Gå til innhold
Fiskersiden

Du verden for en fisk


halvorhg
 Share

Recommended Posts

St.Peters fisk uten prikk? eller fetteren Zeus capensis ?

http://www.fosna-folket.no/kultur/article10180059.ece

Det er en St. Peter. Den har ligget i fjæra og falmet. Så en på New Zealand en gang som var like blass. De fleste fisker mister jo farge når de dør og blir tatt på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må innrømme Rudolf, at den minte veldig om capensis som Halvor er inne på...?

Joda, den var fryktelig lik.

Spesielt knekken på trynet passer jo best på capensis. Lite bilder av denne på nett, og jeg ser de blandes sammen.

Burde kanskje sjekkes nøyere?

Min antakelse bygger på fisk jeg så på New Zealand og det faktum at det er fryktelig langt fra SA og Mosambuqe til Norge, men jeg kan godt innrømme at jeg var litt for bombastisk i innlegget over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende funn dette! :)

Ja, knekken på trynet gjør at dette likner mer på Zeus Capensis enn Zeus Faber. Selv om fisk blir blass etter at den dør, burde vi ikke sett en vag antydning til pigmentflekk hvis det var en vanlig St.Petersfisk? Ja, det er veldig langt fra Sydlige Afrika og det indiske hav og opp hit, men det er vel ingen umulighet? Fisken burde vært levert inn til Zoologisk museum eller Vitenskapsmuseet i Trondheim for nærmere analyse. Hvis det er en Cape Dory, gir jo det verdifull informasjon om hvor langt og hvordan fisk kan vandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende funn dette! :)

Ja, knekken på trynet gjør at dette likner mer på Zeus Capensis enn Zeus Faber. Selv om fisk blir blass etter at den dør, burde vi ikke sett en vag antydning til pigmentflekk hvis det var en vanlig St.Petersfisk? Ja, det er veldig langt fra Sydlige Afrika og det indiske hav og opp hit, men det er vel ingen umulighet? Fisken burde vært levert inn til Zoologisk museum eller Vitenskapsmuseet i Trondheim for nærmere analyse. Hvis det er en Cape Dory, gir jo det verdifull informasjon om hvor langt og hvordan fisk kan vandre.

Det er nok dessverre bare ett sted med nok kunnskap til å artsbestemme denne, og det er HI i Bergen. Dette er en sak for Otte Bjelland!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre bare ett sted med nok kunnskap til å artsbestemme denne, og det er HI i Bergen. Dette er en sak for Otte Bjelland!

da er det "bare" å sende den til ham. Det viktigste er ikke hvem som gjør jobben, men at vi tross alt har noen her til lands som kan gjøre jobben. Men det er beklagelig at vi i Norge har for få med slik kunnskap. Det gjør oss sårbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.