Gå til innhold
Fiskersiden

Penn fathom 30 lever drag 2speed


freddpedd
 Share

Recommended Posts

Hei. Noen som har trua på denne snella til kveite fiske? Jeg bruker nå til dags en penn squall 16 vs 2speed og ei regiment stang. Både stang og snelle funker fint men det blir tungt og fiske med i lengden så er gira på et lettere sett, kansje ei kortere stang også. Har sett litt på prey jigger 15-40 lbs 5.8 fot da den ikke er så jævla dyr. Jeg fisker nesten utelukkende med baithead fra 350g opp til 650g. Førstevalget hadde vært saltiga.talica.blackhole.edge etc men så er det lommeboka da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har Prey Jigger stangen, og fikk min første kveite i Havøysund på den for to uker siden.

Den er muligens litt stiv, den tillater ikke mange glipp fra deg som fisker.

Men lett og fin å jobbe med under hele dagen.

En av guidene i Havøysund er klar på at det krever mere av deg som fisker å hale opp kveite med ei kort og såpass stiv stang, sammenlignet med ei lang tradisjonell havfiskestang på ca 7,5''.

I samme båt var det en kar som haadde ei black hole cape cod 250 g - lett, elegant og endel mykere i typpen enn prey stanga.

Den står på min ønskeliste.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Jeg hadde en Highspeed snelle på, med utveksling 7,1:1 - det kjente jeg ble veldig feil på kveite.

Ble veldig tungt å sveive.

Finn en lett snelle 600 gr +-, med lang sveiv. ca 5,5 i utveksling tror jeg er fint.

penn fathom 30 har 5.5 utveksling på høy gir regner med den er smud

Hei

Har Prey Jigger stangen, og fikk min første kveite i Havøysund på den for to uker siden.

Den er muligens litt stiv, den tillater ikke mange glipp fra deg som fisker.

Men lett og fin å jobbe med under hele dagen.

En av guidene i Havøysund er klar på at det krever mere av deg som fisker å hale opp kveite med ei kort og såpass stiv stang, sammenlignet med ei lang tradisjonell havfiskestang på ca 7,5''.

I samme båt var det en kar som haadde ei black hole cape cod 250 g - lett, elegant og endel mykere i typpen enn prey stanga.

Den står på min ønskeliste.....

ja ok. Men er den for stiv? Fikk du stor kveite på den? Bruker du tunge jigger/agn? ;)

Hei. Jeg har den snella og bruker den til kveitefiske. Fungerer utmerket.

ok føler du at den er stor nok mtp snøre kapasitet? Skal bruke 0.40. Bruker nå 0.30 funker det og men litt mer sikkert med 0.40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guidene hos Nordic Sea Angling sier aldri mindre enn 0,36 til kveite, fortom 1.0 nylon/flurkarbon eller maks 1,2.

Tykkere sene tas lettere av strømmer er teorien.

Men her er det et utall meninger, mange her kjører 1,4 fortom som crimpes, og ikke minst tynnere braid.

Men 0,36 er et greit kompromiss.

Men i vår båt fik vi opp kveiter på både 50, 40 og 30 kg på de snørene - alle ble satt ut igjen.

Jeg fikk en 30 kilos på den stanga, og det funket jo godt, må bare passe ekstremt på å holde presset på kveita konstant.

Det er noe mere krevende med en kort stang kontra en lang en.

Men du bommer ikke på den stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.