Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke klumper ??


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

Gjest Roar Velle

Jeg har kun hatt to turer i Mandalselva. Jeg var i sone 3 og på Holmesland A i år, så det får bli med antagelser.

Elva virket veldig grunn. Spesielt i sone 3. Så jeg ville gått for en flyteklump og en synk 1/2. Da skal det meste være dekket vil jeg tro.

Hardy flyt #10/11 30 gram er ett kjekt og billig flytesnøre. XXL

Må gå opp noen klasser pga de er veldig lette. Klasse 9/10 veier 27 gram. Synk 1/2 har jeg ingen kjennskap til, så det lar jeg være.

En hoover intermediate 9/10 som er kappet litt vil nok også være ett godt snøre i Mandalselva.

Hvilken stang er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye på lengden, men vekta på snørtet. Klumpen i kl #9 bør ligge mellom 28-34 gram. Kapp alltid klumpen i overkant av vektgrensa-->"slår" bakenden på klumpen ned i fremkastet, kan det tyde på at klumpen er litt tung (slik at snøret i fremkastet danner en trekant). Trenger du en veldig "kort" klump for trange plasser, kan du gå opp en vektklasse og vil du en lang klump går du ned en klasse. Normalt ville jeg valgt snøret i den klasse stanga er kvalifisert i. Skulle jeg ha valgt snøre--nå kommer reklamen-->1 stk flyt/synk 1 power taper (aktiv fritid) og et rent synkesnøre synk 2. Når det gjelder synk snøret er lengden nesten viktigere enn vekt. Ingen av mine synkesnører er lengre enn 11.8 meter.

Hva slags type stang har du kjøpt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cadde

Du har ikke noe valg[ :) ], VIsion Ace flyt med clear intermediate tipp, og en Vision Ace intermediate/synk2.

med disse dekker du alle forhold i mandalselva, men hvorfor klasse 9?

klasse 8 er midt i blinken både med enhånds og tohånds, med enhånds fisker jeg bare flyt hele sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen førstehåndskjennskap til kulpen på Fusk.E , men en intermediate/synk 2 fungerer helt sikkert godt nok...,

"storlaksen" min[ :D ] fra Mandalselva ble tatt på ren flyt i en høl som er minst like dyp, laksen stiger om den vil[ :) ]..Synk er for tidlig fiske.

Vision har også en Ace klump som heter flyt/synk2 den er også verdt et forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en T&T, 13 fot #9 og bruker både Ace og pover taper. Ace i flyt, yppelig snøre og så går jeg med en int, synk 1 og en synk 2/3 power taper. Vær litt opps på at de kan ha litt forskelig vekt, allefall virker det slik. Synk 2/3 satt somm et skudd, men int måtte jeg kappe... Alle i samme vekt klasse..

Har aldri fisket i mandal men det spiller vel igrunn liten rolle, så lenge klumpene passer til stangen!??

Lite råd til slutt, ikke kapp før du har prøvd snøret!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fisk med synk 2 og bruk conehead eller 1 cm lange kobber tuber, så kommer du ned til laksen. Etter utkast trekker du snøret 1 -2 meter oppover i elva slik at snøret kan flyte fritt, så synker det fortere. Skal du ha MYE laks må du jo ned til "han". Jeg selv er veldig fornøyd med an skyteklump fra aktiv fritid som heter flyt/ synk 3. Dette snøret består av en flytende del-intermidiet-synk 3. Fantatiske kaste-egenskaper og du kommer ned til laksen i de fleste tilfeller. Veksler mellom små cone og kobbertuber og bytter til fluekrok hvis jeg får mye bunn-napp med tubene. -->men det mest behagelige fisket foregår med flyt/synk 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kobbertuber bør en holde seg langt unna er nå min mening. fluene svømmer elendig og det er mildt sagt et ****** å kaste med.

cadde: jeg ville testet snørene før du kjøper dem for å se hva som synker mest. mitt synk 3 synker ikke spesielt fort.

synk bruker jeg jo for det meste i flom elv og ha gjelder det å komme ned. ville kanskje gått for en grad tyngre. synk 3 funker svært bra for min del. uten tvil det snøret jeg har tatt mest på i flomelv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Så du er nede på synk 3 Erik og Asmund aa anbefaler synk 2. Hvem av dere får mest fisk på flue ??[ :) ][ :D ]

Tja .......Erik har jo gått i en måned nå ....uten fisk...[ :D ][ :D ]

Erik fisker på tider der vi andre ikke fisker så mye(juni og september) da kan en synk3 forsvares, men til vanlig sommerfiske i mandal holder det i lange baner med int/synk2 som tyngste snøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluksnøre og sluksnøre fru Blom-->for min del har jeg et avslappet forhold til hva slags fiskeutstyr som benyttes i elva (så lenge metoden er lovlig). Jeg synes synd på andre fiskere , som er mer opphengt i metoden, enn det å føle at man fisker riktig-->når man først er ute på fisketur. Hva presentasjon angår kommer det vel ann på han som kaster å ikke snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hentydning til sluksnøre er ikke at det fisker ned i vannlaget, men mer hvordan det presenterer.

Man kan ikke få presentasjon med en densitet flyt, int. og synk 3, det vil "slå" uansett. Har sett mange kaste med dette snøret nå og alle får splashet mot slutten.

Ville selv gått for synk 1/2 da densitetsproblemet blir mindre, men hver sin smak, synes forøvrig at det er lettere å løfte synk 1/2 kontra flyt synk 3, men det kommer jo litt an på stang også.

Men at det fisker bra er helt sikkert!

Har selv nettopp kjøpt flyt synk 1 som også slår littegrann, skal brukes på normal elv, flyt på natta og synk 1/2 ved flom og evt. aluminiums tuber, disse går utrolig fint i vannet, samt at de synker. En grei kombinasjon med flyt eller int. Bottle tubes er ett mareritt med 13 foteren min.

Synk 3/4 blir litt lite anvendelig i min elv da det kun er få plasser som er dype nok til bruken, kanskje ved ekstrem flom?

Her sildrer elva og selv om mange sier synk er eneste nyttige i starten på tross av lite vann har jeg ikke fått noe særlig mindre fisk eller lugg i flua enn de jeg har snakka med som går endel dypere.

Husk at Gøran Andersson går med flyt hele året og han fikk såvidt jeg erindrer en laks på 23 kg på flyt 11.6 foter i MAI, så alt er mulig[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Vision Ace og er ikke misfornøyd. Tenk også sånn generelt over hva du skal bruke snørene til. Om du en sjeldden gang trenger å fiske dypere, sleng på en polyleader i "hypersynk". Et ****** å kaste med, men en grei løsning de få gangene du trenger det fremfor et snøre du får buk for 1 gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Bruker Vision Ace og er ikke misfornøyd. Tenk også sånn generelt over hva du skal bruke snørene til. Om du en sjeldden gang trenger å fiske dypere, sleng på en polyleader i "hypersynk". Et ****** å kaste med, men en grei løsning de få gangene du trenger det fremfor et snøre du får buk for 1 gang i året.

Synes polyleaderne er gode å kaste med jeg, også "super duper fast sink" går som bare det. Det hjelper litt med polyleader, men jeg synes ikke at flyteklump og hurtigsynk polyleader på noen måte kan erstatte et synkesnøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var heller ikke intensjonen - jeg tenkte mer på om han lurte på om han skulle ha synk 2 eller tyngre og evt ikke ville sitte med et snøre han sjelden bruker. Kjører selv på et flyt/intermediate og et flyt/synk2 som "hovedsnører".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.