Gå til innhold
Fiskersiden

Kanotur i Femunden


Kenngu
 Share

Recommended Posts

Heisann! Jeg og gutta har bestemt oss for en kanotur i Femunden i sen sommern. Ingen av oss har padla i Femunden, og det er kun jeg en av seks stk som har vært i femundsmarka. Jeg har da tatt på meg oppgaven å planlegge ruta. Planen er å leie 3 kanoer, for fire dager. Padle oss oppover hele eller så langt opp femunden vi kan. Planen for padle ruta er å starte fra sorken, padle helt til Neset. Neset til langtjønna og så tilbake til sorken. Dette med selvfølgelig camp og fiske underveis.

Her trenger vi hjelp, siden ingen av oss har så mye peiling. Så har endel spørsmål :P

Hvor lang tid vil det ta å padle fra sorken, og helt opp til Neset?

Er det en grei rute? Er det i det hele tatt mulig på kun fire dager?

Er det bra fiske opp over langs Femunden?

Hvis ruta er bra og mulig, hvor burde vi eventuelt campe på vei oppover?

Planen jeg har lagd er veldig kjapp, og kanskje usaklig uten å vite helt. Grunnen er at jeg ønsker å få masse innspill. At dette emne skal vare litt, og ha mye innhold. Såpass mye info, tips og råd at vi ender med en bra rute til den dagen vi faktisk drar. Og etter turen rapporterer jeg her detaljert om hele turen, hvor mye penger vi bruker, hvordan ruta gikk osv. Slik at alle, men spesielt nybegynnere som oss kan bruke det. At det på en måte blir en privat laget rute, laget av fiskere. Fyr løs med innlegg, men fint om vi kan unngå diskusjoner som sklir ut av tema:P

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt du padler per dag varierer veldig med ferdighetsnivå. 4-5km/t bør kunne gå, men hvor lenge avhenger av formen. Dette kan bli en fin tur, men er dere litt uheldig med været kan dere risikere og aldri komme lenger enn til Sorken, eller bli liggende værfast midtveis. Femunden er stor og vindutsatt og med mye grunner og skjær så det skal ikke mye vind til før den er helt uegnet for padling.

For den typen tur for noen som etter eget utsagn "ikke har peiling" vil jeg så absolutt heller anbefale Isteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har noen ganger padlet kano fra Synnervika på Femunden nedover til Feragen og videre vassdraget helt til Røros. Fantastisk flott tur, med tømmerrenner og flere hytter som er åpne for publikum. Femunden kan være lunefull. Har opplevd at det går fra flatt hav til meterhøye bølger på få minutter. Er været ustadig kan denne ruten være bedre. Skal være bra fiske i Feragen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istern har blitt mer aktuell nå. Obs! glemte å skrive det, men det virker som vi må starte fra Sorken. Siden vi må leie fra Femunden kano camp. Jeg har hørt at Istern har eget fiske kort, betyr det at vi ikke får fiska før vi har kommet oss i istern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo kjøpe både det vanlige engerdalskortet og kortet for Isteren. Og hvis du leser på sidene til femund canoe camp vil du se at de også kan ordne transport av kanoene. Så da er det sikkert mulig å starte i isteren.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har vi fått planlagt turen, og virker som den passer oss bra. Det ble en ukes tur, med kano leie fra FCC. Vi starter fra Sorken, padler oss til Gløta hvor vi bærer oss gjennom via land. Så blir det første camp på den fineste holmen vi finner, som sikkert blir enten Sundholmen eller Bamholmen. Hoved campen blir vel en eller annen plass i Bjørnfjorden, hvor vi bruker de fleste dagene på utforske og fiske omerådet så mye som mulig.

Er det noen plasser som vi burde besøke i Isteren? Noen plasser som er bedre for fisket? Noen fiske tips tas gjerne i mot :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Da har vi fått planlagt turen, og virker som den passer oss bra. Det ble en ukes tur, med kano leie fra FCC. Vi starter fra Sorken, padler oss til Gløta hvor vi bærer oss gjennom via land. Så blir det første camp på den fineste holmen vi finner, som sikkert blir enten Sundholmen eller Bamholmen. Hoved campen blir vel en eller annen plass i Bjørnfjorden, hvor vi bruker de fleste dagene på utforske og fiske omerådet så mye som mulig.

