Gå til innhold
Fiskersiden

Øien 530f m/50 hk Yamaha. Valg av propell


Orsta
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er nå stolt eier av en 2016 Øien 530F Ht med 50 hk Yamaha. Er svært fornøyd med denne bruksbåten til fiske og familieturer. Har ett spm angående motor, turtall og propell. Ved fult gass pådrag topper båten på 25.5 knopp, men bare 5200 omdreininger. Er dette for lavt, og evt hvilke størrelse på propell passer best på denne båt/motor? Leser at motoren gir høyest effekt ved 5500 omdreininger.Setter pris på tilbakemelding fra andre med Øien 530 og Yamaha 50 hk.

mvh

Orsta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja motoren står høgt nok. Har propell 11 1/8 x 13 G, og når 26 knopp med max tilting (før den suger luft), men berre 5200-5300 omdreininger. Ser at std propell er 11 5/8 x 11 G. Vil denne std propellen være betre angående høyrer turtall på max gass? Leser at motoren burde nå 5500-6000 omdr ved max gass/tilt og liten belastning (1 person, ingen last). Noen der ute som kjenner til propell valg for Yamaha F50  (2016 modell) på halvplanende båt, her Øien 530 HT 2016 model.

Takker for svar.

MVH

Orsta

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med litt info i samme slengen: Yammis sin 50 har samme blokk som storebrødrene 60/70 og er en "sterk" 50. Den skal gi 50HK allerede ved 5500 omdr og har maks på 6000 omdr.

5300 høres lavt ut med det utgangspunktet. Jeg tar for gitt at du har en stålpropell. Stålpropellen er mer tungdreven enn lik alupropell, siden stålpropellen ikke deformeres like mye av vanntrykket. Du må vanligvis ned rundt 1 på stigning ved overgang fra alu til stål, noe butikken fort glemmer hvis de bare bytter "likt mot likt". På en propell med tallene 11 1/8 X 13 sier den første verdien hva diameteren er, den andre verdien hva stigningen er. 

 

Her hadde jeg prøvd å gå ned på stigning med to tommer, som rent teoretisk skal øke turtallet ditt med 400 omdr. Siden båten din er det den er, hadde jeg fortsatt med samme diameter. Alternativt sett på en propell med mindre kupping, dvs mindre "krumming" ytterst på propellbladet. Ulempen med å prøve ulik kupping før du har funnet ideell stigning er at du kan ende med at propellen kaviterer lettere. Derfor hadde jeg først testet mindre stigning. Men har du en alupropell i dag har den sannsynligvis minimal kupping til å begynne med så da har du ingenting å gå på der. Ergo: prøv med ellers lik propell med mindre stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, erik skrev:

Tar med litt info i samme slengen: Yammis sin 50 har samme blokk som storebrødrene 60/70 og er en "sterk" 50. Den skal gi 50HK allerede ved 5500 omdr og har maks på 6000 omdr.

5300 høres lavt ut med det utgangspunktet. Jeg tar for gitt at du har en stålpropell. Stålpropellen er mer tungdreven enn lik alupropell, siden stålpropellen ikke deformeres like mye av vanntrykket. Du må vanligvis ned rundt 1 på stigning ved overgang fra alu til stål, noe butikken fort glemmer hvis de bare bytter "likt mot likt". På en propell med tallene 11 1/8 X 13 sier den første verdien hva diameteren er, den andre verdien hva stigningen er. 

 

Her hadde jeg prøvd å gå ned på stigning med to tommer, som rent teoretisk skal øke turtallet ditt med 400 omdr. Siden båten din er det den er, hadde jeg fortsatt med samme diameter. Alternativt sett på en propell med mindre kupping, dvs mindre "krumming" ytterst på propellbladet. Ulempen med å prøve ulik kupping før du har funnet ideell stigning er at du kan ende med at propellen kaviterer lettere. Derfor hadde jeg først testet mindre stigning. Men har du en alupropell i dag har den sannsynligvis minimal kupping til å begynne med så da har du ingenting å gå på der. Ergo: prøv med ellers lik propell med mindre stigning.

Takker for svar.

Jeg kjøpte 1 år gammel brukt båt. Forrige eiger fikk levert ny med 11 5/8 x 11 g (det som er vanligst levert på F50). Han fikk under 5000 omdreininger med fult gass pådrag, noe jeg syns er rart (kan umulig ha tiltet ut motoren) da jeg får 5200-5300 og 25-26 knop og maks tilt. Han kontaktet forhandler og de sente han propellen som står på nå, 11 1/8 x 13 g. Begge Yamaha aluminium propeller.  Andre steder har jeg lest at 11 5/8 x 11 g gir litt lavere toppfart og vel 200 omdreininger høyere max turtall enn 11 1/8 x 13 g. Stemmer dette, og burde jeg da gå tilbake til det motoren ble levert med eller kanskje 11 5/8 x 10? Jeg vil holde meg til Yamaha aluminium (billigere, og dette er ikke noen fartsbåt), ønsker 5500-6000 omdr og 23-25 knop. 

Mvh

Orsta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Har samme kombinasjon av båt/motor, og opplever samme turtall som deg. Jeg vil bytte til en lettere propell for å få båten lettere i plan når den er lastet. Toppfarta betyr mindre for meg, og denne båten trives best opp til rundt 20 knop. Kom du til en konklusjon, og fant du riktig propell? Det hadde vært supert å få en tilbakemelding på det!!
MVH

Hans A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.