Gå til innhold
Fiskersiden

Noen med erfaring med syrepumpe/aerator eller "agnbøtte"?


LaHo
 Share

Recommended Posts

Er det noen her inne som har erfaring med bruk av oksygenpumper for å holde liv i fisken?

Tenker da på typen som Rapala har kommet med nå, http://cdon.no/outdoor/blue-fox/blue-fox-syresattare-elektr-raetrc-p29032808og også andre liknende modeller fra blant andre Frabill i USA.

Ellers kan man jo få tak i ferdig agnfiskbøtte fra Dreamtm, med oksygenpumpe hvor man får en isolert bøtte som selvfølgelig er bedre for fisken.

Men denne koster da mer enn pumpa som kan settes på vanlig bøtte.

Dette skal ikke brukes til noe suspekt, som flytting av fisk fra et vassdrag til et annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik luftpumpe, og bruker den fra tid til annen på fisk som av en eller annen grunn skal holdes levende en stund. Bortsett fra at den bråker og vibrerer endel, fungerer det rimelig bra. Jeg husker ikke merket, kjøpte den på ebay.

Og fisken klarer seg? :)

Hvordan oppbevarte du da fisken? Vanlig bøtte med luftpumpe tilkoblet, eller en mer fancy løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. :) Med en slik pumpe, ender du opp med en variant av det som kalles "livewell" som du finner i endel sportsfiskebåter. En livewell har ofte et system for vannskifte også, eventuelt bare vannskifte.

Disse batteridrevne pumpene er i praksis en løsning for noe kortere tidsrom. Jeg bruker den sporadisk for å holde liv i matfisk når det er varmt i luften. Jeg har en plastkasse som er rundt en meter lang og ca 40 cm bred med ca 50 cm høyde og tilhørende lokk. Så lenge den står i skyggen, holder fisken i flere dager i den kassen, noe som er praktisk på helgeturer om sommeren hvor jeg ikke kan kjøle slaktet fisk. Skal man holde liv i fisk over lengre tid, må det rensing av vannet eller skifte av vannet, til. (Tenk akvarium.)

Jeg har en mindre bøtte med lokk som jeg bruker i forbindelse med at jeg flytter akvariefisk. Samme prinsippet, men mer letthåndterlig inn og ut av bil etc.

Begge kassene/ bøttene har et lite hull i kanten under lokket som jeg legger slangen i og så ligger komressoren oppå lokket. (Kompressoren har egentlig hatt en slags klipps på baksiden, men den knakk rimelig fort.)

Er det viktig at fisken overlever, slik som i akvarietilfellene mine, legger jeg litt is i bøtta om sommeren. Bøtta er på kanskje 30 liter, og en isblokk på en liter eller så kjøler effektivt ned vannet så fisken overlever noen timer i bil. Fisk tåler mye hardere behandling i vann som holder 10-15 grader enn i vann som holder 25 grader. (Tropiske arter bør selvfølgelig ikke kjøles på denne måten.) Vær dog obs på at fisk flest tåler fallende temperatur godt, men får problemer hvis temperaturen øker fort. Så hvis vannet i bøtta blir vesentlig kaldere enn akvariet fisken skal opp i, må bøtta få stå litt så temperaturforskjellen jevnes ut.

Den gang jeg hadde rovfisk i akvarium, måtte jeg jevnlig ut for å skaffe større mengder agnfisk, typ 50-200 lauver eller tilsvarende av gangen. Da hadde jeg en stor murerbøtte på kanskje 200 liter som jeg lagde lokk til for transport mellom fiskevann og akvariet. Den gangen hadde jeg ikke pumpe, men brukte bare is. Ble transporten langvarig, måtte jeg innom bensinstasjoner etc for å bytte vann i bøtta. Folk ser litt rart på deg når du bærer bøttevis med vann ut fra en vaskehall, og heller det rett i bagasjerommet i bilen din....

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er først og fremst et problem på sommeren, når vannet du heller oppi bøtta ved fiskeplassen er varmt til å begynne med. Men en sånn isolert bøtte vil hjelpe litt, og kombinerer du det med en isblokk får det sikkert stor effekt. Men uansett gjelder det å ha bøtta i skyggen. Jeg har opplevd isdannelse i bøtta mi (som ikke er isolert) på isfiske, men ikke nok til at det har vært et problem. Er det kaldt nok fryser vannet gradvis innover i bøtta, men det skal være rimelig kaldt (eller du skal være lenge ute) før et spann på 30 liter fryser såpass at det blir et problem.

Min fader har akvarier med kaldvannsfisk, som frem til i vinter har stått i et båthuset uten oppvarming. Han har varmekabel lagt ned i grusen på akvariene, og pakker de inn med isoporplater, for å unngå at de bunnfryser. Men å legge varmekabel i en sånn bøtte som vi snakker om blir kanskje litt overkill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.