Gå til innhold
Fiskersiden

Minn Kota eller Motorguide?


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Nå er tiden inne for å bestemme seg, hva skal jeg gå for på nyebåten.

Har to alternativer, men er skikkelig i tvil om hva jeg bør kjøpe.

Alt 1 : Minn Kota 24volt 80Lb skyvekraft med gps styring og fjernkontroll.

Alt 2: Motorguide 24volt 80Lb skyvekraft gps styring og kan styres fra Lowrance skjermene mine.

Forskjellen jeg har funnet på disse to er grovt sett 3000 kroner(minn kota billigst) og at Motorguiden kan styres fra skjermen.

Når det gjelder kvalitet og brukervennlighet så vet jeg ikke hvordan de er i forhold til hverandre.

Noen som har synspunkter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier er MG Xi5 dyrere enn MK IPilot. (Jeg tar for gitt at det er disse to modellene du har sett på.). Men den fremstår også som dyrere, fordi den har to innebygde GPSer mot MK sin ene. Det er dette som er årsaken til at den holder ankringspunktet bedre i vind enn MK. Jeg har brukt MK, mens MG har keg bare kjent på i forbindelse med en messe. Jeg har derfor ikke det helt store grunnlaget for å uttale meg om de kvalitetsmessig. Erik Walman har nylig byttet fra MK til MG, så kanskje han har noe å komme med her? Jeg lurer på om ikke Mathias gikk for MG også?

Siden du har kjørt med Lowrance, så hadde jeg nok valgt MG rett og slett for det. PinPoint Connect settet og et NMEA-starter kit er det du trenger for å koble sammen morroa. Men hvis det primært er ankringsfunksjonen som er målet med motoren, er det egentlig ikke noen vits i å sette opp det nettverket. For mitt bruk (aktivt vertikalfiske og slowtrolling) hadde det dog vært helt glimmrende.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Som Kjetil vurderer jeg også innkjøp av baugmontert elmotor primært tenkt som elektronisk anker. Har vel nesten bestemt meg for Motorguide pga grensesnittet mot Lowrance. Det som holder meg igjen fra å handle er at avstanden fra baugen er 41,5" mot maks anbefalt 36" på 60" versjonen. Det jeg frykter er at motoren vil kunne spinne om det blir litt bølger. Så om det er noen som har praktisk erfaring med ned montasje av gps anker så kom gjerne med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en DIY-sak hvor man har forlenget skaftet, men jeg finner ikke igjen linken. Den karen kappet skaftet, forlenget alt av ledninger og brukte et metallrør som mellomstykke hvor han dredde bitene inni. (Det var en kinavariant med fotpedal, ikke GPS. Så sikkert litt mindre ledninger å styre med.) Jeg tror jeg hadde hørt med Brunswick hva de mener, og så hadde jeg uansett testet med en passende lang pinne i litt sjø før jeg kjøpte noe som helst.

Jeg har tatt "pinnetesten" på min egen båt, og der ser det ut til at 60" er litt i underkant. Det er nesten utrolig hvor høyt nesa på båten går i bare 30-40 cm høye bølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke en DIY løsning på skaftet vil være holdbart over tid. Spesielt med tanken på det ekstra momentet den ekstra lengden vil medføre. Pinnetesten skal testes ut ved første anledning. Ett alternativ jeg vurderer er å lage/skaffe en form for hengslet-holder som kan senkes ned når motoren brukes. Noe lignende motorfeste til en dorgemotor eller tilsvarende.

http://www.westmarine.com/buy/west-marine--4-stroke-outboard-motor-bracket-170lb-capacity-11-range-of-motion--11888005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.