Jump to content
Fiskersiden

Bytting av brytepinne på baugmotor


Recommended Posts

Fiskersiden er en kilde til informasjon og gir svar på mange problemer en møter som fisker eller båteier. Nå tenkte jeg at jeg skulle bidra med litt kunnskaper som kanskje andre eiere av baugmotorer kan få bruk for. Jeg opplevde nylig at brytepinnen knakk og fikk problemer med å skru av propellmutteren.

Hvorfor brytepinnen knakk, vet jeg ikke. Jeg tok ikke nedi bunnen, det er ca 100 meter dypt der jeg brukte motoren. Propellen traff heller ikke noe som fløt i vannet, jeg hørte i hvert fall ikke noe og det er ingen skader på propellen. Men uansett var brytepinnen knekt, propellen svingte løst rundt akslingen, og jeg hadde problemer med å skru av propellmutteren.

Brukermanualen forteller bare hvordan en skrur propellen på akslingen, da skrur en mutteren inntil propellen og strammer så 1/4 tørn. Når en strammer holder en igjen mot et av propellbladene. Når mutteren skal av, nytter det ikke å gjøre ting i motsatt rekkefølge. En får ikke mothold ved å holde på propellen fordi brytepinnen mangler. Når en skrur på mutteren, drar en bare motoren med seg rundt, det er ikke motstand nok til at mutteren løsner. Det er ingen spor i akslingen som en kan bruke, og akslingen stikker bare et par millimeter utfor mutteren slik at en får ikke tak med noen tenger.

Telefon til selger ga meg ikke løsningen. Han hadde aldri hørt at noen hadde knekt brytepinnen. Jeg tok da propellen opp av vannet og startet motoren. (Jeg er klar over at dette skal en aldri gjøre av sikkerhetsmessige årsaker.) Akslingen med mutteren sveiv rundt, mens propellen stod stille. Jeg satte en fastnøkkel på mutteren og startet motoren på laveste hastighet. Det var ikke nok krefter til å dreie akslingen, men da jeg forsiktig økte hastigheten et par trinn, begynte akslingen å svive, mens mutteren stod i ro. Mutteren ble da skrudd lengre inn på akslingen, det var ikke det som var hensikten. Det er ikke revers på baugmotorene, men ved å bytte om pluss og minus kan en få motoren til å gå motsatt vei. Nå er det ikke bare å bytte om pluss og minus på strømmen inn til baugmotoren, det er en del elektronikk som kan bli skadet av det. Men ved å demontere baugmotoren og bytte om pluss og minus på strømmen til elektromotoren, skal en i teorien kunne kjøre motoren motsatt vei. En vil da kunne skru av mutteren.

Heldigvis fikk jeg forslag om å prøve batteridrillen først. Men for å feste en hullpipe på drillen, trenges en overgang. Biltema selger sett med 3 firkanttapper for kr 49,90 og Jula pipeadaptersett 3 deler for kr 59,90. Med hullpipen festet på drillen var det bare å skru mutteren rett ut. Det er utrolig hvor enkelt det er når en kan ting og har rett verktøy.

Jeg fikk ny brytepinne og mutter av selger og det er nå på vei til meg i posten. Jeg vil fraråde å bruke spiker eller lignende som brytepinne. Dersom det oppstår en situasjon hvor en brytepinne skulle ha røket, vil en spiker bare bøye seg og kile seg fast. Det kan da bli skikkelig store problemer med å få av propellen.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hei

Går sikkert dette, men hvis ikke så er det en ide å investere i en rimelig elektrisk muttertrekker. De "slår" opp slike muttere ganske greit hvis du ikke kan holde igjen akselen. Fine når man skal skifte hjul på bilen også.

Evt ta med motoren til dekkverkstedet man bruker, og spørre om de kan løsne den for deg.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.