Jump to content
Fiskersiden

Den gule andungen

Members
  • Posts

    20
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Den gule andungen last won the day on March 20

Den gule andungen had the most liked content!

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Stavanger
  • Interesser
    Jakt og fiske, fiske og jakt

Recent Profile Visitors

1094 profile views

Den gule andungen's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Dedicated Rare
  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare
  • One Year In Rare

Recent Badges

4

Reputation

  1. Jeg har etterlyst oppdateringsdongle hos selger, og fått følgende svar: Det er kommet en Software - oppdaterings dongel til Tekninsk Support hos Brunswick Norge som kan sendes ut til ditt nærmeste Mercury / MotorGuide verksted. Ta kontakt, og gjør en avtale direkte; https://www.mercurymarine.com/no/no/find-a-dealer/?latitude=58.9633565&longitude=5.7423595&q=4012
  2. Fiskersiden er en kilde til informasjon og gir svar på mange problemer en møter som fisker eller båteier. Nå tenkte jeg at jeg skulle bidra med litt kunnskaper som kanskje andre eiere av baugmotorer kan få bruk for. Jeg opplevde nylig at brytepinnen knakk og fikk problemer med å skru av propellmutteren. Hvorfor brytepinnen knakk, vet jeg ikke. Jeg tok ikke nedi bunnen, det er ca 100 meter dypt der jeg brukte motoren. Propellen traff heller ikke noe som fløt i vannet, jeg hørte i hvert fall ikke noe og det er ingen skader på propellen. Men uansett var brytepinnen knekt, propellen svingte løst rundt akslingen, og jeg hadde problemer med å skru av propellmutteren. Brukermanualen forteller bare hvordan en skrur propellen på akslingen, da skrur en mutteren inntil propellen og strammer så 1/4 tørn. Når en strammer holder en igjen mot et av propellbladene. Når mutteren skal av, nytter det ikke å gjøre ting i motsatt rekkefølge. En får ikke mothold ved å holde på propellen fordi brytepinnen mangler. Når en skrur på mutteren, drar en bare motoren med seg rundt, det er ikke motstand nok til at mutteren løsner. Det er ingen spor i akslingen som en kan bruke, og akslingen stikker bare et par millimeter utfor mutteren slik at en får ikke tak med noen tenger. Telefon til selger ga meg ikke løsningen. Han hadde aldri hørt at noen hadde knekt brytepinnen. Jeg tok da propellen opp av vannet og startet motoren. (Jeg er klar over at dette skal en aldri gjøre av sikkerhetsmessige årsaker.) Akslingen med mutteren sveiv rundt, mens propellen stod stille. Jeg satte en fastnøkkel på mutteren og startet motoren på laveste hastighet. Det var ikke nok krefter til å dreie akslingen, men da jeg forsiktig økte hastigheten et par trinn, begynte akslingen å svive, mens mutteren stod i ro. Mutteren ble da skrudd lengre inn på akslingen, det var ikke det som var hensikten. Det er ikke revers på baugmotorene, men ved å bytte om pluss og minus kan en få motoren til å gå motsatt vei. Nå er det ikke bare å bytte om pluss og minus på strømmen inn til baugmotoren, det er en del elektronikk som kan bli skadet av det. Men ved å demontere baugmotoren og bytte om pluss og minus på strømmen til elektromotoren, skal en i teorien kunne kjøre motoren motsatt vei. En vil da kunne skru av mutteren. Heldigvis fikk jeg forslag om å prøve batteridrillen først. Men for å feste en hullpipe på drillen, trenges en overgang. Biltema selger sett med 3 firkanttapper for kr 49,90 og Jula pipeadaptersett 3 deler for kr 59,90. Med hullpipen festet på drillen var det bare å skru mutteren rett ut. Det er utrolig hvor enkelt det er når en kan ting og har rett verktøy. Jeg fikk ny brytepinne og mutter av selger og det er nå på vei til meg i posten. Jeg vil fraråde å bruke spiker eller lignende som brytepinne. Dersom det oppstår en situasjon hvor en brytepinne skulle ha røket, vil en spiker bare bøye seg og kile seg fast. Det kan da bli skikkelig store problemer med å få av propellen.
  3. Jeg har en Motorguide og sliter med å få ankringsfunksjonen til å virke som den skal. Det vil si at når det er stille og stabil avdrift, så fungerer baugmotoren helt perfekt, men når vind og bølger kaster baugen sidevis, så snurrer baugmotoren rundt flere ganger samme vei. Ledningene blir tvinnet rundt stammen og jeg er redd for at de skal ryke. Av og til virker baugmotoren altså tilsynelatende som den skal, men ved å kjøre sakte i sirkler med hovedmotoren ser en lett om alt er slik det skal være. Jeg har klaget til selger som først foreslo å tilbakestille til fabrikkinnstillinger, så kalibrere kompasset og sette motorens retning. Da det ikke hjalp var neste skritt å bytte GPS-antenne. Det var ikke noe problem å få dette gjort fordi alle Mercuryverksteder kunne gjøre dette på garantien. Men bytting av GPS-antenne løste ikke problemene. Ny