Gå til innhold
Fiskersiden

Steinsfjorden 28.07.15


erik
 Share

Recommended Posts

Fangsten ble ikke det store på denne turen. Jeg skylder på lavtrykk og gråvær, for fisket var virkelig tregt.

Etter en lang og nesten fiskeløs ferie dro jeg med meg båten fra hytta i Vansjø og tilbake til Tyrifjorden mandag 27.07.15.

blogger-image-525612063.jpg

Planen var å være på vannet i firetiden, men grunnet diverse forsinkelser var ikke båten sjøsatt før nærmere syv på kvelden. Etter flere bærerunder mellom bil og båt kunne jeg dessuten konstatere at jeg hadde glemt minnekortene mine med kart på hjemme. Det ble en kort tur på Tyrifjorden for å teste den nye elmotoren og så køyet jeg.

Neste morgen dro jeg på SeaSea. Der kjøpte jeg landstrømskabel og en overgang til vanlig støpsel så jeg skulle få ladet. Jeg kjøpte også to tometers Garmin droppkabler for NMEA2000-nettverket mitt, så jeg skulle få både Motorguiden og HDS Touchen på akterdekket inn i NMEA-nettverket ombord. Garmins kabler passer med Lowrance sine, og koster halvparten så mye. En tometers droppkabel kostet 200,- og det må sies å være en bra pris. Det ble også en tur hjemom for å hente minnekort.

Jeg rakk akkurat å koble opp NMEA-kablene og sjekke at begge laderne mine fungerte med landstrømmen før Stian dukket opp. (En 12V og en 24V.) Med Motorguiden i NMEA-nettverket kom det opp melding både på min HDS 5 Gen 2 og min HDS 7 Gen 2 Touch at Motorguiden måtte ha en softwareoppdatering. Den oppdateringen ligger i oppdateringen av alle HDS Gen 2 (touch eller knapper) og HDS Gen 3. Så da var det bare å trykke ok på en av skjermene og la oppdateringen gå. (Min HDS 8 er Gen 1, og dermed for gammel til å være kompatibel med Motorguiden.)
Vi tøffet mot Steinsfjorden for å se om det var noen bitevillige abbor og gjedder der. Ute ved Midtgrunnen dukket det opp endel fisk på ekkoloddet, så vi slo på ankerfunksjonen på Motorguiden og så vertikalfisket Stian mens jeg dengte med shaddjigger med håp om pelagisk gjedde rundt grunna.
blogger-image-1300867738.jpg
Stian fikk fisk først, og nappet opp et par abbor som så ut som de var støpt i den samme formen:
blogger-image-1520767526.jpg
blogger-image--547537753.jpg
Bildene er forresten tatt med fjernkontrollen fra Biltema som jeg kjøpte for noen dager siden. Den er gull verdt for "fiskeselfies" med mobilen.
Mens Stian fisket abbor kom det inn et skikkelig ekko på HDSen, som forsvant igjen. Noen sekunder senere kom jiggen min inn etter siste kast, og da smalt det til på PW-shadden. Gjedda slapp dessverre like fort som den tok, et fenomen som skulle prege resten av ettermiddagen.
Jeg slapp ned en abborjigg i steden, og sikret meg i hvertfall mot blanketur.

blogger-image--1779614075.jpg

Det var ikke veldig fart i abboren, så vi slowtrollet i steden nordover. Selv om været var grått var det nesten helt vindstille. Summingen fra Motorguiden er knapt hørbar på akterdekket mens den drar oss avgårde i passelige 1,4 knop, det eneste som bryter stillheten er enkelte plask fra fisk som er oppe og tar noen store døgnfluer som klekket spredt utover vannoverflaten. Idyll.

blogger-image-889529839.jpg

Motorguiden drar Frøken Evada i ca 2,3 knop på flatt vann som maks. Men siden vi dorget med jigger var det lavere hastighet som gjaldt for oss. Slik byttet vi på å dorge, spinn- og vertikalfiske oss rundt hele fjorden. Det ble en 3-4 gjeddenapp, men selv om vi satt med stengene i hendene våre ble de ikke kroket.

Unntaket som bekreftet regelen var det Stian og PW-shadden i 23 cm som stod for:
blogger-image-1004487279.jpg
Gjedda var litt lengre enn jiggen, men det var ikke mye om å gjøre.
Vi avsluttet kvelden ute på Tyrifjorden, hvor røyene ihvertfall fant det for godt å nappe i jiggen til Stian en gang før de gikk tilbake i sitt vante "ignorer den der"-modus.

blogger-image-1728044852.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.