Gå til innhold
Fiskersiden

Lowrance HDS5 Gen1 svinger


kjelle
 Share

Recommended Posts

Har oppdatert software nylig.

Har en Generic 88/200 kHz svinger men etter å ha lest test av Airmar 150 svinger så forstår jeg viktigheten av skikkelig svinger.

Finns det gode alternativer til svingere til disse loddene eller må man kjøpe nytt lodd og svinger?

Jeg fisker normalt på mellom 60 - 150 meters dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det finnes ikke noen «Generic 83/200». Det er er valg man kan gjøre i HDSen der man kobler den mot en (for Lowrance) ukjent ekkoloddgiver, for eksempel den innebygde ekkoloddgiveren i Minn Kotas elmotorer.

Så da er spørsmålet, hvilken ekkoloddgiver er det du egentlig har? :) Den klassiske anbefalingen min med det ekkoloddet og fiske på de dybdene er en aktermontert HST-DFSBL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hva som står i menyen jeg er ute etter, for det er feil. Jeg lurer på hvilken ekkoloddgiver du egentlig har? Ved støpselet på kabelen fra ekkoloddgiveren skal det være en sølvfarget lapp, på den står det hvilken ekkoloddgiver det er.

Om det er verdt å oppgradere kommer naturligvis an på hva du har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, erik skrev:

Det er ikke hva som står i menyen jeg er ute etter, for det er feil. Jeg lurer på hvilken ekkoloddgiver du egentlig har? Ved støpselet på kabelen fra ekkoloddgiveren skal det være en sølvfarget lapp, på den står det hvilken ekkoloddgiver det er.

Om det er verdt å oppgradere kommer naturligvis an på hva du har i dag.

Lappen på den kabelen var selvsagt borte, var kun den til power og nmea som har overlevd. Svingeren HST-DFSBL som du foreslår, hvor dypt kan man regne med å se fisk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik skrev:

Så lenge den er montert skikkelig kan du se fisk med litt størrelse på (ala torsk og sei) ned til rundt 200 meter under gode forhold med den kombinasjonen ekkolodd og ekkoloddgiver. Ned til rundt 100 meter fungerer den ypperlig. 

Takker. 

Får prøve å kjøpe en slik og teste før jeg eventuelt kjøper et nytt lodd. Har sett litt på Simrad S2009. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei, det er det ikke - men vi skal uansett smile og være glade hvis du betalte for en HST-DFSBL. :)

Den giveren du har fått er en mer kostbar variant enn HST-DFSBL, den kalles ofte 50/200/455/800-HDI eller low/high-HDI. Den gjør det samme på 2D som HST-DFSBL, men har i tillegg elementer for downscan. De elementene får du ikke brukt med dagens HDS, men skulle du etterhvert oppgradere til en nyere modell får du altså downscan med på kjøpet nå.

Du plugger i giveren som vanlig, og på Ekkolodd-Installasjon legger du inn HST-DFSBL. Din HDS vil da bruke den som en HST-DFSBL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, erik skrev:

Nei, det er det ikke - men vi skal uansett smile og være glade hvis du betalte for en HST-DFSBL. :)

Den giveren du har fått er en mer kostbar variant enn HST-DFSBL, den kalles ofte 50/200/455/800-HDI eller low/high-HDI. Den gjør det samme på 2D som HST-DFSBL, men har i tillegg elementer for downscan. De elementene får du ikke brukt med dagens HDS, men skulle du etterhvert oppgradere til en nyere modell får du altså downscan med på kjøpet nå.

Du plugger i giveren som vanlig, og på Ekkolodd-Installasjon legger du inn HST-DFSBL. Din HDS vil da bruke den som en HST-DFSBL.

Hei igjen

takker for rask respons!

Får montere den over helga og prøve. 

God 17. og en fin helg!

kjell h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.