henvendelse til selger førte til følgende svar: "Vi har været med på uttesting av et nytt Software til MotorGuide Xi-3 og Xi-5 motorene. Dette Software løser bla problemene du sliter med, og vil bli tilgjengelig i løpet av våren. Det har også kommet en ny kalibreringsprosedyre som skal brukes etter oppdatering. Denne kan du gjerne forsøke og bruke på motoren din allerede nå (Se vedlegg) Software oppdateringen kan du gjøre selv via en dongle m/Nettverkskontakt, og denne kan få låne av oss. Når nytt Software blir klart, og vi får oppdateringdongler på plass, legger vi dette ut på bla Facebook, og div blogger." Jeg ser fram til å forsøke softwareoppdatering og ny kalibreringsprosedyre. Det er litt stressende å måtte følge mer med på baugmotoren enn på fiskestangen. Ellers er jeg fornøyd med baugmotoren. Jeg er også så langt fornøyd med selgers håndtering av problemet.
  4. Jeg har en Hobby 555 Proff. Det er omtrent samme lengde og vekt som din båt. Med MG Xi5 24V holder jeg 2,3 knop. Dersom det hadde vært 3 knop strøm, ville jeg ha driftet med 0,7 knop. Men det går an å ha hovedmotoren innkoblet samtidig, men jeg har aldri hatt behov for det. Jeg har et 100AH batteri og det holder i flere dager for meg. Men spørsmålene om batterier er det andre som kan svare bedre på enn jeg.
  5. Jeg er eier av en MG Xi5 24V og har hatt problem med denne. Problemet har vært at motoren roterer mer enn 360°, slik at den holder på å ta kvelertak på seg selv. Jeg har måttet kjøre motoren manuelt motsatt vei for å løse opp ledningene som har blitt tvinnet rundt stammen. Problemet oppstår når det er bølger og baugen blir kastet til siden. Når det er flatt hav og bare strøm, er det ingen problemer. Jeg har hørt at andre MG-eiere har hatt samme problem og at ledninger har blitt slitt av. Det er kun ankerlåsfunksjonen jeg har benyttet og det har aldri vært problemer med å holde posisjonen. Jeg er klar over at motorens retning må kalibreres før den tas i bruk, og det har jeg gjort. Jeg har fått kvitteringstone etter at kaliberingen er gjort. Jeg har tatt problemet opp med selger som svarte: «Her kan en fabrikk reaset / en kompass kalibrering / Sette motorens retning hjelpe.» Instruksjoner for dette fikk jeg av selger, og instruksjonene ble fulgt til punkt og prikke, men jeg ble ikke kvitt problemet. Selger sa da at neste skritt var å bytte GPS-antenne. Dette kunne gjøres på garantien hos alle Mercury-forhandlere. Jeg har fått byttet GPS-antennen, men jeg har ikke fått testet om dette har løst problemet. Jeg er spent på om el-motoren vil fungere problemfritt, men har dessverre ikke anledning til å finne det ut nå. Jeg hører at det er forskjellige problemer med MG, og forskjellige løsninger på problemene. Jeg forstår ikke at bytting av GPS-antenne vil løse problemet jeg har hatt. Jeg vil heller tro at det er en programvarefeil. Er det noen her som kunnskaper/erfaringer med dette problemet?
  6. Jeg har nylig kjøpt meg en Motorguide Xi3 for å bruke den under torskefiske. Fra forhandler ble det fortalt at jeg godt kunne ha baugmotoren nede mens jeg gikk med hovedmotoren og lette etter fisk. Det har fungert fint. Straks jeg får signaler på ekkoloddet, trykker jeg på ankerlåsen og stopper hovedmotoren. Da ligger jeg rett over stimen og kan begynne å fiske. Men for et par dager siden merket jeg at jeg drev selv om jeg hadde satt på ankerlåsfunksjonen. Da jeg tok opp baugmotoren så jeg at hele propellen var vekke. Mutter, anode, propell og brytepinne var borte, bare akslingen stod igjen, og da var det selvsagt ikke lett å holde posisjonen. Selger hadde aldri hørt om noen som hadde mistet propellen. Men da jeg googlet dette, så fant jeg ut at det ikke var helt uvanlig, en hadde til og med klart å miste to propeller på en uke. Faren for å miste propellen oppstår når motoren står feil vei og vannpresset kommer bakfra. Da er det muligheter for at mutteren skrur seg ut og at propellen ramler av. For å unngå å miste propellen er det mange som tar av mutteren som følger med moteren, og erstatter denne med en låsemutter. Nå husker jeg ikke om det var en vanlig mutter eller en låsemutter som fulgte med motoren. Ikke kan jeg kontrollere det heller, fordi mutteren ligger på 50 - 100 meters dyp. Men mutteren ble satt på slik den skal i følge manualen, den ble skrudd fast og så strammet 1/4 tørn. Det var ikke noe problem å få ny propell. Den kom i posten dagen etter, men det kostet meg vel en 1000-lapp. Nå var det heldigvis en låsemutter som fulgte med. Jeg er likevel redd for å miste propellen på nytt. Er det noen som kan fortelle om det er en vanlig mutter som orginalt følger med motoren, da har jeg en forklaring på hvorfor jeg mistet propellen. Kan jeg stole på låsemutteren?
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.