Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Besseggen-området


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Mange har gått den flotte turen over Besseggen, men er det noen her som har fisket i det området? Gjendeoset og nedover Sjoa skal visst være veldig bra. Men hvordan er det ved Memurubu der elva Muru renner ut i Gjende? Det ser jo ut som en spennende plass. Er det forresten noe fisk i bre-elven Mura? Og noen som har testet Hesttjønn innenfor Memurubu?

post-28-0-68506800-1452367594_thumb.jpg

Memurubu – et flott sted – og et perfekt sted å overnatte før man tar fatt på turen over Besseggen. Men er det bra å fiske der?

post-28-0-99447800-1452367611_thumb.jpg

I vannet Bjørnbøltjønne så vi ørret som vaket

post-28-0-78893800-1452367631_thumb.jpg

Bessvannet – er det et bra fiskevann?

post-28-0-11284600-1452367641_thumb.jpg

Her skuer vi over mot Øvre Leirungen og elva som renner derfra og ned i Gjende. Der skal det være fisk! Noen som har testa der?

post-28-0-28804000-1452367657_thumb.jpg

Gjendeoset og nedover Sjoa skal visst både være bra og godt besøkt av sportsfiskere.

Som dere skjønner sitter jeg og drømmer litt om fisketurer til sommeren – og dette området er i hvert fall veldig vakkert. Så det å tilbringe en helg der med fiskestang (i stedet for å bare gå og gå….) hadde vært helt topp.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har vært og fiska litt i dette området. Men det er ikke noe førstevalg. Memurubu kjenner jeg lite til, Men vet at det er bra fisk i russvatnet litt lenger nord, men det er privat og det selges ikke kort der. Gjendeoset og nedover sjoa kan gi fisk, men ikke mye. Mesteparten av fisken der er gytefisk fra kultivering som blir sluppet der oppe, mesteparten settes ut i den store hølen langs veien inn til gjendeheim, råkkåhølen tror jeg den heter. Du kan få stor fisk her, men det er langt mellom dem.

Nesten all fisken i dette området er utsatt, vanna er stort sett gansk karrige oppe i høyfjellet her, og fisken holder seg dypt. Selve gjende har en bra ørretstamme, men også her lite tilgjengelig fra land

http://kart.gulesider.no/m/70oA7

1 her er hølen som mesteparten av fisken settes ut i, i alle fall var det sånn før

2flatningen, nede ved lemonsjøen. Her er det lov å fiske, og vannet har en overraskende bestand av storvokst røye, over halvkiloen er helt vanlig. Men jeg har kun fiska de3r på isen, så sommerfiske vet jeg ikke noe om

3russvatnet, her er det bra med fisk, men fiske forbudt

4 i dette lille vannet fikk jeg etpar fine fisker. Du kan kjøre helt fram, men kommer ikke lenger enn hit, da veien er stengt videre fra grensa til nasjonalparken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Gikk besseggen i går og tenkte på forhånd at det hadde vært gøy å prøve fisken litt på turen, på disse høytliggende vannene. Vi kom frem til Bjørnbøltjønne i ganske fint vær, jeg kaster ut en sølvkroken i rødt og sølv. En 300 grams ørret sitter på første kastet.

Kaster 6-7 kast til, nytt napp, denne gangen en litt større som detter av før jeg får den inn.

Kaster kanskje 10-12 kast til og får nok en ørret i samme størelse.

Ca 20 kast og 3 napp før vi går videre da vi fortsatt har en lang vei foran oss.

Det så litt ugreit å komme seg ned og opp til bessvatnet fra stien, så der gikk vi bare rett forbi, men jeg snakket med noen fiskere i Gjendosen som kunne fortelle om bra fiske på bessvatn.

Russvatnet har jeg (tjuv)fisket i gjennom de siste 15-20 år, alltid eventyrlig og anbefales på det sterkeste. Vakkert landskap og bra fiske. Nå er det også lov å fiske på Russvatnet, fiskekort kan løses ved russvassbu. Fisken er vanskeligere å ta nå etter 3 år med kultivering (tatt ut 7 tonn fisk) - fisken er ikke lengre like sulten. Finere fisk som er vanskeligere å ta.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.