Gå til innhold
Fiskersiden

el-motor og batteri til smygfiske (saltvann)


Hooked
 Share

Recommended Posts

Hei. jeg er på jakt etter en liten el-motor + batteri som skal brukes i saltvann. Motoren skal kun brukes for å bevege båten sakte under selve fisket etter og ikke transportere båten fra forskjellige fiskeplasser (da bruker jeg bensinmotor).

Noen som kan anbefale:
Valg av el-motor (med elle ruten Remote Control?)
Valg av batteri (jo mindre og lettere jo bedre, og husk at bruken skal være minimal)

Annet jeg trenger?

Ser frem til mange gode tips

Mvh
Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle er en frontmontert motor med innebygget GPS og fjernkontroll, gjerne satt i nettverk med kartplotter. Minn Kota IPilot eller Motorguide Xi5 er alternativene der. Valget mellom de gjør du delvis på hva du får best pris på, og om du skal koble den til øvrig elektronikk ombord. Minn Kota = Humminbird, Motorguide = Lowrance på nettverksiden. Størrelsen på motoren velger du etter båt, batteriene velges etter motorens størrelse og bruken. Sørg for å velge en modell beregnet på saltvann. Vær forberedt på en noe slunken følelse i lommeboken etter at alt er på plass.

Ellers finnes det et vell av elmotorer for aktermontering.

På batterisiden er NiMH og LifePo4 best da de tåler dyputladning godt og har lav vekt i forhold til effekten i ampere. De har bare en ulempe, noe høy innkjøpspris. Neste er AGM, billigere i innkjøp men vesentlig tyngre i forhold til effektiv A og med mye kortere levetid. Hva du enn gjør, så legg penger i en god lader beregnet på akkurat den batteritypen du velger. Batterier SKAL topplades etter bruk.

Ellers må du komme med litt mer informasjon. Tenker du frontmontert (ønsket om fjernstyring tyder på det) eller aktermontert? Hvilken båt har du? Hva vil være driftstiden på motoren per tur sånn cirkus?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Det ideelle er en frontmontert motor med innebygget GPS og fjernkontroll, gjerne satt i nettverk med kartplotter. Minn Kota IPilot eller Motorguide Xi5 er alternativene der. Valget mellom de gjør du delvis på hva du får best pris på, og om du skal koble den til øvrig elektronikk ombord. Minn Kota = Humminbird, Motorguide = Lowrance på nettverksiden. Størrelsen på motoren velger du etter båt, batteriene velges etter motorens størrelse og bruken. Sørg for å velge en modell beregnet på saltvann. Vær forberedt på en noe slunken følelse i lommeboken etter at alt er på plass.

Ellers finnes det et vell av elmotorer for aktermontering.

På batterisiden er NiMH og LifePo4 best da de tåler dyputladning godt og har lav vekt i forhold til effekten i ampere. De har bare en ulempe, noe høy innkjøpspris. Neste er AGM, billigere i innkjøp men vesentlig tyngre i forhold til effektiv A og med mye kortere levetid. Hva du enn gjør, så legg penger i en god lader beregnet på akkurat den batteritypen du velger. Batterier SKAL topplades etter bruk.

Ellers må du komme med litt mer informasjon. Tenker du frontmontert (ønsket om fjernstyring tyder på det) eller aktermontert? Hvilken båt har du? Hva vil være driftstiden på motoren per tur sånn cirkus?

 

Takk for bra svar. Jeg er på jakt etter en elmotor jeg kan bruke på en 17 fots Hansvik (i baugen hvor jeg også står oppreist og kaster med flue) Båten er helt åpen med 25 hestekrefter bensin bak. Dersom mulig ønsker jeg også å kunne montere hele opplegget på en Outcast Fish Cat pontongbåt. Da vil jeg måtte kunne montere el-motoren ved siden av 2,3 hk bensinmotot.

Elmotoren skal kun brukes til stillenavigering i bukter, langs fiskestrekker på 100-300 meter etc. Kanskje 3-4 ganger per fisketur - mao ikke så mye bruk av el-motoren.

Jeg har vel ikke så mye bruk for innebygd GPS/kartplotter? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kommer langt med en elmotor beregnet for aktermontering, og så lager du deg en brakett i fronten på Hansviken din som du kan feste den på. Patentet fungerer forbausende bra.

En motor rundt 30-40 LBS vil gjøre jobben, og et enkelt 12V-batteri holder lenge. 30A tilgjengelig effekt, dvs et AGM rundt 70-80A eller et NiMH/ LiFePO rundt 30-40A er perfekt for en kveld i bukta med  mulighet for full dag innimellom.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var på en Theri Micro Fun, forøvrig min siste båt med totakter. Vi snakker med andre ord om ting en bra bit tilbake i tid, så jeg har ikke noen bilder av det. Men det er ikke mer avansert enn en bit trykkimpregnert 2X4 så man får festet elmotoren. Ved praktisk fiske er det en stor fordel å ha motoren foran og stå ved den å fiske. Med bensinmotoren nede men av, blir båten mye mer lettstyrt enn dersom man prøver seg på aktermontering. I praksis kan du feks la motoren gå på lav effekt mot vind/ strøm og dermed får du nesa på båten inn i vind/ strøm og kan holde den nesten helt stille. (Merk at man må ha bensinmotoren nede, den stabiliserer båten og uten den nede vil båten snurre rundt elmotoren i front.

Jeg lagde en tilsvarende brakett bak også, for slowtrolling, men sluttet fort å bruke den. Ved slowtrollingen lot jeg bare elmotoren stå foran og gå, og så brukte jeg bensimotoren som "ror" mens jeg satt bak. Selvfølgelig ikke noe for stiv kuling, men på stille vann fungerte det fint.

I dag hadde jeg ikke skiftet ut min frontmonterte elmotor med GPS for noe som helst. Heldigvis har budsjettet for slikt utstyr økt noe siden tenårene. :)

blogger-image--337822255.jpg

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.