Gå til innhold
Fiskersiden

Artsfiske,hvordan starter man ?


Erik S
 Share

Recommended Posts

Hei !

Har fisket hele livet men nå har jeg lyst til å prøve meg på artsfiske.

Ser at mange her har mye moro med dette.

Men så melder det seg en hel masse spørsmål :

Registrerer man fangstene på noe register,nettside el. eller er dette noe man gjør privat ?

Er det vekt,mål osv som skal til eller må man ha fotobevis (kan jo være litt vanskelig nå man er alene og har tenkt å slippe fisken ut igjen ).

Er det spesielle nettsider hvor man kan få opplysninger om de forskjellige artene ( utseende,fotos,forekomster,osv ) ?

Kjenner jo de fleste men sliter litt med ulkevarianter ol.

Spesimen ???

Takknemlig for alle svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer fangstene mine på excel privat. Fører også artsliste her på forumet.

Jeg har bilde av alle fangstene mine, og det er vel ett minimum av krav jeg setter. vekt og lengde mangler jeg på mange av artene.

Fiskipdia.no er en flott side hvis du sliter med identifisering av div arter. (ser ut som siden er nede nå, men den funker vanligvis)

specimen krav er listet opp på nm i sportsfiske sine sider.

http://nmsportsfiske.no/specimenjakten-54881/minstekrav-specimenjakten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fint sted å begynne er å legge inn listen sin her på fiskersiden: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/1128-artslister/ :)

Du kan også melde deg inn i facebook-gruppen "Norske Artsfiskere" for å få inspirasjon. Der får du et innblikk i hva artsfiskere landet rundt driver med for tiden. Dette er også en veldig aktiv gruppe som har "stjålet" mye av de artsfiskerelaterte innleggene fra fiskersiden ;)

Artslisten din er personlig, så hvilke "regler" du setter er litt opp til deg selv.

Det er også et konsensus i miljøet om at rundmunner ikke telles med i listene (Slimål og niøyer). I tillegg teller man arter, ikke "varianter". Altså er ørret og sjøørret én art, det samme gjelder røye og sjørøye, vederbuk og gullvederbuk osv. Dette gjelder også når det kommer til fisker som er av samme art men der det er forskjeller mellom kjønnene, altså teller man rødnebb og blåstål som én art, og rognkall og rognkjeks er også én art osv. :)

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister blir det man gjør dem til. Privat eller offentlige.

For arts identifisering så hjelper det med gode bøker. Ashaugs store fiskebok er en grei start. Derfra kan man og plukke opp mange hint om levesettet til arter man leter etter og deretter velge fremgangsmåte for og fiske den.

Du har garantert mye spennende rett i ditt eget nærområde. Bare og gå ut og se og prøve seg frem og du trenger neppe dra langt avsted for og finne kule fisker. Og samtidig lære masse artig om livet der du bor. Og gjerne dele historiene og erfaringer du måtte oppdage.

En annen metode er og bli kjent med noen som allerede er igang med dette og ta ett steg inn på den måten. Mange stiller villig opp som guider.

Men ett lite råd ang og bli guidet. Dette har blitt veldig populært og bli guidet til omtrent "alt" men når du blir fortalt om tid,sted,metode og noen nesten peker på fisken for deg....da slutter det fort og bli gøy også....så spar guiding til du sliter som verst med noe :-)

Men velkommen til en spennende og meget lærerik hobby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med guiding er litt todelt, enig i at det nok er mer glede totalt sett å researche artene selv uten noen som peker på fisken, men om man bor i feil landsdel eller er blitt såpass interessert at man ønsker å spe på lista si med arter man ikke har utenfor stuedøra, da er slike artsrunder gode anledninger. Det er jo også kanonkjekt å møte nye bekjente med samme galskap som en selv, og i tillegg skoj å fiske på alle de kjente artsspottene man har lest om på mørke vinterkvelder. Men viktigst av alt er at man får fiska og studert arter man ikke har sett før.

Syns man artsfiske er så kjekt at man vil klatre litt på listene og, ja da ser jeg ikke problemet med å få litt hjelp av likesinnede. Det er jo også på sånne runder man finner ut hvilke arter man vil prøve mer etter. Kaanskje ikke laue eller hork, men garantert asp og stam, f. eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.