Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter Uer


David Andersen
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har aldri prøvd meg på å fiske etter en spesiell sort fisk, men nå har jeg lyst å prøve på det. Uer er sorten jeg har mest lyst til å prøve på siden jeg aldri har fått eller sett noen andre få det heller. Jeg har en grei stang dem en Daiwa saltiga LD50 med 600m multifilament på.

Det jeg lurer på er;

Hva fungerer best i enden av snøret?

Hvordan bunnforhold trives den best med?

Skal jeg fiske helt på bunnen, eller litt opp i vannsøyle?

Hvor dypt bør jeg fiske?

Har fjorder med dyp ned til 400m like i nærheten.

Håper på mange gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget vanskelig å fiske uer da denne holder seg på mea og disse trenger ikke å være større en 10-15 meter.

Og en stor fordel er hvis du vet om noen uer mea

Det bør helst fåregå når sjøen er rolig,helst ved flo eller fjære for da unngår du så mye strømmer i sjøen

Og så må det være vindstille.

Som agn er ørretfilet i biter et supert agn ,det holder seg godt og faller ikke av,sild og makrell kan brukes.Men det henger ikke så godt på krokene.Jeg bruker 6-7 kroker som jeg agner med ørretbiter og et kilos lodd i enden for å komme fort ned til bunnen og holder så snøret mellom fingerene for da kan du kjenne ueren hvis den biter som små vibrasjoner i snøret

Jeg bruker seihjulet til dette da havfiskestanga blir for treig og tungt.

Fra 140 meter og nedover,hvis du har ekkolodd så er fiske ved bratte skrenter et godt valg å prøve på.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tror jeg skal utdype litt her, det er ikke sikkert du vet hva mea er. Det cesar mener er at ueren holder seg på små områder. Den finnes i hovedsak inntil bratte skråninger og bergvegger, mest vanlig på 100-200 m. Mea er det samme som landmerker, de brukes til å holde båten på samme plass. Det er rett og slett to punkter på land som står rett over hverandre, f.ex et sjømerke som står over rett mot et tre, ei kløft, et skjær e.l. Man finner to slike linjer som krysser hverandre, Og holder båten slik at disse passer hele tiden. GPS gjør samme nytten, mea er en gammel måte å navigere på.

Når det gjelder fiskemetode, så er det som cesar sier, agn som er best. Ueren er ikke spesielt kresen, sild, makrell, ørret er bra. småsei går også til nød, men er ikke helt optimalt

Er du inntil en bergvegg, så fisk litt oppover i vannet også, ueren kan stå hele veien opp langs bergveggen. Slipp ned eller trekk opp 5-10 m om gangen, og hold snøret i ro ei lita stund. Ueren trenger litt tid til å ta agnet, og den er ikke spesielt rask til å ta agn i bevegelse. Ikke bruk for små kroker, litt store sirkelkroker, ca 5/0, burde fungere bra. Det kan også lønne seg å bruke en større krok nederst, med et større agn på. Det er muligheter for stor lange på de samme plassene.

Min bestefar fisket mye uer, og han fisket som regel når sjøen flødde, beste tida var fra halvflødd og gjennom strømskiftet til sjøen begynte å falle.

Det viktigste er at du kan holde båten i ro på samme flekken. Driftefiske etter uer er ikke noen suksess. driver du fra kanten så får du ikke noe, driver du mot så setter du bare fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

I går var jeg ute og prøvde fiskelykken, og den var med :)

Morgenen begynte med fiske etter agn, og etter litt leting fant jeg en plass der det var en liten stim med småsei. Etter en times tid var 10-12 småsei på rundt 750g landet, og det var på tide å gjøre klar bommen. Til min forskrekkelse hadde jeg ikke med meg et tungt søkke så en pilk på 300g måtte duge under bommen. En seifilet på 7/0 cirkelkrok gikk ned på 150m dyp med drift på ca 0,6kt mot dypere vann. Agnet ble holdt nede ved bunnen etter hvert som jeg drev mot dypere vann.

Etter en halvtime - time uten napp begynte jeg å sveive opp for å sjekke agnet å få på nytt. Det var litt tyngre å dra opp enn jeg trodde det skulle være men ikke noe liv.

Til min store forundelse var det noe rødt som kom opp.

Min FØRSTE Uer!!! Ikke stor, men riktig sort. Dagen var reddet! På mitt første slipp.

Etter dette ble det bare en Hågjel på ca 70cm.

En nydelig dag på sjøen og fiskelykken var med på tur.

Takk for tips, kom gjerne med flere råd. Nå er nybegynner flaksen sikkert brukt opp.

Edit. Det viser seg at det var en ganske stor Lusuer , ikke en liten vanlig Uer.

Endret av David Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.