Gå til innhold
Fiskersiden

Fredag får Kommune-Norge og Oppdretts-Norge beskjed


Recommended Posts

at noen i det hele tatt kan tenke på vekst i den bransjen er galskap fra ende til annen. men selvfølgelig forventa fra de blåblå.

Natur og Ungdom krever null vekst i oppdrettsnæringa inntil miljø- og helseproblemene er kommet under kontroll.

dette var skummelt! kan man da tolke ut fra detta at møkka-næringa skal få lov til å vokse hvis de klarer å lure folk til å tro at ting er i orden?

næringa kommer jo aldri til å klare å lure alle en gang til heldigvis. men uttalelsen fra NogU er i best fall utrolig klønete og i verste fall så mangler de grunnleggende kunnskap om økologi. det er jo komplett umulig med vekst i den overvokste næringa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal konkludere med at dette med ønsket vekst generelt sett er et 'blå blått' initiativ.

Vi har i årevis tidligere hatt AP styre, og vi må vel i hovedsak kunne si at det er de som har æren for de tilstandene, reguleringene og mangel på kontroll vi har i dag.

Et eksempel: Har ingen dokumenter å vise til, men jeg har forstått det sånn at det var representanter for AP som i et utvalg nå nylig stemte for at det nå uten videre skulle tillates økt etablering av oppdrett i Skjerstadfjorden, de ble i midlertid og heldigvis nedstemt av de andre (deriblant de 'blå blå')

Nå skal det vel utredes videre før vi får en endelig avgjørelse for Skjerstadfjordens vedkommende.

Eller er jeg helt enig, det må ikke tillates noen økning av produksjonskapasiteten før vi får miljøproblemene under kontroll.

Sånn som tilstandene er nå bør de innen næringen som ikke greier kravene for lusepåslag, til stadighet tas for rømming, utslipp, forurensing osv. straffes i form av konsesjonskutt.

Sånn som det er i dag med næringens egenrapportering og mangelfull uavhengig og offentlig kontroll, så sier det seg selv at veldig mange lar seg lure.

Det er jo grunnleggende idioti at næringen selv også skal utføre utredninger i forhold til lokalitet, både før under og i etterkant at oppdrettsaktivitet har funnet eller tenkes å finne sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/ytring/gronnere-vekst-for-laksen-1.12268699

Kan ikke se noe lysning . Dessverre :(

"Trafikklyset sørger for at veksten bare kommer der naturen kan tåle det."

Det er INGEN steder som tåler dagens måte å drive med fjøslaks. INGEN.

Tar meg den frihet å sitere Jahn Helle sitt innlegg nede på siste link :

TENK DEG OM DU BODDE I ET LAND:

1: Tenk deg om du bodde i et land der "noen" for egen økonomisk vinning hadde fått en rett til å utrydde villaksen og sjøørreten.

2: Tenk deg om du bodde i et land der "noen" for egen økonomisk vinning hadde fått en rett til å utrydde villfisk og skalldyr i fjorden din.

3: Tenk deg om du bodde i et land der "noen" for egen økonomisk vinning hadde fått en rett til å slippe ut enorme mengder kloakk i fjorden din, som gjorde villfisken uspiselig.

4: Tenk om du bodde i et land der "noen" for egen økonomisk vinning fikk en rett til å utrydde tareskogen som VAR matfat og oppvekstområde for villfisken.

5: Tenk deg om du bodde i et land der "noen" for egen økonomisk vinning fikk en rett til å utrydde villfisken i havet for å gi mat til oppdrettsfisk i "bur".

6: Tenk deg om du bodde i et land der "noen" for egen økonomisk vinning hadde fått en rett til å slippe ut helsefarlig gift, medisiner/ antibiotika i fjorden din.

7: Tenk deg om du bodde i et land der "noen" for egen økonomisk vinning hadde fått en rett til å tilføre "gift"/ antibiotika og kloakk til villfisk og skalldyr dine barn spiser.

8: Tenk deg om du bodde i et land der "noen" for egen økonomisk vinning fikk slippe ute enorme mengder syk- luset oppdrettslaks med UKJENT eier, som spredde sine sykdommer og lakselus til villfisken som blir utryddet.

9: Tenk deg om du bodde i et land der "noen" for egen økonomisk vinning hadde fått en rett til at den syke- lusete oppdrettslaksen skulle "få" oppsøke lakseførende vassdrag for å utrydde villaksen GENETISK, og ved spredning av sine sykdommer.

