Gå til innhold
Fiskersiden

spørsmål ang. stangens pekepinne med vekt på jig og lbs infon. ps alt info ang stanga er i posten


Chris S
 Share

Recommended Posts

Spørsmål ang hvordan vekt man kan ha på jiggen når man spees jigger.
har prøvd og lest rundt på forumet med føler jeg bare blir mer forvirret :-P

Jeg ønsker meg en jigging stang til og bruke til speed jigging i varene land.
har sett på denne (da det ikke finnes så mange alternativer på det norske markedet)

Okuma Azores AZ jigging MH 60-120lbs

Havfiskestang, 180cm, 2 deler, 130-270g

Lengde

Aksjon

Deler

Vekt

Transport lengde

6' - 180cm

60-120lbs - 130 - 270g

2

370g

127cm

kommer også i forskelige str.

Lengde

Aksjon

Deler

Vekt

Transport lengde

6' - 180cm

20-80lbs - 100 - 225g

2

354g

127cm

6' - 180cm

40-100lbs -100-225g

2

365g

127cm

6' - 180cm

60-120lbs - 130 - 270g

2

370g

127cm

 

betyr det at denne stangen er laget for jigg som er fra 130g til 270g ?   og ikke kan bruke tyngere jigg på f.eks 300 350 eller 400 ? 
leste på et annet innleg at peke pinnen med lbs ikke spiller noe rolle ?  blir veldig forvirret her. hehe

 

Jeg ønsker og ha mulighet til og bruke jigger fra 100g til 300 men også ha muligheten for 400

 

håper noen har et logisk svar til meg :-)

hilsen en nybegyner i hav fiske

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betegnelsen lb har i bunn og grunn ingen ting med pilk/jigg vekt å gjøre. Det er anbefalt bruddstyrke på snøret. Men speedjigging med 300-400g jigger har du så absolutt ikke lyst til å prøve mer enn 1 gang :) Det blir blodtungt.

Det er som du sier ekstremt lite stenger på det norske markedet som er laget spesifikt for speedjigging. Du får knapt kjøpt speedjigg pilker her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som audiosan skriver så forteller lbs deg anbefalt snøre, men det er ikke uvesentlig. Det kan leses som hvor mye rygg stanga har og da løfte kraft.

Du vil ikke finne en jiggstang som dekker 100 til 400gr. Det vil være det samme som å finne en kastestang med kastevekt 10-60gr. Velg en som dekker det område du vil bruke mest (opp til 300). Setter du på større så vil stanga flexe mer og bevegelsen i jiggen vil blir svekket. Og som Audiosan sa, brutalt for armer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flotte svar :-) 
Da begynner jeg og skjønne dette.

Da er det bare og velge mellom stanga som tar 100-220g eller 130-270g. 
Tror jeg skal gå for den som tar opp til 270 men hvordan fungere denne da vis man har sluk på 100g ?
Tror dere det går bra ?

 

Ps. Jeg skal fiske i Kapp Verde, og vi kommer til og ha vår egen båt tilgjengelig slik at vi kan kjøre rundt og fiske når vi vill.
Men kommer ikke til og ha noe ekkolodd så kommer til og gjette oss frem til gode fiskeplasser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja satser nå på og finne jigg fra 150- til ca 270 ;-)    Skal ut og lete i morgen og på lørdag etter noen som kan brukes. 
så lage disse assist hoockene slik at de blir speed jigs

Vet det finne wiliamson abyss speed jigs her i Norge så håper jeg finner ut hvor disse selges.  fant det på en nettbutikk for lit siden men husker ikke hvilken :-P   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.