Gå til innhold
Fiskersiden

Skrapelyd under innsveivning med nytt utstyr


Steinarmann
 Share

Recommended Posts

Hei,

Gikk til innkjøpt av nytt utstyr etter en relativt lang pause fra fisking. Til min store skuffelse kommer det en godt hørbar skrapelyd fra snellen under innsveivning. Jeg tror den oppstår fra ringene på stangen og forplanter seg ned i snellen. Forferdelig irreterende å høre på! Snella er silky smooth når senen ikke er på stangen.

 Noen andre som har opplevd det samme eller vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt den lyden?

Utstyr:

Stang: SG Parabellum Travel 10' 1'' 12-35g

Snelle: Daiwa 17 Prorex LT 4000D-C

Sen: Fireline Ultra 8    0,2mm

 

-Steinar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Steinarmann skrev:

Hei,

Gikk til innkjøpt av nytt utstyr etter en relativt lang pause fra fisking. Til min store skuffelse kommer det en godt hørbar skrapelyd fra snellen under innsveivning. Jeg tror den oppstår fra ringene på stangen og forplanter seg ned i snellen. Forferdelig irreterende å høre på! Snella er silky smooth når senen ikke er på stangen.

 Noen andre som har opplevd det samme eller vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt den lyden?

Utstyr:

Stang: SG Parabellum Travel 10' 1'' 12-35g

Snelle: Daiwa 17 Prorex LT 4000D-C

Sen: Fireline Ultra 8    0,2mm

 

-Steinar

 

Hei Steinar!

 

Dette er nok noe du bare må bli vant med når du velger en eller annen form for multiline/superline/fletteline.

Det bråker mer eller mindre i stangringene uansett hvilken type/merke du velger. Mengden støy vil også påvirkes av hvilken type stangringer det er på stanga som brukes. Noen typer bråker mere enn andre.

 

Skal du bli kvitt denne lyden helt: velg monofilament-snøre(eller fluorocarbon(anbefaler ikke dette)). Disse linene er de med hardest og glattest overflate. Les: gir tilnærmet null støy i stangringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.