10: Tenk deg om du bodde i et land der "noen" for egen økonomisk vinning hadde gjort det mulig at våre barn kunne bli servert rømt, syk- luset oppdrettslaks inneholdende gift og medisiner/ antibiotika fra et oppdrettsanlegg.

11: Tenk deg om du bodde i et land der "noen" for egen økonomisk vinning hadde fått en rett til å selge oppdrettslaks til deg som stammet fra anlegg der det er påvist VIRUS på oppdrettslaksen?

12: Tenk deg om du bodde i et land der staten stadig belønnet sterk mistanke om miljø og ressurskriminalitet med millioner i statelige midler til forskning på eierne sine egne selvforskyldte sykdommer og lakselus som har sin bakgrunn i en altfor stor og tett produksjon (rømming- overproduksjon mv).

13: Tenk deg om du bodde i et land der årsaken til de fleste av ovennevnte punkter har sin årsak i en altfor stor og tett produksjon i ÅPNE anlegg, og du fikk en regjering som allikevel annonsert en 6- dobling av produksjonen. Dette uten å pålegge eierne LUKKEDE anlegg. Altså reelt en regjering som vedtok å utrydde alt vilt liv i fjorden din.

14: Tenk deg om du bodde i et land der "noen" hadde bygget opp et ugjennomtrengelig NETTVERK politikere/ laksenæring/ myndigheter/ forskningsinstitusjoner, utstyrsleverandører, transportører.., legemiddelfirma som tjener fett på at sykdommer og lakselus er ute av kontroll.., leverandører av kobberstoffer/ tungmetaller.., tidligere naturvernorganisasjoner som har fått penger for samarbeid, "sponsede" kokker, rosa bloggere, idrettsstjerner, børs, aksjespekulanter mv.

15: Tenk deg om du bodde i et land der særlig ovennevnte «gift og medisin- sprederne» sammen med eierne, var de som tjente mest økonomisk på å slippe ut GIFT til våre BARN fra de ÅPNE anleggene!

16: Tenk deg om du bodde i et land der du hadde et politiker styrt sjømatråd. Et sjømatråd som reiste verden rundt med sin villedende reklame,( 2 eksempler: rene fjorder oppdrettslaksen produseres i/ det brukes KUN 1 kilo villfisk for å kunne produsere 1 kilo oppdrettslaks mv). Sannheten er at oppdrettslaksen ble produsert i sin egne drit og gift, "innblandet" kreftfremkallende miljøgifter mange fjorder og havner var fulle av. Sannheten er at det i tiår har vært utryddet 4 kilo villfisk for å kunne produsere 1 kilo oppdrettslaks.

17:Tenk deg at punktene 1-16 dokumenterer at laksenæringen utrydder dramatisk mer naturgitt VILLFISK, enn det som produseres fram som oppdrettslaks. Allikevel har politikere og næringsinteresser med sin organisasjon, FHL sagt at de skaffer en sulten verden mat. Norge tar ansvar!

18: Tenk deg om du bodde i et land der den altfor store og tette produksjonen på få år har økt "svinnet" i laksenæringen fra 18- 50 millioner oppdrettslaks som "forsvinner" i produksjonen. Altså en orgie av sykdommer, lakselus, lidelser, DØD og såkalt rømming totalt ute av kontroll. I dag over 50 millioner oppdrettslaks som har spist DIN villfisk og dine matoljer før fisken døde i den destruktive produksjonen. Opptil 3 millioner av disse 50 millionene oppdrettslaks som årlig rømmer kan være med UKJENT eier, med den sterke mistanken om miljø og ressurskriminalitet dette innebærer. Fisk som etter rømming «spiser opp» DIN villfisk i fjordene.

19: Tenk deg om du bodde i et land der du hadde en leder for FHL, arbeidsgiverorganisasjonen til oppdretterne som med bakgrunn i fakta i punktene

1- 19 sa til avisen BT 21 01 2015, sitat:

20: «Næringen har god kunnskap om hvordan stress kan påvirke fiskevelferden og kvaliteten, og det gir høyt fokus på å sikre god fiskevelferd. Alle som holder dyr for matproduksjon, er genuint opptatt av dyrevelferd. Produksjonen er i tillegg underlagt et strengt regelverk».

Nikker du gjenkjennende til punktene 1- 20, og da også til desinformasjonen i punkt 20 som har «fått» pågå fra denne organisasjonen FHL i tiår, og som sågar kaller sin nettside for «lakse- FAKTA»,

Ja, da:

BOR DU I LANDET NORGE!

