Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Etter en ganske dårlig sesong for havmus til tross for en del turer i høst var det igjen tid for et nytt forsøk. Sist jeg hadde en slik i håven var i November, men nå på nyåret har det ikke blitt så mange turer. Jeg hadde også hatt kontakt med en ekte svenske som nettopp har flyttet til Bergen og som var interessert i å teste litt kystmeite etter havmus. Det er alltid hyggelig å møte nye folk, og når det i tillegg er i forbindelse med fisking pleier jeg ikke være vanskelig å be.

Jeg avtalte tid og sted med svensken, som egentlig heter Dominik. To andre gutter skulle ut på samme plassen, så vi ble en liten gjeng der alle var i samme ærend. Øyvind og Erling var allerede ankommet plassen når jeg kom frem, men det var ikke noe særlig action på stengene enda. Etter en stund kom også Dominik og alle mann hadde agn i sjøen.

Det var heldigvis ikke like kaldt som det har vært de siste ukene, men kaldt nok var det. Litt regn måtte vi også finne oss i. Etter en liten stund nappet det hos Dominik og etter kort tid kom det opp en hvitting. Ikke så veldig spennende, men vi var i alle fall i gang.

Tiden gikk fort med mye å prate om, men det var stort sett stille på stengene bortsett fra et par hågjel som stakk av med agnet.

16357682417_45254de69b_z.jpg

Etter noen timer runnet det ganske bra på en av stengene mine. Etter tidligere erfaringer forstod jeg fort at dette kunne være havmus, men ingen gleder ble tatt på forskudd. Jeg løftet stangen og satt et rolig tilslag. Man skal jo ikke akkurat sette tilslag for konge og fedreland når man bruker sirkelkroker. Jeg kjente tydelig at dette kunne være havmus. Nå var det bare å håpe at krokfestet og alt holdt som det skulle. Fisken kom nærmere og nærmere land og jeg ble sikrere og sikrere på at det var en havmus som hadde tatt agnet. Da fisken brøt overflaten fikk vi bekreftet mistanken og jeg fikk hjelp med håvingen. Min niende havmus, og den så faktisk ganske bra ut! Magen på fisken var i alle fall stor og fin! Jeg har en stund hatt et mål om å bikke 2 kilo på havmus, og når denne lå i håven lurte jeg på om målet kunne være nådd.

Kroken satt perfekt bak fortennene på fisken så jeg fikk lirket den lett ut. Fisken ble veid til 1950 gram så målet om havmus på over 2 kilo ble altså ikke oppnådd, men det gjorde ikke så alt for mye. Årets første havmus var det uansett, og vekten var absolutt godkjent! Havmus er alltid gøy!

16346918397_d890ed3a74_c.jpg

Havmus - chimaera monstrosa

15910278114_7ab2a48f8c_c.jpg

16480520219_3506db2512_c.jpg

Fisken ble satt ut og den forsvant lynraskt ned mot dypet. Det er utrolig kjekt å få bekreftelse på at man har behandlet fisken riktig når den svømmer friskt tilbake til sitt rette miljø!
Kvelden var fortsatt ung og nye agn ble kastet ut mot "museland", som viste seg å være ganske øde. Men på den positive siden kan man si at når det er lite agntyver har havmusen bedre tid på å finne agnet. :)
Til tross for surt regn og lite fisk på de andre var humøret godt da Dominik gjorde meg oppmerksom på at tuppen på en av stengen mine gjorde et hopp. Det gikk bare et sekund etter det før snøre begynte å renne ut av snellen, sakte men sikkert. Kunne det være havmus igjen? Fisken tok med seg agnet noen meter før jeg løftet stangen og kroket fisken. Det svarte ikke så kraftig i andre enden, det var egentlig bare tungt. Plutselig dro det til og stangtuppen pekte rett mot vannet. Her måtte bremsen stilles! Fisken fikk dra noen meter snøre mens jeg lurte på hva dette var. Stor pigghå eller lange var alternativene på hva det kunne være. Brosme kunne det også være, ettersom det er tatt ganske solid brosme fra land her. Fisken gjorde god motstand og hadde et par gode utras. Jeg var også livredd for at krokfortommen skulle ryke. Om dette var lange eller en stor pigghå var havmustackelet mitt med 0.60 monofortom mildt sagt underdimensjonert.
16531770572_332a0c38b0_c.jpg
Fisken drar i dypet
Etter hvert ble fisken sliten og noen meter under overflaten kom det en lange til syne. Jeg konkluderte fort med at det var pers med ganske god margin selv om fisken var kortere enn forventet. Øyvind hjalp til med håvingen og vi fikk fisken på land. Kondisjonen var det ingenting å si på - En skikkelig rullepølse!
Vi fikk veid fisken til 8850 gram, og pers med god margin for meg. Langefiske er nemlig ikke akkurat prioritert her i gården... Uansett en gøy fight og kult med pers!
15923375463_681e96283e_z.jpg

Heldig plassering av kroken!

15910246414_66ee34731c_c.jpg

Lange - molva molva - 8850gram

Etter dette ga jeg meg med fiskingen mens de andre fortsatte. Det ble ikke mer noe fisk og vi pakket sammen før det ble alt for sent. Jeg var godt fornøyd med turen og de andre forlot plassen med blod på tann - De gir seg ikke!

Takk for turen til alle, og stor takk til Dominik for bildene! Mycket bra!

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott mus! Alltid morsomt med litt langeflexing også, når en tross alt har noe overdimensjonert utstyr til targetfisken :)

Du har så rett :) Begynner å bli en stund siden jeg har måtte la fisk gå på den måten. Tror det har blitt litt vel mye micro-fiske på meg.... :|

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.