Gå til innhold
Fiskersiden

Planlegging av meitetur på mandagskvelden


Kjetil L
 Share

Recommended Posts

her kommer det litt info om de to vanna i Sandnes

STOKKELANDSVANNET:

Vannet ligger 20 meter over havet og er ca en km langt

Vannet er et produktivt lavlandsvann, der store deler av vannet er grunnere enn 5 meter. Finnes et par dypere partier mot østsiden av vannet.

Om sommeren er vannkvaliteten dårlig, dvs. at det er en oppblomstring av alger når vanntemperaturen stiger opp mot 20 grader.

Ellers er det sparsomt med vegetasjon rundt vannet, men i vannkanten på nedsiden av turstien er det varierende vegetasjon med trær og busker.

Fiskeslag: ørret, sørv, sik, stingsild, ål. I tillegg er det muligheter for å få både laks og SØ, men det er ikke akkurat daglig fangst.

Fiskekort: fritt fiske i vannet., men det er restriksjoner på redskap. Kun lov å fiske med flue, agn(meitefiske). Grunnen til dette er fuglebestanden her.

Elver og bekker. I hovedsak er det to bekker som er av betydning i dette vannet;

Høylandsåna som renner inn i nordenden av vannet, og Storåna som renner ut av vannet i vestenden.

Storåna har en bestand av sø og laks, og fisket her er fritt.. i de rolige partiene er det også en del sørv.( varierende størrelse)

Høylansåna er et bindeledd mellom Stokkelandsvannet og Bråsteinvannet. Bekken er 2-3 km lang, med tilløpsbekker fra et friluftsområde.

Bebyggelse: det er bebyggelse rundt en del av vannet, og det går tursti rundt vannet.

Hvis dere synes at dette høres kjipt ut, er det bedre å prøve seg i Bråsteinvannet.

Fiske i vannet:

Sørv: Mine største sørv har jeg fått i utløpet av vannet, tidlig om morgenen. Var egentlig ute etter ørret, og fisket med litt tyngre antennedupp og mark.

Plassene jeg har sett på som gode plasser for sørv, ligget ca 150 meter fra utløpet, sør i vannet. Her er det en liten odde, og en bukt med mye vannliljer. Østover går det et sivbelte med fine åpninger imellom. Her har jeg bla. fått sørv på flue.

Ørret: har fått en del ørret i vannet, mest på mark og dupp i nordenden, men og et par i utløpet. Snittstørrelse ca 30 cm, og fin kjøttfarge.

Sik: muligheter for STOR sik. Har fått en sik under isfiske, så dette er en noe uutforsket fisk for meg. Har hørt at det blir fanget store sik på garn i vannet.

Ål: har fisket to ganger etter ål i Stokkelandsvannet, og begge gangene fikk jeg en to-tre stykker på en time. Størrelsen var ikke noe å skryte av(40-60cm). Siden vannet er det første ålen kommer til på sin vandring, er det nok større snittstørrelse i bråsteinvannet.

100620051920TXNkj66w3DmyrhoOiD.jpg?34

100620051928XgR7RoxdzQPKoR9UaY.jpg?96

100620051921CrLG6xyebjSaIEJMem.jpg?54

100620051929uGtTQMknlLLVgBjoPV.jpg?70

100620051947E3HmoqbJNzjY7wpfvi.jpg?66

BRÅSTEINVANNET

Vannet ligger ca 50 moh. Og er likt stokkelansvannet i størrelse. Bråsteinvannet er en del dypere enn stokkelandsvannet, men også her er det en del grunne bukter med mye vannliljer o g siv. Vannet er generelt mindre utsatt for alge oppblomstring. Vannet grenser til friluftsområder på nordsiden, og sørøst siden har lett tilgang fra bilveien som går langs vannet.

I nordøstenden av vannet er det ei halvøy med muligheter for grilling osv utover kvelden/ natta.. her ligger det og to store bukter med fine muligheter for fiske.(har fått sørv på flue her., og noen nyydelige ørreter tidlig på våren)

FISKESLAG: ørret, røye, sørv, ål, stingsild, sik og bekkeniøye(tror den heter det) i den ene bekken som renner ut i vannet.

Fiskekort: fritt fiske i hele vannet. Ingen begrensninger på sportsfiskeredskaper. Lov med garn og oter også..

ELVER OG BEKKER: to gytebekker renner inn i vannet. Den viktigste i nordøstenden. Utløpet renner ut i vestenden og ender i Stokkelandsvannet.

BEBYGGELSE: et lite byggefelt i vestenden av vannet. Ellers noen gårder rundt deler av vannet.

FISKE I VANNET:

Sørv: masse sørv i varierende størrelse. Av de fiskene jeg har fått i disse to vanna, har jeg fått de minste her. Det er flere plasser som kan være hot spotter for sørven.

Ørret: finnes en del fin ørret i vannet, i år har det blitt tatt mye fin fisk på mellom halvkiloen og kilo. Har fått mye på spinner og flue her. Nordsiden av vannet er best ( langs land på motsatt side av veien.) men jeg har også fått fin fisk på sørsiden (større fisk).

Ål: har kun fått en ål i bråstein og den var ca 70cm hvis jeg ikke husker feil. Regner med ar snittet på ål er større her enn i stokkelandsvannet

Sik: har fått sik på flue under båtfiske, men under halvkiloen. Skal være sik av fin størrelse her også.

Røye: bestanden er sterkt redusert, og jeg har ikke hørt om fangster de siste årene.

100620051903LbMfzNxVOjbvC13EYU.jpg?82

100620051948qR1VvxLElw7qYWjDBr.jpg?42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fra oss kommer ihvertfall en, kanskje flere. Gidder ikke ta med ungene i regn og vind. Familien Davidsen stemmer for Stokkelandsvannet. Vi har prøvd der tidligere, men stod nok helt feil for det ble bare små sørv den gang. Et koselig vann som er lett å komme til på grunn av turstien. Hadde vært kjekt og sett hvor de store står. Har dere satt et klokkeslett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint det Thor.

KIS, hvorfor skal du ta deg en fridag?

Jeg skal på jobb både mandag og tirsdag. Fisker maks til 01.00. Og etter det så kan jeg kjøre dere til mekjarvi, arsvågen eller stavanger alt etter som....

Hvis jeg får tak i dupper selv, hvordan blyer jeg disse? Og hva blir vekta av dupp+bly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Du tar vel ikke en 6.uke KIS ?? Så dermed ser jeg vel ikke problemet... :-)

Nei men er ikke bare bare å få kabalen til å gå opp for sjefen heller om sommeren, det skal helst være litt folk igjen. Så det å komme i midten av juni og si at en tar en ekstra uke i juli....jaja-jeg får se.

Sørven tar jeg en annen gang tenker jeg, håper å få besøkt fam. Davidsen i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der var foret lempa ut til sørven. fora tre plasser. regner med at det er nok.[?]

elles sier Storm ar morgenkvelden gir overskyet,men opphold. nesten vindstille nede med vannet. myggmiddel anbefales for de som trenger det.

er det noen som skal fiske ut over natta? kombi ål og sørv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg trekker meg (desverre eller heldigvis)

Bilen har tatt kvelden, så den må fraktes til verksted samt at min transport til Egersund(for overnatting) gikk i vasken da bilen til Davidsens og har problemer :-) Men kommer mest sannsynlig tilbake for revansj til helga eller deromkring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.