Rister du på hodet er du enten en fra det økonomiske nettverket, eller "en av de fleste av oss" som har blitt hjernevasket til å tro at laksenæringen er en bærekraftig næring som ikke er til fare for noen/ for noe..,

«God fiskevelferd», FHL, dokumentasjon?

LITT av min dokumentasjon MANGEL på fiskevelferd:

18: Tenk deg om du bodde i et land der den altfor store og tette produksjonen på få år har økt "svinnet" i laksenæringen fra 18- 50 millioner oppdrettslaks som "forsvinner" i produksjonen. Altså en orgie av stadig økende sykdommer, lakselus, lidelser, DØD og såkalt rømming totalt ute av kontroll.

200 000 oppdrettslaks/ regnbueørret inneholdende giftstoffer fra oppdrettsanleggene som kan tilføres våre barn som spiser fisken, har «rømt» i Hordaland fylke i januar 2015. Giftstoffer som også er tilført VÅR villfisk og våre skalldyr fra oppdrettsanleggene. Bildene av disse enorme mengdene oppdrettsfisk fri, mye med UKJENT eier, ligger ute på nettet.

Dype kjøttsår, avrevet fiskeskinn, bloduttredelser, avrevne øyne, «lik- farget» oppdrettet regnbueørret.,

eller «SUNN, FJORD- ØRRET» og «god fiskevelferd» som FHL og Nærings og Fiskeridepartementet/ Norges Sjømatråd, kaller «fiske-velferds- og sunnhets- bedraget»!

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var på ingen måte min mening å frikjenne tidligere regjeringer for å tilate(og pushe) vekst i o-næringa. etter min mening har alle partier på stortinget i mer eller mindre grad støttet den abnorme veksten i o-næringa. selvfølgelig har AP, som dominerte forrige regjering et veldig stort ansvar for at ikke ville innse den innlysende miljøkatastrofen og pusha veksten videre.

Eller er jeg helt enig, det må ikke tillates noen økning av produksjonskapasiteten før vi får miljøproblemene under kontroll.

du er altså enig med Natur og ungdom, som jeg kritiserte i mitt forrige innlegg. ikke med meg. en økning av produksjonskapasiteten er umulig sett fra et økologisk og bærekraftig synspunkt.

jeg mener at o-næringa må bygges ned og legges om til sikre anlegg. mange færre anlegg og mye mindre biomasse er etter min mening den eneste muligheten til å kunne fortsette med o-næringa. dagens drift med med mest mulig biomasse vil aldri funke, selv ikke i rømmningssikre anlegg med resirkulering av avfallstoffer.

grunnen er at så mye laks spiser for mye til at verdenshavene klarer å holde liv i resten av livet i havet. enkelt og brutalt!

det er bare en grunn til at oppdretterne har begynt å trøkke mer og mer plantekost i o-fisken. de har sett at det er mulig å gå tom for animalsk lakse-føde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ puderhunden, det er dessverre utopisk å tenke at oppdrettsnæringen på eget eller regjeringens initiativ skal bygge ned og redusere produksjonen, næringen er kommet for å bli, og den vil bare ekspandere.

Jeg velger derfor å være litt mer nyansert, jeg tenker at om vi hadde fått et lovverk der næringen må vise et miljømessig positivt resultat for å kunne drive uten reduksjon i produksjonskonsesjonene.

Verken jeg eller Natur og ungdom er vel for en økning av produksjonen.

Hvorvidt det er mulig å øke produksjonen med hensyn til produksjon av fiskemel/olje kan jeg ikke ta noe standpunkt til, til det vet jeg alt for lite, men en økning i produksjonen vil jo nødvendigvis påvirke økosystemet andre steder i verden.

En ting vet jeg imidlertid, det er at det er mindre produksjon/tilgjengelighet av fiskemel på verdensmarkedet i år, det har ført til en stor økning av prisene vi i dag får på for eksempel. kolmule som leveres til fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vekst på 5% årlig, med et lusekrav på 0,1 og maks 2 behandlinger årlig? Spørsmålet man sitter igjen med er hvorfor regjeringen lanserer dette når oppdrettsindustrien ikke er i nærheten av å kunne oppfylle disse kravene? Og på sikt, ønsket volumøkning 5 ganger dagens volum???????? Da bør disse problemene løses først, oppdrettsindustrien er idag ikke bærekraftig verken på ene eller andre måten.

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.