Gå til innhold
Fiskersiden

Rømningene som ikke skulle skje


Recommended Posts

Et lite tilbakeslag for lukkede anlegg... :(

Trur knappest det. Prosjektet var ett pilotprosjekt, d.v.s. heile anlegget har ikke vert prøvd ut tidligere. Trur også at Cermaq selve har konstruert dette og at det er difor det er et pilotprosjekt (min tanke dog) Det betyr att dei skadene som har oppstått nå under Oles herjinger er en del av prosjektet (for utvurdering). Det er dette som eg. er en del av et pilotprosjekt, ikke bare å oppdrette fisk men, også å sjå på værbestendighet etc etc. Trur dette kan være med på å gjøre lukkede anlegg enn sikkrere...... :D

Btw, å jeg som trudde "Ole" var en klepper i ein kjent Norsk lakseelv (Rauma) og ikke en orkan!!?? :wacko:

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ studer Havbruksdrift og Ledelse, for å kunne ta en Master i Marin økologi etterpå og ikke for å jobb i havbruksnæringa.. men må si at det e mye tragisk info som kommer under forelesinga. Det e så å si BARE egenkontroll og oppdretteran e pliktig til å meld ifra om rømninga og antall rømt fisk, for så å få bot i forhold til kor mange fisk som har rømt, og kor grove forseelsan har vært i forkant. Ja, for DET funka.. det e som å si at vi ikke treng politi fordi vi regna med at alle som gjør noe galt blir å meld sæ sjøl til soning !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur knappest det. Prosjektet var ett pilotprosjekt, d.v.s. heile anlegget har ikke vert prøvd ut tidligere. Trur også at Cermaq selve har konstruert dette og at det er difor det er et pilotprosjekt (min tanke dog) Det betyr att dei skadene som har oppstått nå under Oles herjinger er en del av prosjektet (for utvurdering). Det er dette som eg. er en del av et pilotprosjekt, ikke bare å oppdrette fisk men, også å sjå på værbestendighet etc etc. Trur dette kan være med på å gjøre lukkede anlegg enn sikkrere...... :D

Btw, å jeg som trudde "Ole" var en klepper i ein kjent Norsk lakseelv (Rauma) og ikke en orkan!!?? :wacko:

Aquadomen er produsert av selskapet MSC Aqua.

Dette uhellet er nok dessverre med på å gjøre skepsisen til lukkede anlegg større. Vi får håpe de andre lukkede prosjektene rundtom gir gode resultater.

Forøvrig veldig leit med et slikt uhell når man har kommet så langt i utviklingen. Synes synd på folkene bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel regne med å knuse noen egg når man lager omelett. Det vil sikkert være ting de kan lære av disse skadene. En ting dette viser er at slike anlegg egentlig er semi-lukkede. Da de ikke er helt rømmingsikre. Håper de får orden på denne mæren igjen. Da det er viktig å få erfaringer med slikt utstyr.


Æ studer Havbruksdrift og Ledelse, for å kunne ta en Master i Marin økologi etterpå og ikke for å jobb i havbruksnæringa.. men må si at det e mye tragisk info som kommer under forelesinga. Det e så å si BARE egenkontroll og oppdretteran e pliktig til å meld ifra om rømninga og antall rømt fisk, for så å få bot i forhold til kor mange fisk som har rømt, og kor grove forseelsan har vært i forkant. Ja, for DET funka.. det e som å si at vi ikke treng politi fordi vi regna med at alle som gjør noe galt blir å meld sæ sjøl til soning !

Hva er grunnen til at man ikke har noe system som til en hvis grad kan holde regnskap med antall fisk man man har fra start (levering fra settefisk anlegg) til det som ender opp som slakt. Hvis det er store avik her må jo dette tyde på rømming fra et anlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel regne med å knuse noen egg når man lager omelett. Det vil sikkert være ting de kan lære av disse skadene. En ting dette viser er at slike anlegg egentlig er semi-lukkede. Da de ikke er helt rømmingsikre. Håper de får orden på denne mæren igjen. Da det er viktig å få erfaringer med slikt utstyr.

