Gå til innhold
Fiskersiden

Rapport: Storskate!! Oppdatert m/nye bilder


AÅ
 Share

Recommended Posts

I går kveld gjekk turen ut til ein gromplass eg for to veker sidan fekk lange på nesten ti kilo. Havet viste seg frå si beste side, det var stilt og varmt og det beit jevnt og trutt. På dei to første nedslippa vart det to brosmer, og så ein uer og ei brosme. Karinne (min sambuar) fekk ei lange og ein pigghå. Vi forsøkte litt etter gylter ein annan stad, men fekk ingenting.

Etter ei stund returnerte vi til plassen vi var først. Eg hadde eit par bra fisk på, men mista dei etter rundt hundre meter. Til slutt gjekk vi tomme for agn, men eg hadde ikkje lyst til å gje meg. Skar derfor opp ein uer på ca 900 gram og brukte eine fileeten som agn. Etter å mista ein stor fisk ganske raskt, vart det dødt ein periode, før eg fekk eit ordtlig napp igjen. Denne kjente eg satt skikkelig. Den gav kjempebra kamp (særlig i starten) og hadde eit skikkelig seigt og langt utras. Til slutt var den oppe og eg fekk den opp i båten uten klepp. Vart ny art og ny tyngste fisk for meg!

Største brosma: 4,8 kg

03072005181414tadJoo6dU2CT.jpg?53

Uer, 930 gram. Brukt som agn[ ;) ]

03072005181414dMgu82145np3.jpg?75

Storskate 13,1 kg

03072005181414nF1ETO7q9h1U.jpg?31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt fin skate, og stort gratulerer med en art mange av oss særdeles gjernes skulle lurt!

Genutsatt eller ikke, enhver tilleggsopplysning du vil gi om plassen du fiska på vil bli satt stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Gratulerer med super-duper fangst!!!! Det var jaggu skaten sin det. sjekk den kanon-tøffe kroppsformen...

Hvor dypt var dette? Og satte du den ut eller står det skate-vinger på menyen imorgen?

Takk takk! Var en fantastisk fisk.. er høgt oppe fortsatt:)

På det dypeste er det 265 meter. Stedet er brådypt og ligger nær en øy, fisker ikke lenger enn 50 meter frå land. Bunnen er vanskelig å si, men vi har fått opp store tangrester. Men regner med det er sandflekker der siden det var skate og få der. Skal være mulig å få kveite i området..

Skaten ble sluppet ut igjen så fort den var veid og fotografert, men er ikke sikker på om den klarte seg. Den slet veldig med å svømme da vi slapp den ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med finfin skate....

..men er vi sikre på at det ikke er spisskate ??

sitat Pethon (spisskate) : "Bakkanten av finnene er svakt rødlige"

Dette stemmer jo med fisken på bildet...

Har du flere bilder av fisken AÅ?

HAdde fisken blitt veid på land så kunne det vel og vært ny soleklar rekord på spisskate! (om det er det det er da)

Edit : ser at den har en del kjennetegn som sier storskate (bl.a snutelengde og gule prikker (som er typsik på "små" storskater)

Men den har og noen som sier spisskate...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn ett bilde av stordingen Harald Onarheims spisskate fra 2004 til sammenligning... Legg merke til at her er snutelengden maks 3 ganger avstanden mellom øynene, men fremdeles er det en soleklar spisskate. Noe undersiden viser (som jeg har bilde av, men ikke lagt ut), samt bakkanten av finnen som er rødlige

030720052047D2ORwCId64q4Q7MzfK.jpg?35

PS ikke la dere lure av vinkelen på bildet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott fisk, jeg er grønn av misunnelse..

Min første reaksjon var at det så ut som en storskate, men snuten ser veldig spiss ut ved nærmere øyesyn. Det jeg synes er at form og farge minnet veldig om de storskatene jeg har sett. Men vi skulle ønsket et bedre bilde av fisken om du har det, eller i det hele tatt flere bilder. Ser at fisken bøyer vingene kraftig når du holder den, og det kan gjøre at snuten ser spissere ut en den er..

Uansett, en kjempefisk som mange her misunner deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle kommentarer! Har flere bilder som eg skal prøve å legge inn senere (ligger på en annen datamaskin).

Kan nevne att eg har fisket på samme sted 12 timer i strekk fra i går kveld kl 2200 til i dag tidlig kl 1000.. fisk ble det naturligvis[ :D ] Legger inn rapport i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.