er kjempefornøyd. Da jeg kjøpte NSS7 i 2011 var veiledende pris ca 14 tusen.

http://mjosservice.no/produkt/simrad/kombimaskiner/simrad-nss-7

Hvis du har en planende båt slik at du trenger TM260 er det mulig å komme i mål innenfor budsjettet ditt hvis du går for svingeren jeg har til salgs.

Svingeren er bare testet i ca 20 timer på en trailerbåt. (det vil si den ikke har ligget i vann noe særlig lenger enn timene den er brukt, den er dessuten bare testet i ferskvann) Den leveres med ny brakett og ny Lowrance/Simrad adapterkabel. Svingeren jeg har er en dyrere utgave enn standard Lowrance/Simrad utgaven siden den har transducer ID chip og en Airmar kontakt 3m fra svingeren og så brukes 6m adapter kabler med kontakt tilpasset de forskjellige ekkolodd. Dette gjør at den kan brukes sammen med alle ekkolodd fabrikater unntatt Raymarine som har en annen impedans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk får gode svar jeg er ute etter og se bunnformasjoner på dypet og eventuelt om det er hard eller myk bunn. Men det er klart hvis det er mulighet til og se fisk på den dybden med mitt budsjett hadde det vært bra Jeg skal montere dette på en 18 fot skjærgårsjeep.

Hadde jo vært knall om abbor skulle selge sin giver.

Åssen hadde den passet sammen med en lowrance hds7 gen 2? Hvis det er touchscreen på den åssen er det? Har ikke noen erfaring med dette fra før så har igrunn ganske lite peiling.

Er veldig interessert i en plotter som er enkel i menyen.

Endret av Hans marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simrad NSS 7 og Lowrance HDS Touch 7 er basert på samme hardware og software, det er ingen forskjell på selve ekkoloddet i disse. Ergo vil det passe helt fint med TM260. :)

Interface (brukeropplevelse av menyer etc) er en VELDIG subjektiv sak. Men personlig opplever jeg NSS 7 som (enda) enklere i bruk enn Touch 7. NSS 7 har touch-skjerm, men noen knapper i tillegg og ikke minst en rotoknapp (knapp du vrir på). Dette gjør at du ikke MÅ trykke på skjermen, feks i grov sjø eller med fiskeslo på fingerene, kan du bruke knappene for alle de viktigste funksjonene. Den eneste fordelen med Touch 7 er at den har innebygget Structurescanmodul, slik at alt du trenger for å bruke dette er LSS-2 giveren så har du SideScan og Downscan for bruk på grunnere vann. Vil du ha Structurescan til NSS 7 må du kjøpe en modul pluss giveren. Det er den modulen jeg brukte da jeg skrev denne artikelen om skannende ekkolodd (structurescan er Lowrance/ Simrad sitt navn på skannende ekkolodd):

http://www.hooked.no/artikler/hva-er-skannende-ekkolodd-structurescan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HDS Touch vil gjøre akkurat samme jobb med TM260 som NSS7. NSS7 har en stor fordel som ekkolodd og det er at den har noen knapper i tillegg til touch og da spesielt vriknappen som brukes til å justere følsomheten og fargegain. Det er bare å trykke på knappen for å veksle mellom de to. HDS-7 Touch koster 3000kr mer enn NSS7.

HDS-7 Touch har den fordelen at den har litt større skjerm. NSS7 har 6.4" 4:3 format skjerm og HDS-7 Touch har 7" widescreen. Men siden HDS-7 Touch er widescreen så er den ikke høyere enn 6.4" 4:3, det er jop høyden som er viktight etter min mening. HDS Touch kan dele skjermen i 4, NSS7 bare i 2. Jeg har både NSS7 og HDS-7 Touch og liker begge godt, som ekkolodd så foretrekker jeg NSS pga vriknappen.

