Gå til innhold
Fiskersiden

bergnebb??


ErikR
 Share

Recommended Posts

en kompis av meg fikk en vanvittig stor bergnebb..

kanskje teit av meg å starte en ny tråd, men jeg orket ikke lete meg igjennom poster for å finne den om da hunter var svært få gram fra norges rekord..

hva er rekorden?

flere drevne fiskere sa det var den desidert største bergnebben de hadde sett..tipper fisken kunne være 2-300 gram eller noe, ihvertfall..

tipper det er noen der ute som ler rått av meg nå..hehe[ :) ][ :D ]

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg får vel være bombastisk som vanlig : det er ICKE bergnebb :-)

men sleng fram ett bilde, så får kanskje pipa en annen lyd, inntil da......

hehe... som Ola sier så er det vel mer sannsynlig at det er bergnebb enn gressgylt TO ?!? størrelsen tatt i betraktning :-)

PS: norgesrekorden er vel sånn omtrent 120 g. (du finner rekordene som vanlig på villmarksinfo.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt pengene mine på bergylt eller brungylt. HAdde den ingen marmoreringer, så er det brungylt. Det er svært liten sjans for at det bergnebb. Det er svært vanlig å forveksle brungylt / Bergnebb.

Det er svært lite sannsynlig å blande grønngylt/ bergnebb. Grønngylten likner mere på ei lite berggylte. Og en grønngylt på 300g er også veldig stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke berggylt, har fått hundrevis av berggylt og det er ikke det.. Jeg er nesten 100 sikker på at det er bergnebb..

jo ser på fishbase nu..garrantert bergnebb..

skal se om jeg ikke får lagt ut et bilde..

er det for sent å sende inn rekordkrav eller?

hvordan bør jeg isåfall gå frem?

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om den ikke er 300 gram så er den iallefall over gjeldene rekord..var 4 andre vitner til fangsten..

fisken tok forøvrig en 40 grams "billigsild" agnet med makrell på ca 70 meters dyp..

da får vi se om bildet viser noe annet enn det jeg ser.. :)

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:fisken tok forøvrig en 40 grams "billigsild" agnet med makrell på ca 70 meters dyp..

Jeg tror nok vi sier at dette er en brungylt! Noe jeg nok tror bildene ganske entydig vil vise (så sant de er gode), dette våger jeg å påstå pga dybden fisken er tatt på! Da bergnebb er en utpreget "grunntvannsfisk", spesielt nå på sommeren. Den trekker på dypere vann om vintern, men kun sjelden så dypt som 70 meter(men det er om vinteren, og nå er det sommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Hmm, og noen sier at meitefiskere er skeptiske til nye store fangster!!! jeg ler meg skakk! *lol*

Det hadde vært morsomt om det var en bergnebb, tror vi skal avvente bildet, for så å trekke konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är långt ifrån enkelt att skilja bergnebb och brungylt. Dom är forvillande lika. Jag och Helge funderade mycket över ett par fiskar vi fick på Sotra. Efter en del telefonerande kunde vi konkludera med att i ställer för norskt rekord på bergnebb hade vi fångat ett par bungylt. Den avgörnade faktorn var fångstdjupet. Tror det var Audun S som gav oss den infon. Kommer inte ihåg vilket djup vi fångade våra fiskar på, men det var grundare än 70m och detta var då för djupt för bergnebb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bergnebb? Det var den bruneste gylta jeg noensinne har sett." Seriøst??? Synes den ser akkurat ut som bergnebbene jeg ofte fisker her hjemme...

http://www.marinbi.com/c-rupestris.htm

http://www.marinbi.com/a-palloni.htm

Legg særlig merke til at "Spesielle kjennetrekk er en mørk flekk på øvre del av halefinnens basis, og en langt bak på ryggfinnen ved skille mellom piggstråle- og bløtstråledelen. "

Jeg ser ikke noen slike flekker på bildet fra fk, men forstod det jo sånn på helgeL og LHO at disse flekkene ikke akkurat var så veldig fremtredene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.