Er det noen plasser som vi burde besøke i Isteren? Noen plasser som er bedre for fisket? Noen fiske tips tas gjerne i mot :D

Ble det noe tur? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ble det noe tur? :)

Ja det ble det! Det ble en tur som ingen av oss i gjengen kommer til å glemme :P Glad for at du spurte, har hatt litt lyst til å skrive om den. Tror det kanskje kan hjelpe noen, glemte også at jeg egentlig skulle rapportere om turen :)

Turen vår startet midten av juli med skyss til å begynne med helt til FCC camp, og kano pakking. Etter varsel fra kano utleier om dårlig vær, og kryssing av Femund nå var farlig. Hoppet vi omsider i kanoene og gjorde oss klare. FCC har en veldig fin elv som starter fra bakgården, og så videre ut til Femunden. Denne strekningen var viktig for gjengen, for å etablere samarbeid mellom de som padlet sammen.Tre kanoer og seks unge menn var nå ute i kano, padlende mot Isteren. Været var akkurat som utleier sa, så vi padlet nære land. Etter ca 1 en time med rafting padling i medium bølger, parkerte vi i et lunt sted nære Dalsvika og tok en rask matbit. Derfra stopped vi og begynte å diskutere om noe ekstremt dumt. Herfra har du allerede sikkert antydet hva diskusjonen omhandlet. Yes vi tenkte å krysse Femunden fra Dalsvika rett over. Slik at vi kunne spare tid, og komme oss fort inn til Isteren. Til tross for at bølgene var store, sterk vind og alle varslene vi fikk. Så kom vi til en dum enighet om at vi krysser. Til å begynne med gikk det faktisk greit, vi kapret bølgene alle mann. Ridde på bølgene og fikk falsk selvsikkerhet. Halvveis i kryssingen, cirka midt i Femunden ble bølgene enda større. Vinden byttet retning, og vi fikk lite framdrift. I dette punktet kjente jeg at jeg begynte å bli litt bekymret, et kjapp kikk på kano nr 2 gjorde meg ekstra nervøs. Ene kompisen begynte å holde mye i kanoen med venstre hånda, i stedet for å padle. Så retter jeg blikket rett fram for å være beredt på en stor bølge. Og da hører jeg et lite dunk etterfulgt med et rop «Gutta!». Jeg snur meg og ser at kano nr to har kantra. Kanoen min og nr tre padler bort, og heldigvis har alle utenom meg vært i militæret. Så ingen fikk panikk, alle holdt roen. I mens vi hadde roen, kom vi fram til at vi måtte ringe etter hjelp. La den velta kanoen flyte, padle inn kompisene som hang etter hver sin kano. Vi hadde ikke nok erfaring, og bølgene var såpass store at vi ikke tok sjans på ombordstigning fra vann.

Etter tre kvarter som føltes som en evighet, kom vi til land. Folk fra land hadde sett oss, ambulanse hadde ankommet. En båt fra FCC hadde også blitt sendt ut, og hentet kanoen som veltet. To av kompisene ble kjørt til akutten, for behandling av hypertermi.

Vi andre dro opp kanoene til land, fikk hjelp med skyss tilbake til FCC. Der fikk vi lånt ei hytte, som skulle være varm og klar til å motta kalde gutta etter besøket i akutten. I hytta og gjengen var stemninga fortsatt bra, til tross for at 10-20 minutter til i det kalde Femunds vannet kunne gitt verre utfall.

Dag 2 startet med litt dårlig stemning på morgenen, vi fikk alle mann et kvarter med kjeft av utleier for å ha ignorert varslene hans. Det var bare å legge seg flat, for det var fortjent. Vi Fikk heldigvis forsette, utleier kunne ikke se noe grunn til å avbryte turen vår. Vi kunne nesten ikke få en bedre lærepenge. Været på dag 2 var stikk motsatt av dag 1,dramaet ble fort glemt da vi gled på stille vann med sol. Utstyr som ble mistet fra den velta kanoen ble funnet igjen på strandkanten til femundstunet. Vi sendte også to av kompisene til å kjøre en bil til Gløteberget for å parkere bilen der. Derfra fikk vi låne noen kano traller, og hadde vi også visst at de leide ut kano hadde vi leid derfra. Det hadde spart oss for kjøring, bæring og padling siden vi skulle være i Isteren. Ting gikk uansett bare oppover på dag 2.