Men hvis du begynner å øke budsjettet så er det en annen sak du bør vurdere. NSS8 med 8" skjerm og mulighet til 4 skjermbilder. NSS8 med TM260, da begynner vi å snakke. Ville for to år siden kostet 36 tusen.

http://www.mjosservice.no/produkt/simrad/kombimaskiner/simrad-nss-8

Jeg har også en ubrukt StructureScan HD boks liggende som jeg kan selge til en grei pris hvis du vil ha StructureScan til NSS.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med abbor, skal du pushe budsjettet hadde jeg også sett på NSS 8 kontra Touch 7. NSS 8 har vel strengt tatt 8,4" skjerm hvis vi skal flisespikke litt her. :) Dvs samme størrelse som jeg selv bruker som primærskjerm i båten min. Som abbor sier er det skjermens HØYDE som virkelig betyr noe, og særlig på dypere vann. Årsaken er ganske enkelt at den relative oppløsningen (mengden vann i forhold til skjermstørrelsen) blir bedre. Du vil uansett bli glad i zoomfunksjonene når du leter etter fisk tett på bunnen, men en 8,4" skjerm i 4:3 format er merkbart bedre å se på enn 7" i 16:9. Det eneste aberet er selvfølgelig at lommeboken lider etterhvert som skjermstørrelsen øker.

Det samme gjelder for kartplotteren, spesielt i fart. Det interessante er hva som er foran deg, ikke langt ut til siden. Da er 4:3 formatet bedre enn 16:9 siden du har mer skjerm i båtens fartsretning. Kall meg gammeldags, men jeg foretrekker 4:3 til det meste som ikke innebærer en Blue-Ray spiller, øl og potetgull.....

Vi kan kanskje nevne at både Lowrance HDS og Simrad NSS kan kjøres i nettverk med hverandre. Dette betyr at hvis du etterhvert føler savn etter mer skjermflate, kan du kjøpe en skjerm til, som du kjører i nettverk (ethernet) med den første for å dele feks en ekkoloddgiver. Jeg gjør dette selv med to 5" og en 8,4". Under transport vil jeg ha kart på den store skjermen, og ekkolodd på de små, mens jeg bytter om under praktisk fiske. (Den ene 5" står på akterdekket siden jeg har kabinbåt og vil ha ekkoloddet rett foran nesa når jeg spinnfisker eller vertikalfisker.)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det masse her vil ikke tyne budsjettet no særlig mer kjenner jeg.

Så må bli en av de førstnevnte tror jeg. Hvor masse koster en ny tm 260?

Vi snakker ikke om noe chirp teknologi på de som er nevnt sist her nå eller? Da blir vel kansje budsjettet spreng ganske greit. Hehe.

Endret av Hans marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny TM260 med plugg for Lowrance/Simrad er ca 10.000,-

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/svinger-mbla-kontakt/hekkmontert-svingere/tm260-hekksvinger-1kw-50200khz

Nei, vi har ikke snakket om CHIRP (enda) bortsett fra at jeg nevte litt om det helt innledningsvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den Erik linker til har da ikke transducer ID CHIP (XID) som de nyeste modellene fra Simrad og Lowrance har tatt i bruk (NSS Evo2 og SonarHub). Regn med 2 tusen ekstra for en XID modell. Den jeg selger har XID så det er en mer framtidssikret investering.

CHIRP for deg vil starte på over 20 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med lowrance hds touch 7 og tm260 giver så har jeg det jeg trenger til og se fisk på dypt vann? Hehe

Her kan du se noen bilde på da jeg monterte M260 i gamlebåten. Det er en modell av Airmars 260 modell for innvendig montering i skrog. Jeg valgte den for at det skulle bli sikkert for drivis etc (har fått noen antall givere slått av/knekket grunnet drivis om vinteren) :angry:

Jobbet var at sage till riktig vinkel på tanken og siden plaste den fast på et på forehånd preparert område/plass innvendig på skroget.

Etterpå monteres selve giveren og deretter etterfylles tanken med giftfri propylenglykol slik at der ikke blir noen luft igjenn runt selve giveren. Slik såg det ut den gangen:

post-3727-0-89026400-1410382170_thumb.jp

post-3727-0-76240100-1410382190_thumb.jp

post-3727-0-45303500-1410382217_thumb.jp

post-3727-0-39920900-1410382234_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.