Gå til innhold
Fiskersiden

Brasme eller Flire ?


Recommended Posts

Her sier jeg 99% sjanse for at dette er flire, Stein. Ser rosafargen på bryst- og bukfinnene, øyediameter = omtrent lik avstanden fra øyets fremkant til snutespissen, den klare sølvfargen/blåskjæret på ryggen + mørk kant på ryggfinne, halefinne. Synes den er såpass klar at videre undersøkelser er unødvendig her.

Men svelgbeina er faktisk lette å finne for undersøkelse (og da kan du bli sikker), så hvis du har fisken ennå, så prøv de. De sitter i svelget under/bak gjellene, og synes godt på en 400 grams fisk!

OHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Det er flire som slår meg først, men fisken ser litt rar ut. Flire-mort hybrid er det neste det kan være i så fall. Men flire er jo også den vanskeligste arten å identifisere. Selv med skjell og svelgbenprøver. Øyediameteren er jo det viktigste, men også antall finnestråler er avgjørende. Tror vi sier flire jeg Stein, så kan paranoiaen min vile for retsen av dagen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOrten, det er nok ikke noen hybrid og ikke mellom mort x flire i hvertfall.

Går for 100% flire.

På såpass "klare" flirer ser jeg ingen grunn til å drepe fisken for å ta ut svelgtenner. Tennene gir likevel ingen sikker idikasjon på om fisken er flire eller brasme. Du blir bare mer frustert hvis du begynner å sjekka tenna på flira.

Fikk foresten ny pers på flire i helgen selv, 695 gr fra et "nytt" vann for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en flire. Sammen med klubbkompis Per Rune fikk jeg flere flirer i str. 400-460 gr i Bjørkelangen for et par uker siden. Fikk også to mer "mistenkelige", med lysere gulrøde buk og brystfinner, og noe spissere snute. Den ene av disse var "hele" 570 gram, noe som i seg selv gir grunn til mistanke. Kontroll av svelgben viste ganske riktig at begge var hybrider brasme x flire, med form på svelgben som brasme, og der det ene svelgbenet hadde en rekke med tenner, og det andre hadde to rekker, der svelgtennene på den innerste raden var nesten degenererte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.