Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken karpefisk?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hmmm....neppe noen helt ren mort iallfall, selv om assosiasjonene umiddelbart trekker i den retningen. Den har jo ingen farge på øyet, men det som jeg legger mest merke til er de svarte finnekantene: kanskje mort-stam (uten at jeg har vært borti det før)eller mort-flire? Dvs. Mam eller Flort. Kanskje er flort?.... Har selv fått noen rare mort-annen karpefisk-krysninger der nede, men de har vært langt klarere enn denne, og jeg har antatt de har vært brasme-mort. Denne her jo en nesten-mort, en Nort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ja, jeg er 99,9 % sikker på at dette ikke er en gullbust (og det er mine 5 år som student som forhindrer meg fra å si 100%) - den har for store skjell, oransje finner, den er for lite torpedoformet etc.

Men du har aldri fått gullbust eller? På Ørakaia i Fredrikstad går det som regel greit og de kan være ganske store (har fått på 165 gram selv), ellers er den mest bankers plassen jeg vet for gullbust Hølenelva rett oppstrøms brua i Son - jeg har ikke fått noen over 120g der, men man kan lett dra 10-50 stk. Hvis du ønsker å få en altså - da er det langt lettere å kjenne den igjen neste gang også. Det ligger for øvrig bilde av gubu-persen min på hjemmesiden min, bare du ser langt nok tilbake under Fiskebilder ferskvann. Du kan jo sammenligne med den.

OHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om ikke du er inne på noe med flort! [ :D ] Øyet ligner vel veldig flire. Er noe rart med halefinna. Liksom litt for liten i forhold til resten av fisken. Den svarte kanten var svært markert rundt hele halefinna selv om det ikke kommer veldig godt frem av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av syver

Munnen ligner veldig på flire. Nedoverbøyd og traktmunn. Gattfinnen synes også litt merkelig. Jeg er også tilbøylig til å satse mine penger på flort. (flire mort :-))

Støtter den jeg også. Kroppsfasong, øye og finnefarger (svarte kanter) tilsier at dette garantert (nersten) er en Blicca rutilus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Wiggy

Det er ikke mort eller sørv men kanskje en sølv brasme.

Ser på nesen, den er en klassisk brasmenese og finnene og kropps farger er en klassisk sølv brasme farger en kropps fasong likner på mort?

Nå er det ingen fisk som heter sølvbrasme i Norge, men hvis du tenker på flire så er det ikke dette heller. Flire-mort hybrid er nok det nærmeste man kommer[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.