Gå til innhold
Fiskersiden

bergnebb??


ErikR
 Share

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skall jag vara ärlig kommer jag inte ihåg. Är ingen klippa på småfisk, och hade det inte varit för HelgeL som tyckte fiskarna var misstänkt stora hade jag levt i tron om att det var bergnebb vi fångat. Vi ficken en massa tips om vad skillnaden var, det var fläckar hit och antal fenstålar dit.. Nä, tacka vet jag HA, där är det inget snack!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekongen/thor eh

den hadde IKKE hvite flekker fra halen til ryggpartiet..

får en kompis bort senere idag for å ta bilde..

spent eller??glis..

men skal innrømme den var veldig lik den fisken du viser bilde av..det skal legges til at jeg har fisket drøssevis av bergnebb i yngre dager, eller fisker som vi trodde var bergnebb..små fisk på 5-10 cm. denne så helt klin lik ut. og etter bildene på fishbase å bedømme, identisk..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flekkene kan være litt blasse, men siden du sier den ikke hadde det i det hele tatt, så begynner jeg å bli litt spent på det bildet ja. Det vil i tilfelle være en uhorvelig stor fisk, og ikke minst så får vi håpe at den er over 300g, slik at du får den med i fiskekongkurransen her på fiskersiden. Den vil jo gi 350 poeng. Vi venter i spenning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slæpp off guys!

min faste fotograf har tatt en liten sommerferie. men de kommer så fort som over hodet mulig..

jeg veide forresten fisken igår. på ei sånn der gammeldags loddvekt. ca 200 gram..vel og merke uoffisiellt.syntes fisken så tyngre ut enn det. noen som vet om ting taper vekt når det er frossent?

blir litt i tvil..hehe

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Slipper det luft til forsvinner fuktigheten (og dermed også vekt) mens fisken ligger i fryseboksen.

Fisk som har ligget "åpen" i fryseren i et par år veier nesten ingenting lenger og er bare en tørr... ja, tørrfisk!

Hvem har fisk liggende i fryseren i et par år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har stor fryser og mye fisk. Dypvannsfisk som lange og brosme søker seg gjerne dypere i fryseren og kan bli vanskelige å finne til slutt, mens pelagiske fisk som sei og lyr er lettere å finne igjen da de holder seg nær overflaten.

En fin måte å forlenge fisketuren på er å fiske i fryseren for å finne det du skal ha til middag. Har du stor fryser og mange slags fisk kan det bli en positiv overraskelse! Her kan du også få kjøtt, brød og grønnsaker, så på en måte er dette enda mer spennende enn vanlig fiske![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvem har fisk liggende i fryseren i et par år?"

"Gabrielsen tydeligvis :-)"

Pleier ikke å ha masse fisk liggene i fryseren i årevis, men litt spesielle fisker som f.eks. gullvederbuk og spesielt små eksemplarer av fisk, som f.eks gjedde på 8 gram, kan være litt morsomt å ha liggende, både for å kunne vise til folk man har på besøk, og for å ta opp å titte på en gang i blandt.

Agnfisk som man ikke får brukt og som man glemmer å kaste kan jo også bli liggende en stund. Hovedpoenget var at de mister mye vekt etterhvert som tiden går dersom de ligger udekt i fryseren. Noen å tenke på hvis man har en "rekordfisk" liggende i fryseren i påvente av godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger fisken i pose, men det er ikke nok at den ligger i pose, det må være lufttett for å hindre fordamping og uttørring. Og det er desverrre fort gjort å glemme å lukke posen skikkelig etter å ha beundret fisken.

8 gramsgjedda finner jeg ved siden av den frosne børstemarken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Legger fisken i pose, men det er ikke nok at den ligger i pose, det må være lufttett for å hindre fordamping og uttørring. Og det er desverrre fort gjort å glemme å lukke posen skikkelig etter å ha beundret fisken.

8 gramsgjedda finner jeg ved siden av den frosne børstemarken min.

Min samboer har et agresivt forhold til hva jeg har i fryseren...

Jeg kan strekke meg til å ha agn der.

Etter å ha hatt en havmus liggende i fryseren i 2 dager sa hun :

"Du... hva SKAL du med den fisken?" ehm.... ehm... ehm..

"KAST den!"

Og for å bevare husets fred ventet jeg til søppeltømmingsdagen og dumpet den rett før de kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å mistenke at grunnen til at bergnebb på 120g kan være norgesrekord er fordi folk tror de er brungylt med en gang de er større.

Som regel pleier man å se om flekken på ryggfinna sitter langt foran (1-5 spile) og da er det bergnebb, eller i overgangen mellom myk og hard ryggfinnedel og da er det brungylt.

Og selvom bergnebbene sjelden trekker dypt kan det jo være at de store gjør det.

I fjor fikk jeg en som jeg antok var en brungylt mellom 300 og 400g, men det var på 10 meters dyp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.