Orsta Posted September 24, 2017 Report Share Posted September 24, 2017 Hei! Er nå stolt eier av en 2016 Øien 530F Ht med 50 hk Yamaha. Er svært fornøyd med denne bruksbåten til fiske og familieturer. Har ett spm angående motor, turtall og propell. Ved fult gass pådrag topper båten på 25.5 knopp, men bare 5200 omdreininger. Er dette for lavt, og evt hvilke størrelse på propell passer best på denne båt/motor? Leser at motoren gir høyest effekt ved 5500 omdreininger.Setter pris på tilbakemelding fra andre med Øien 530 og Yamaha 50 hk. mvh Orsta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 25, 2017 Report Share Posted September 25, 2017 Begynn med å sjekke motorhøyden. Står motoren høyt nok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orsta Posted October 2, 2017 Author Report Share Posted October 2, 2017 Hei! Ja motoren står høgt nok. Har propell 11 1/8 x 13 G, og når 26 knopp med max tilting (før den suger luft), men berre 5200-5300 omdreininger. Ser at std propell er 11 5/8 x 11 G. Vil denne std propellen være betre angående høyrer turtall på max gass? Leser at motoren burde nå 5500-6000 omdr ved max gass/tilt og liten belastning (1 person, ingen last). Noen der ute som kjenner til propell valg for Yamaha F50 (2016 modell) på halvplanende båt, her Øien 530 HT 2016 model. Takker for svar. MVH Orsta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 2, 2017 Report Share Posted October 2, 2017 Tar med litt info i samme slengen: Yammis sin 50 har samme blokk som storebrødrene 60/70 og er en "sterk" 50. Den skal gi 50HK allerede ved 5500 omdr og har maks på 6000 omdr. 5300 høres lavt ut med det utgangspunktet. Jeg tar for gitt at du har en stålpropell. Stålpropellen er mer tungdreven enn lik alupropell, siden stålpropellen ikke deformeres like mye av vanntrykket. Du må vanligvis ned rundt 1 på stigning ved overgang fra alu til stål, noe butikken fort glemmer hvis de bare bytter "likt mot likt". På en propell med tallene 11 1/8 X 13 sier den første verdien hva diameteren er, den andre verdien hva stigningen er. Her hadde jeg prøvd å gå ned på stigning med to tommer, som rent teoretisk skal øke turtallet ditt med 400 omdr. Siden båten din er det den er, hadde jeg fortsatt med samme diameter. Alternativt sett på en propell med mindre kupping, dvs mindre "krumming" ytterst på propellbladet. Ulempen med å prøve ulik kupping før du har funnet ideell stigning er at du kan ende med at propellen kaviterer lettere. Derfor hadde jeg først testet mindre stigning. Men har du en alupropell i dag har den sannsynligvis minimal kupping til å begynne med så da har du ingenting å gå på der. Ergo: prøv med ellers lik propell med mindre stigning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orsta Posted October 2, 2017 Author Report Share Posted October 2, 2017 5 timer siden, erik skrev: Tar med litt info i samme slengen: Yammis sin 50 har samme blokk som storebrødrene 60/70 og er en "sterk" 50. Den skal gi 50HK allerede ved 5500 omdr og har maks på 6000 omdr. 5300 høres lavt ut med det utgangspunktet. Jeg tar for gitt at du har en stålpropell. Stålpropellen er mer tungdreven enn lik alupropell, siden stålpropellen ikke deformeres like mye av vanntrykket. Du må vanligvis ned rundt 1 på stigning ved overgang fra alu til stål, noe butikken fort glemmer hvis de bare bytter "likt mot likt". På en propell med tallene 11 1/8 X 13 sier den første verdien hva diameteren er, den andre verdien hva stigningen er. Her hadde jeg prøvd å gå ned på stigning med to tommer, som rent teoretisk skal øke turtallet ditt med 400 omdr. Siden båten din er det den er, hadde jeg fortsatt med samme diameter. Alternativt sett på en propell med mindre kupping, dvs mindre "krumming" ytterst på propellbladet. Ulempen med å prøve ulik kupping før du har funnet ideell stigning er at du kan ende med at propellen kaviterer lettere. Derfor hadde jeg først testet mindre stigning. Men har du en alupropell i dag har den sannsynligvis minimal kupping til å begynne med så da har du ingenting å gå på der. Ergo: prøv med ellers lik propell med mindre stigning. Takker for svar. Jeg kjøpte 1 år gammel brukt båt. Forrige eiger fikk levert ny med 11 5/8 x 11 g (det som er vanligst levert på F50). Han fikk under 5000 omdreininger med fult gass pådrag, noe jeg syns er rart (kan umulig ha tiltet ut motoren) da jeg får 5200-5300 og 25-26 knop og maks tilt. Han kontaktet forhandler og de sente han propellen som står på nå, 11 1/8 x 13 g. Begge Yamaha aluminium propeller. Andre steder har jeg lest at 11 5/8 x 11 g gir litt lavere toppfart og vel 200 omdreininger høyere max turtall enn 11 1/8 x 13 g. Stemmer dette, og burde jeg da gå tilbake til det motoren ble levert med eller kanskje 11 5/8 x 10? Jeg vil holde meg til Yamaha aluminium (billigere, og dette er ikke noen fartsbåt), ønsker 5500-6000 omdr og 23-25 knop. Mvh Orsta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L K Posted November 6, 2017 Report Share Posted November 6, 2017 Det høres merkelig ut at han fikk under 5000 med 11" stigning og du får 5200 med 13.... Jeg ville helt klart prøvd med en 11" stigning,slik at du får så nærme 6000 som mulig med 1 person i båten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øien530 Posted July 4, 2021 Report Share Posted July 4, 2021 Har samme kombinasjon av båt/motor, og opplever samme turtall som deg. Jeg vil bytte til en lettere propell for å få båten lettere i plan når den er lastet. Toppfarta betyr mindre for meg, og denne båten trives best opp til rundt 20 knop. Kom du til en konklusjon, og fant du riktig propell? Det hadde vært supert å få en tilbakemelding på det!! MVH Hans A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.