Gå til innhold
Fiskersiden

Søker info om disse wobblerene


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Har noen av dere erfaring med noen av disse?

Alt jeg vet er at de er av merke Kinetic, noe som i min bok ikke nødvendigvis er et pluss.

Den største som ligger nederst heter kinetic cannibal floating 140mm 47gr.

De to andre vet jeg bare kommer fra Kinetic.

De har også raslekuler, det har ikke den største.

Wobblerene var en gave tiltenkt dorging etter sjøørret, så om de ikke dykker for dypt håper jeg å kunne lure noen sjøørret med de.

Prikkene kommer fra min penol tusj, bortsett fra det er de orginale.

Det jeg lurer på er om noen vet svømmedyp på disse og om de kan funke til sjøørret jakt.

post-28883-0-24581400-1434449466_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nederste går sikkert dypest da den har en slikdypvinklet og forlenget skje i nosen

Dei andre kunne jeg godt tenkt meg at dei fungerer for sjøørret. Den øverst, grønn/gule under dagtid og den mitdersteb under kvells og natterstid

Det er dog alldeles for mange kroker på disse wobblerene. En krok er nok (treble eller enkeltkrok) ellers er risken stor at du mister den fisk som biter på dessuten så er risken stor at noen av krokene fastner i håvnettet slik at fisken kan slite seg løs i et pløtselig hodekast........

Her ser du litt forskjellige løsninger på krokrigging av wobblere etc...post-3727-0-92009200-1434745573_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hjertelig takk for hjelpa, for mange kroker er der sannerlig...krokoppsettet på disse er et godt eksempel på det å ukritisk dra redskap gjennom vannet, og resultatet blir ofte for min del uaktuell fisk som blir kroka i gjellelokka eller får øyet ødelagt.

Jeg har heller ikke flere håver eller fingre å ofre....

Jeg har brukt din modell og modifisert wobblerene før bruk.

Noe som er adskillig lettere enn antatt og anbefales videre.

Er der noen grunn for at du har plassert krokene der du har, eller har det noe med huggpunkt for arten du jakter på å gjøre?

Jeg dorger etter sjøørret....er jeg ute av kurs om jeg har plassert kroken på bakre halvdel av kroppen?

Jeg takker for innspillet, bildet ditt blir brukt som modell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der noen grunn for at du har plassert krokene der du har, eller har det noe med huggpunkt for arten du jakter på å gjøre?

Jeg dorger etter sjøørret....er jeg ute av kurs om jeg har plassert kroken på bakre halvdel av kroppen?

Jeg takker for innspillet, bildet ditt blir brukt som modell :)

For sjøørret er nok det beste valget det du har som system, på bakre halvdel. Men det er også ett spørsmål om gangen på wobbleren. For laks er det ikke så kritisk da jeg bruker midtersta eller fremre krokfeste. Det hemmar selden gangen.

En må bare prøve seg frem og studere wobblerens gange nøye på utsiden av båten i trollingfart. Til slike tester har jeg alltid med en kort stiv teleskopisk meitestang på ca 2,5 m og med ca 1 m 0,40 monofil i tuppen.

Med denne stanga kan jeg alltid prøve gangen til beiten i dei farter jeg har planer på å bruke. Og så har jeg noe å gjøre på mens jeg venter på...... hogg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.