Gå til innhold
Fiskersiden

Torsk ulvøya 29.5.2016


tomandreassen
 Share

Recommended Posts

Var å prøvde lykken etter sø litt innover på Ulvøya idag. Ble dessverre ingen sø,men ble en fin torsk på nærmere ca 2,5 - 3.kg. Tatt på møresilda 15g sluk. Hadde rekeflue i fortom ca 40 cm over. Ble vertfall fangst! skitt fiske folkens

20160529_135105.jpg

20160529_135038.jpg

20160529_135057.jpg

Endret av tomandreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Den 14.6.2016 at 12.58, Zeedrill skrev:

Fin torsk, men er den spiselig? Med tanke på all skit som finnes i Oslo fjorden og PCB verdier etc.

Lever fortsatt jeg ;) Spist torsk å alt annen fisk fra oslofjorden flere ganger. Aldri blitt dårlig. Gjelder rense fisken ordentlig bare, så går d greit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, tomandreassen said:

Lever fortsatt jeg ;) Spist torsk å alt annen fisk fra oslofjorden flere ganger. Aldri blitt dårlig. Gjelder rense fisken ordentlig bare, så går d greit :P

Så lenge du ikke er gravid, ammende eller under 5 år, så tror jeg ikke det er noen råd om å ikke spise torsk fra Indre Oslofjord. Blåskjell derimot er det generelle råd om å unngå i dette området: http://www.miljostatus.no/Sjomatadvarsel-for-Indre-Oslofjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd hvertfall:) Sjøen stopper ikke opp til syvende og sist. Jeg mener så lenge man får fisk i spise størrelse, samt att man renser ordentlig og gjennom steker/koker fisken, så er det ikke så farlig som flere medier skal ha det til. Jeg er en hobbyfisker. Fisker kun i indre oslofjorden. (Fra Fiskevollen til Rolvstangen, aldri lengere ut en det) Fisket hyppig 5-20 ganger pr mnd i noen år nå. Fått mye rart, det som kan bli matfisk, har jeg for det meste spist. Aldri hatt noe løs mage, oppkast eller utslett.. Men selvfølgelig, har man lavt immunforsvar, er gravid, eller noen form for sjø allergi, så anbefaler jeg ikke å spise fisken uten godkjennelse fra lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, tomandreassen said:

Jeg er ikke redd hvertfall:) Sjøen stopper ikke opp til syvende og sist. Jeg mener så lenge man får fisk i spise størrelse, samt att man renser ordentlig og gjennom steker/koker fisken, så er det ikke så farlig som flere medier skal ha det til. Jeg er en hobbyfisker. Fisker kun i indre oslofjorden. (Fra Fiskevollen til Rolvstangen, aldri lengere ut en det) Fisket hyppig 5-20 ganger pr mnd i noen år nå. Fått mye rart, det som kan bli matfisk, har jeg for det meste spist. Aldri hatt noe løs mage, oppkast eller utslett.. Men selvfølgelig, har man lavt immunforsvar, er gravid, eller noen form for sjø allergi, så anbefaler jeg ikke å spise fisken uten godkjennelse fra lege.

Hverken rensing eller steking fjerner kvikksølv eller PAH. PAH er kreftfremkallende. Konsekvensene av kvikksølvforgiftning kan være meget alvorlige. https://en.wikipedia.org/wiki/Minamata_disease https://www.youtube.com/watch?v=MSKdkssJ6I0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det er farlig. Men den dagen jeg stopper å spise fisken jeg fisker, er nok den dagen jeg ikke klarer dra ut for å fiske. Mye farlig her i verden. Kvikksølv er ikke det som engster meg mest for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, tomandreassen said:

Sant det er farlig. Men den dagen jeg stopper å spise fisken jeg fisker, er nok den dagen jeg ikke klarer dra ut for å fiske. Mye farlig her i verden. Kvikksølv er ikke det som engster meg mest for å si det slik.

Så lenge du er en voksen mann er ikke nivåene av kvikksølv og PAH som finnes i Indre Oslofjord høye nok til at myndighetene fraråder deg å spise fiskekjøttet. Fiskelever er det en generell advarsel mot å spise hvis fisken er fanget innenskjærs.

 http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fisk_og_skalldyr/ikke_spis_fiskelever_fra_selvfangst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, sarepta said:

Synes dette viser at man bør tenke seg om før man spiser torsk og annen stedegen fisk.

http://www.budstikka.no/natur-og-miljo/naturforvaltning/oslofjorden/fant-sjobunnen-full-av-dode-blaskjell/s/5-55-334046

Friluftsfjorden!

Hvorfor? Klimaendringene fører vel ikke til miljøgifter i fisken. Algeoppblomstring kan derimot føre til giftige blåskjell. Det er ihvertfall to forskjellige typer gift som kan finnes i blåskjell. Den ene gir deg bare diare, den andre kan være dødelig. http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/doedelig-gift-i-blaaskjell/a/568357/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er som det ikke skal være når blåskjellene blir borte og dessverre er det da lett å legge skylden på alle problemers mor, klimaendringene. I år har det ikke vært spesielt varmt og ikke algeoppblomstring og lenger ut i fjorden ser man ikke det samme. Derimot har man spredd mye tvilsomt materiale både under mudringen som ble foretatt for noen år siden og sprenging av undervannsskjær i vinter/vår. Etter mudringen har man sett en økning av kvikksølvinnholdet i torsk. At man ikke dør momentant av å spise fisken betyr ikke det samme som at den er ufarlig. På FB sidene til Lillebror ser deg er det en som skriver om at han ikke finner blåskjellyngel på tauverk som har stått i sjøen( indre Oslofjord) i flere uker. Han er også en som har fisket i den delen av fjorden i tiår. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, sarepta said:

Noe er som det ikke skal være når blåskjellene blir borte og dessverre er det da lett å legge skylden på alle problemers mor, klimaendringene. I år har det ikke vært spesielt varmt og ikke algeoppblomstring og lenger ut i fjorden ser man ikke det samme. Derimot har man spredd mye tvilsomt materiale både under mudringen som ble foretatt for noen år siden og sprenging av undervannsskjær i vinter/vår. Etter mudringen har man sett en økning av kvikksølvinnholdet i torsk. At man ikke dør momentant av å spise fisken betyr ikke det samme som at den er ufarlig. På FB sidene til Lillebror ser deg er det en som skriver om at han ikke finner blåskjellyngel på tauverk som har stått i sjøen( indre Oslofjord) i flere uker. Han er også en som har fisket i den delen av fjorden i tiår. 

Friluftsfjorden!

Skjedde denne mudringen på nittitallet? I følge den øverste grafen på denne siden var det omtrent en dobling av kvikksølvnivået i torsk fra Indre Oslofjord i løpet av nittitallet: http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/Old-klif/2004/Mai/Mer_kvikksolv_i_torsk_fra_indre_Oslofjord/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mudringen i Oslo havn ble gjort i 2010 og muddermassen spredd, stikk i strid med det som var vedtatt. I årene etter har man sett en økning i kvikksølvinnholdet i torsk, men i følge ekspertene har det ingenting med mudringen å gjøre. Dokumentaren "Lillebror ser deg" ligger fortsatt på NRK og jeg oppfordrer alle til å se den. Ikke minst ekspertens bevis på hvorfor alt legger seg sikkert på bunnen og ikke blir ført avsted med strømmene i vannet er tankevekkende dum. Denne delen av fjorden trenger hjelp slik at den, om mulig, igjen kan bli et eldorado for alle som bor der. Marinreparatørene gjør så godt de kan men her bør de få hjelp av stat,fylke og kommune. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.