Vi fant oss en bra første camp på Elvbergan sida, med utsikt mot Bånholmen. Det ble litt natt fiske på høyre side av Sundholmen, med lite hell.

Dag 3 fikk vi noe dårligere vær, men litt sol fikk vi. Det vaket masse mellom Sundholmen og Bånholmen. Mellom disse holmene fikk jeg dratt opp min største harr på ca 700 gr. Det ble også to sik på kano nr 2, grei og rolig start.

Dag 4 fikk vi super bra vær med sol og blikk stille vann. I god været padlet vi helt til Nysandvika, og campet der i tuppen av en utstikker mot en holm. Nydelig camp, med strand kant på nord sida av denne utstikkeren. Vi planla egentlig å ha hoved camp en plass i Bjørnefjorden, men turen ble forkorta med en dag. Så da ble denne campen hoved camp.

Rundt campen spottet jeg flere store fisk, som jeg tipper var harr eller sik. Kano nr 2 fisket rundt i Storholmen og Lortholtvikavar. De var i form etter siken, de dro opp sik etter sik på lille auren spesial i kobber. Det ble også noen små abbor og en gjedde på sør sida av campen.

Dag 5 planla jeg og kano partneren min å padle til Bjørnefjorden. Været snudde fort, så vi søkte ly i søndre Digerneset. Vi tok oss i land for å strekke oss, men hoppet fort i kanoen igjen for å unngå knotten. Så skal du stå fra land inne her så vær forberedt på mye knott. I mens jeg tok på meg mygg olje, hadde jeg ultra light stanga med kaste vekt 0-5g hengende med lille auren spesial i vannet. Plutselig hylte snella, en grådig gjedde hadde tatt sluken. Fighten var kortvarig og sena røyk, men nå visste vi at det var fisk her. Så vi festa på noen softbaits, og fikk tatt 5 solide middags abbor. Vi fikk også noen store gjedde jag, og en lita på kroken. Tida flyr når’n har det moro, selv om det bare var abbor og en lita gjedde så dro de hardt :)

Vi fikk dessverre ikke utforsket Bjørnefjorden, og måtte vende snuten mot campen før det ble for mørkt å padle.

Dag 6 kom møkka været tilbake, og det ble lite fiske. Jeg fikk min største gjedde på ultra light stanga. Utstyret var ikke helt egent for denne 5,2kg gjedda. Så fighten varte nesten et kvarter, men fikk den faktisk ombord i kanoen. Etter gjedda ble været bare verre, så resten av dagen ble lavvo og kortspell.

Dag 7 var hjemreise dagen, og været var det beste vi hadde fått. Bare synd det var på en hjemreise dag. Hele dagen gikk til padling hjemover, leie kano drosje fra gløteberget til Femundstunet. Padle derfra til FCC for å levere kanoene og så reise hjem.

Ja det ble en sånn historie rapport blanding, om noen som lurer på noe så spør i vei. Uansett så håper jeg at noen får nytte av dette. Jeg vil anbefale å heller leie kano fra Gløteberget enn FCC om du må leie, og skal padle i Isteren. Det ble en hard første dag, men ellers koste vi oss alle sammen. Det ble minne for livet, og vi skal garantert tilbake. Isteren er er kjempe herlig å padle i, veldig fint der!

Hver enkelt av oss brukte cirka 1500 kr. Felles mat, en ukes fiskekort og en uke leie av 3 kanoer.

Til alle uerfarne i kano, ikke ta risikoen når det gjelder kryssing. Det er ikke gøy å kantre i kano når det er uvær i et stort vann, helt seriøst. Diskuter konsekvensene, er det virkelig verdt det? 3-5 timer tidligere inn mot paradis, kontra en kantring. Og kompisen, kompisene eller deg selv må inn på sjukehus for hypertermi behandling. Eller det verste utfallet av alt, død om hjelp ikke kommer fort nok. Naturen er nådeløs om du kjemper mot!

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.