Gå til innhold
Fiskersiden

bergnebb??


ErikR
 Share

Recommended Posts

Gjest Frisch

Har selv sett en rekke brungylt bli tatt på 5 meters dyp, så dette er ingen umulighet. Har også sett lange, brosme og steinbit bli tatt fra samme brygge, og på samme dyp.... Det vanlige er vel likevel at brungylt er å finne dypere. Personlig har jeg fisket myyyye bergnebb og har 2 over 100 gram og vel 10 over 90, og personlig tviler jeg på at bergnebben blir så veldig mye større enn 150 gram. Ikke fordi jeg er utrolig flink til å fiske bergnebb ;-) , men fordi all dokumentasjon tilsier at større fisk ikke er tatt. Men det hadde selvsagt vært morsomt å tatt feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror jeg driter i hele fisken..

får visst aldri tatt bilde av nebben. men jeg var ute en ny tur. fikk mye rart, blandt annet en brungylt, som er ny art for meg. (selv om jeg overhodet ikke bryr meg om antall arter). og det var ikke en slik en jeg fikk forrige gang. alt tyder på at det er en rekord bergnebb jeg har tatt. Så forøvrig, tydelig de lyse/hvite feltene på ryggen til fisken da. ofrøvrig ikke c&r, ettersom luftblære kom ut igjennom neseborene..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

jeg får vel være bombastisk som vanlig : det er ICKE bergnebb :-)

men sleng fram ett bilde, så får kanskje pipa en annen lyd, inntil da......

hehe... som Ola sier så er det vel mer sannsynlig at det er bergnebb enn gressgylt TO ?!? størrelsen tatt i betraktning :-)

PS: norgesrekorden er vel sånn omtrent 120 g. (du finner rekordene som vanlig på villmarksinfo.no)

hehe...den VAR faktisk 120 gram IKKE sånn omtrent[ :D ]

hilsen han som tok den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avkroken:jeg fikk en brungylt her om dagen.det er IKKE det.. Det ER en bergnebb, alle bilder tilsier det og så videre.han som fikk "lomra" har ennå ikke fremkalt bildene.så du skjønner sikkert at foto her i gården, det går på lavgir og vel så det..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg tror personlig at bergnebb KAN bli 200 g. Men uten bilde er vi like langt. Bildet til fiskekongen (fryktelig uskarpt da, Robert...) ligner på bergnebb. Den har jo flekken foran på ryggfinna - det har IKKE brungylt så vidt jeg vet (Robert, kommentar?). Jeg har ennå til gode å se et godt bilde av en brungylt fanget av norske fiskere. Jeg så et par brungylter på Langesundfestivalen, og når du ser en er du ikke i tvil om at det i hvertfall ikke er bergnebb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er svært uskarpt ja, men er ikke jeg som har tatt det bilde, og heller ikke fisket den[ :D ]) Men den sorte "flekken" forran tror jeg heller bare er et mørkere flelt, og ikke flekken som bergnebben har. For det stemmer at bergnebben har flekken forran på ryggfinnen, mens brungylten har den bak.

De brungyltene jeg har fått har det vært svært enkle å artsbestemme. Fikk som tidligere nevnt 3 stk på under en time, hvor alle var over 250g. Dette var helt klart brungylt. Men det er litt enklere hvis man ser ryggen skikkelig. Den har bl.a noen hvite flekker langs ryggen. Foruten dette har den et annet ansikt enn de andre gyltene. (hvis man kan kalle det det...) Når det gjelder de sorte flekkene, så kan de være ganske blasse har jeg innstrykk av. Slik som den kan være NESTEN fraværende på grønngylten.

brungylt1.jpg

Her er et annet bilde av brungylten. Dette ekemplaret er mye mørkere enn de man ser på "artsbilder" i bøker og ellers på nettet. Tror nok det er litt forskjellige fargekombinasjoner, noe man ofte ser på de andre gyltene.

Som du sier kan sikkert bergnebb bli 200gram, men sannsynligheten for at det heller er en Brungylt er nok MYE større. Man ser at det ikke er noen bergnebb når man får en brungylt. Man vil iallefall synes det er noe rart med den fisken! Men mindre eksemplarer er nok heller litt vanskelig å skille. En brungylt rundt 100g er nok ikke like lett å skille fra en bergnebb, som et eksemplar på 300g.

Det er dette som gjør at jeg er veldig spent på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Isgalt

Jeg tror personlig at bergnebb KAN bli 200 g. Men uten bilde er vi like langt. Bildet til fiskekongen (fryktelig uskarpt da, Robert...) ligner på bergnebb. Den har jo flekken foran på ryggfinna - det har IKKE brungylt så vidt jeg vet (Robert, kommentar?). Jeg har ennå til gode å se et godt bilde av en brungylt fanget av norske fiskere. Jeg så et par brungylter på Langesundfestivalen, og når du ser en er du ikke i tvil om at det i hvertfall ikke er bergnebb.

Tolker dette dithen at dere betaler noen "laken" for dette bilde[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskelig dette..hehehe

synes fisken min er betydelig mørkere på fargen enn det dere viser bilde av..

hvis noen føler jeg svarer tregt så er jeg ofte optatt med div. felt. kurs og jakt. men fiskelysten er der:!!

jeg skal se hva jeg får til med bilde av monsternebben..hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kleineste jaktstart på meg noensinne..kun skutt n rein i år.

elg har jeg ikke sett snurten av engang..

hvis noen er interessert i å se hvordan vi bedriver jakt her sør , kan jeg anbefale den svært oppdaterte og flotte siden www.skisland.com/jakt

hvor det blant annet ligger video snutter fra årets jakt..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.