Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebinding


Myklebust
 Share

Recommended Posts

Mnja, skal ikke uttale meg for allmenheten, men det hjalp veldig for meg. Hadde en skikkelig nybegynner video, som tok for seg et par enkle fluer (og noen verre) og teknikker forbundet med å binde disse. Fant og noen teknikkvideoer på nettet, husker ikke helt hvor...

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Erik_21

fluebinding er lett

Jeg vil vel ikke si at fluebinding er lett, selv når du har drevet med det en stund. Det er klart det blir lett når du binder de samme mønstrene gang etter gang, år etter år. Når du derimot skal binde noen "ekstreme" fluer, så tror jeg også de mest rutinerte må titte i boka først.

Det er ihvertfall min erfaring.

Et lite tips til å begynne med, er å binde de 3-4 mest brukte mønstrene til det fiske du skal utføre. Ta f.eks. brunørret/harr fiske. Superpuppa, fallskjermflue, streaking caddis(vårflue) og hareørenymfe er de mønstrene jeg bruker mest. Følg så instruksene du finner i boka/på nettet. Når du begynner å drømme om harer med store pupper som hopper fallskjerm, da kan du begynne å eksprementere...

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo fluebinding er lett. jeg binder nesten aldri de samme mønstrene, det blir jeg lei av.

er alltid åpen for nye inspirasjoner. synes faktisk fluebinding er nesten like artig som å fiske.

nå binder jeg ikke så mye ørret og røye fluer. Det kan heller være litt mer vrient.

men kjøp deg en video du, SM, så skal du se at det skjer fremgang.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av laksen

noen som vet hvordan marfloflue ser ut? og hvordan man binder dem

Marflo:

bind inn en bit kobbertråd ganske langt ned i krokbøyen på en buet krok, bind så inn en bit scudback som skal dekke hele ryggen på flua. Så dubber du med selull, eller annen stiv dubbing. Lag en kropp som har en mini forskjell større i tykkelsen bak enn foran. Legg scuddbacken over ryggen og rib med kobber tråd. Et par tre whipfinish, og en dråpe lakk eller superlim så er du nesten ferdig. Siste steg er å forsiktig dra ut "ben" av dubbingen med dubbingnåla, dette gjøres på begge sider. Voila En marflo. Bind i sorskjellige størrelser og farger. Fiskes med korte rykk i strømkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har et bilde av vidunderet? men takk stefan

Marflo:

bind inn en bit kobbertråd ganske langt ned i krokbøyen på en buet krok, bind så inn en bit scudback som skal dekke hele ryggen på flua. Så dubber du med selull, eller annen stiv dubbing. Lag en kropp som har en mini forskjell større i tykkelsen bak enn foran. Legg scuddbacken over ryggen og rib med kobber tråd. Et par tre whipfinish, og en dråpe lakk eller superlim så er du nesten ferdig. Siste steg er å forsiktig dra ut "ben" av dubbingen med dubbingnåla, dette gjøres på begge sider. Voila En marflo. Bind i sorskjellige størrelser og farger. Fiskes med korte rykk i strømkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.