Gå til innhold
Fiskersiden

Forslag til fiskekajakk?


RLN
 Share

Recommended Posts

Først av alt; jeg har bladd litt i forumet her altså! ;) Så ser det ikke er første gangen noen spør om dette, men siden det er en stund siden sist, sesongen nærmer seg, og jeg er en utålmodig type som fikk lyst til å starte min egen tråd - ja så lager jeg min egen tråd ^_^

Bruksområde:
- Oslofjorden og marka, men gjerne året rundt og som tåler at det er LITT vær og vind.

- Primært fisketurer, men kan vel tenke meg at sjøfugljakt kunne vært gøy også

- Ingen planer om langdistanseturer, men det er fint om det er nok plass i skott til en tidkrevende tur, og at man ikke padler i sirup

Specs, i prioritert rekkefølge:

- Stabil!

- Må passe en kar på 190cm/75kg

- Kjekk måte å feste stangholdere uten at de er i veien, og lett å få tak i stanga uten kløning..

- minst ett, gjerne to, vanntette skott.

- Ror er kjekt

- Robust er nok viktigere enn lett. Er fort noen kjipe steiner etc rundtom her på berget.

- Pris? Jeg skulle vel gjerne kommet nærmere 5 enn 10 lapper. Om den er brukt eller splitter ny er egentlig ikke så vikitg, og det blir fort ekstra utstyr som spruttrekk, åre, etc etc som baller seg på >.<

Sett mye spennende rundt om, alt fra åpne kajakker til monstrøse Hobie (For all del - ser sykt moro ut!), men for en student som skal ha èn kajakk blir prioriteringene litt hardere.. ;)

-RTM Solo er litt kort og liten, men ellers veldig stabil.

-Prøvde en Pelican- kajakk for noen år siden som var ferdig støpt som fiskekajakk (med stangholdere innebygd etc). Også ålreit, men man mistet muligheten til å bestemme noen ting selv (og stangholderen der var veldig gæernt plassert synes jeg)

- Dagger har vel vært kjent med noen modeller som er stabile fine fiskekajakker i mange år hvis ikke hukommelsen svikter meg? Aldri prøvd selv

Ser vel etter noe imellom en touring/rekreasjonskajakk. Ser Kajakk og fritid har supersalg på Tahe Marine 147 - noen som har erfaring med disse?

Jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte å manøvrere meg, så alle innspill og tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe. Jeg ventet på at jeg skulle se Cuda-en din dukke opp igjen ;) Det var de penga da... Siden jeg kun skal ha èn, og vil ha litt mer allsidig bruk samt et litt stramt budsjett så er den nok utelukka for meg dessverre.

Vel, kall det en rekreasjonskajakk/turkajakk - som er stabil nok til å fiske fra :) Snodig, kjenner flere som var strålende fornøyd med en fra Dagger - men jeg husker ikke hvilken modell det var :/ Han ene var gal nok til å stå og denge flue fra den, men såvidt jeg husker var det en type som var mer stutt og bred,

Kajakk og Fritid har en Tahe Marine Fit 147 pakke til knallpris så jeg sikler litt på den :P 7lapper er skrekkelig mye for en student med deltidsjobb og boliglån, men siden jeg bikker 30 i april så tenkte jeg å koste på meg noe som både får meg i form og som kan jeg ha glede av (Så først på mobiltelefon og da gikk det litt opp for meg at det nok heller er bedre å investere penga i noe som er bra for sjela i stedet ;) ). Noen som har erfaring med Tahe evt?

To tette skott, ror, spruttrekk, flytevest, åre, etc etc for 7 flis er tross alt ikke gæernt. Så det som er det største ankerpunktet er hvor god den er å fiske fra/stabilitet og om den passer meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innhabil - men sverger til Hobie - har selv to stykker - En outback og en fantastisk pro angler 12.

Jeg har prøvd mye rart - men det er ingenting som slår Hobie i forhold til at man har henda fri - det gjelder jo da både i forhold til fiske - men også sjøfugl jakt.

http://mannenoghavet.wordpress.com

Bla deg litt rundt så finner du bilder av begge tror jeg.

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Hobien(-e) ser sykt bra ut som plattform for å komme seg lett rundt etc. En vakker dag.. *sukk* :P

Men kajakk-kajakk som jeg er ute etter nå ;) Og DÆVEN prisen på hobie var ikke lav o.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv, har jeg en slik:

http://www.westsystem.no/p/12929/ocean-torque-camo

Og er meget fornøyd. Genialt med den medfølgende el-motoren som styres trinnløst fra kontroll i midten, og man styrer roret med beina. Da har man henda fri hele tiden, og kan konsentrere seg om fisken. Meget stabil og lett å padle også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har funnet den perfekte kajakken?! :D
Pungo Angler 140. https://bull-ski-kajakk.no/Kajakk/Kajakk/Fiskekajakk/Pungo-Angler-140

Noen med erfaring fra disse? En mye bredere modell enn Teho sin, 71 vs 62 cm, og videoer hinter om at den er bedre egnet for fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er man tilbake til problemet med at det ikke er en kajakk som er likeversatil til andre ting enn fiske i indre skjærgård og vann i marka.

Pungoen ser ut til å være bestevalget for meg ^_^ Så nå står den på ønskelista til 30årsdagen om et par uker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.