Hva er grunnen til at man ikke har noe system som til en hvis grad kan holde regnskap med antall fisk man man har fra start (levering fra settefisk anlegg) til det som ender opp som slakt. Hvis det er store avik her må jo dette tyde på rømming fra et anlegg

Man har systemer for dette, men de vil ikke fungere på så kort varsel. Oppdretteren har stort egeninteresse i å vite hvor stor biomasse som til enhver tid befinner seg i merden. Hvis du er interessert kan du se på denne linken som viser dagens mest vanlig løsning for biomassekontroll: http://www.vaki.is/

Utfordringen her er teknisk - det finnes ingen enkle måter å gjøre dette på annet enn å telle opp fisken når man tar den over i brønnbåt, og det er heller ikke en metode som gir samme resultat hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel regne med å knuse noen egg når man lager omelett. Det vil sikkert være ting de kan lære av disse skadene. En ting dette viser er at slike anlegg egentlig er semi-lukkede. Da de ikke er helt rømmingsikre. Håper de får orden på denne mæren igjen. Da det er viktig å få erfaringer med slikt utstyr.

Hva er grunnen til at man ikke har noe system som til en hvis grad kan holde regnskap med antall fisk man man har fra start (levering fra settefisk anlegg) til det som ender opp som slakt. Hvis det er store avik her må jo dette tyde på rømming fra et anlegg

Når fisken skal slaktes så melder man inn antall tonn til mattilsynet. Om det skulle vise seg å mangle fisk så blir dette ikke fanget opp da systemet til mattilsynet bare skal følge opp at man ikke overskrider MTB.

Det største problemet med åpne merdsystem er at det kan forsvinne ganske mye fisk uten at det blir fanget opp. Ingen teller fisk i merden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bli tatt av politi for fortkjøring: Jeg bestemmer selv hvor fort jeg kjørte og betaler bot etter det...!!??

Ja matsb, du peiker på noe som er steikende galt her. Finnes vell ikke noen annen bedrift, eller person her i landet som har så store unntak fra loven slik som dette her, "selv bestemme hvor stor boten skal bli, eller ikke si noe som hellst"............ Slik er stoda nå i hvert fall :shiftyninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel regne med å knuse noen egg når man lager omelett. Det vil sikkert være ting de kan lære av disse skadene. En ting dette viser er at slike anlegg egentlig er semi-lukkede. Da de ikke er helt rømmingsikre. Håper de får orden på denne mæren igjen. Da det er viktig å få erfaringer med slikt utstyr.

Hva er grunnen til at man ikke har noe system som til en hvis grad kan holde regnskap med antall fisk man man har fra start (levering fra settefisk anlegg) til det som ender opp som slakt. Hvis det er store avik her må jo dette tyde på rømming fra et anlegg

Store avvik pga. død, så det er vanskelig, men er mye mørketall på rømningsstatistikken og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det brukes penger til forskning. Vell , dette er penger ut vinduet. Her har de tydeligvis glemt alle andre ulemper/utfordringer med denne type anlegg .Føyer seg inn i en lang rekke med halveise løsninger. Altså, ikke akseptabel løsning.

http://www.ilaks.no/rett-dyp-pa-snorkelmerden-gir-null-lus/

Få anleggene på land eller i bombesikre merder .

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningen din til utvikling er faktisk helt forkastelig. Dette blir i mine øyne det samme som å si om klimautfordringen: "Drit i mindre utslipp fra biler, eneste som duger er at alle sykler". Hvorfor klarer du ikke å gi bittelitt cred til de som forsøker å gjøre næringen bedre?

Note to self: Nå må jeg snart slutte å fôre trollet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningen din til utvikling er faktisk helt forkastelig. Dette blir i mine øyne det samme som å si om klimautfordringen: "Drit i mindre utslipp fra biler, eneste som duger er at alle sykler". Hvorfor klarer du ikke å gi bittelitt cred til de som forsøker å gjøre næringen bedre?

Note to self: Nå må jeg snart slutte å fôre trollet...

På tide å få Stålormen på vannet :)

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningen din til utvikling er faktisk helt forkastelig. Dette blir i mine øyne det samme som å si om klimautfordringen: "Drit i mindre utslipp fra biler, eneste som duger er at alle sykler". Hvorfor klarer du ikke å gi bittelitt cred til de som forsøker å gjøre næringen bedre?

Note to self: Nå må jeg snart slutte å fôre trollet...

https://oppdrett.wordpress.com/2014/03/16/besok-hos-langsand-laks-i-danmark-fremtidens-lakseoppdrett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.