Gå til innhold
Fiskersiden

Buster Q: Raymarine CP100 DownVision ekkoloddmodul samt CPT-100


kilhak
 Share

Recommended Posts

Hei,

Vurderer nye Buster Xl, og ser at det som "standard i fiskepakken" følger det med Raymarine CP100 DownVision ekkoloddmodul samt CPT-100 giver (som brukes samen med denne 10" BusterQ-skjerm, enten som ekkolodd alene eller i kombo med kart). Har søkt litt rundt, men blir ikke helt klok på hvor bra denne komboen er. Noen som har noen erfaringen/tips til denne komboen?

Primært fisker jeg på dypt vann på sørlandskysten (fra 100-30 m). Vil jeg kunne klare å se bunnen med dette oppsettet? Hvis ikke, kan jeg bytte giver til f.eks. tm265 eller er ikke denne kompatibel med CP100? (Jeg er primært interessert i 2D bilder per nå, down vision delen er ikke så farlig at jeg mister ved å gå over til tm265) 

På sikt vil jeg trolig gå for et et eget oppsett (f.eks. HDS Live og TM265), men vil gjerne ha litt input på om ovennevnte kombo kan fungere som en start. 
 

Edit: jeg har forresten spurt om man kan koble til cp470/cp570, men har ikke fått noe svar på det. Vet heller ikke hvilke innstillinger jeg kan gjøre via buster q modulen opp mot disse to ekkoloddmodulene. (Men ikke sikker på om jeg vil legge så mye penger i en raymarine modul, siden jeg ønsker en motorguide i baugen, og dermed hadde det vært greit med lowrance-lodd/plotter på sikt) 

Endret av kilhak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Raymarine sin skjerm som rebrandes til Buster Q, sannsynligvis Axiom. Om 470/570 er kompatibel så er de modulene godt egnet med TM265. CPT-100 ser jeg kanskje ikke helt vitsen med når du fisker på 100-300 meter. :) Modulene du nevner, eller Axiom Pro som har 470 innebygget, er naturlige valg med den bruken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar. Da får jeg satse på at 470/570 er kompatibelt da  (hvis det blir aktuelt med denne båten) 

Leste i bloggen deres om 470/570, men ser at disse nå er ca 3 år gamle nå. Er disse fremdeles rangert som bra, f.eks rangert opp mot HDS live? Eller får jeg mye igjen for å lage et eget oppsett med tm265 og hds live ved siden av buster q systemet? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen er interessert, så kan jeg oppdatere litt etter at jeg har fått svar fra Buster

Per nå så støtter Buster Q kun CP100 (det kommer støtte for en "ikke navngitt" airmar modul snart som skal kunne gi mer effekt og gå dypere, men utover det kan de ikke love noe videre utvikling/støtte...)

Buster Q skal være et helt eget produkt ("ren" Linux basert), men som bruker komponenter fra Raymarine, Airmar etc ved behov  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen hemmelighet at jeg er skeptisk til slike "rebrand-løsninger". I praksis ender man som kunde opp med noe som for all del er pent, og satt opp fra fabrikk så ting fungerer som det skal, men som er dyrere enn det "egentlige" produktet eller har begrensinger som det egentlige produktet ikke har, alternativt får man ikke glede av softwareoppdateringer som slippes til et egentlige produktet men som ikke fungerer på rebrand-varianten. Sistnevnte er et STORT minus siden stort sett alt av elektronikk har ymse barnesykdommer som så fikses med softwareoppdateringer. Dette gjelder uansett om det er Raymarine eller Navico (Lowrance/ Simrad) som leverer produktet som rebrandes. I mine øyne burde Buster heller ha gjort slik feks Ranger gjør det, putte inn det originale produktet men med egen logo på. Identisk produkt, alt er likt bortsett fra at det står Ranger i startbildet i steden for Lowrance. Det blir like pent og stilrent, samt enklere for kunden å forholde seg til. 

Da skal jeg slutte å sutre. :)

Ja, 470/570 er fortsatt bra greier. En Axiom Pro målt opp mot HDS blir mye smakssak, jeg synes kanskje Axiom Pro er litt overpriset men det er som kjent sluttsummen som teller så listepris kontra ferdig prutet behøver ikke å henge sammen. Ser vi på skjermen du har pluss modul, så ville jeg foretrekke HDS siden HDSen har bedre skjerm og du vil ha fordelen med å kunne bruke dagens skjerm som kartplotter og HDSen som ekkolodd så du får mye skjerm totalt sett med HDS kontra bare en modul til dagens skjerm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.