Gå til innhold
Fiskersiden

Team Salmon har vært i Namsen,,,


J.P
 Share

Recommended Posts

Team Salmon har haten helt utrolig tur i Namsen og i Sandøla. Fisket med båt på Værem og 3 kvarter inn i turen han den første på5 kg. Før døgnet var over havet 6 nye laks i båten. Enkanon start!! Så ble det vile døgn med en snar tur opp i sandøla for å sjekke ut forholdene til vi skulle oppover dit. Neste ro døgn ga 4 nye laks, største på 5 kg, og det siste ga kun en laks på knappe 3 kg. Totalt 12 laks, de fleste tatt på bomberen Tor, rød flaks wobbler og mediå skjeia.

Så gikk turen til Sandøla. Hadde nedre/øvre og øverhøla første døgn. Preøvde så vit å ro nedre med det ble heller lite fart på sakene. Øverhøla derimot var full av badene ungdommer og laks. Token prat med gutter og ble med uti tømmerås fossen å svømte rund i de frådenede vannmasser. Kl 05 på morgenen løsnet fiske også med en på 4,5 kg som stakk ned renna mellom hølene. En helt sinnsyk løpetur på ca 200 ned et frådene stryk. Ble tree lakser den morgenen, 3,5 5,6 6,8 og 7 kg. Ny runde i sovende stilling og begynte det siste døgnet som forige med et bad i vann massene. Igjen startet bettet i 4/5 tiden med å miste min første laks på flue!!! Ikke vet jeg hvordan men den bare slapp. Aldri hent før,så jeg måtte gå litt rundt før æ gikk på igjen. En ny laks tok flue helt utpå brekket og slapp seg ned. Den også slapp flua!! Hva skjer?? Ny runde, så tar en laks flua og blir med stile og frdelig inn, før den dra 80 meter av snella og hiver seg i været. En pen laks har tatt og blir på ny med inn omt berget jeg står på. På motsett side står to svenske fiskere og ser på. de har på sportsfikevis snellet inn og venter på at jeg skal bli ferdig med laksen. den ene av de stå 1 meter ute i vannet å ser jeg får laksen inn på min side. PÅ et brøkdel starter den på nytt et vanvittig utras, rett mot en ventende svenske. En meter ifra svensken hiver den seg ut av vannet å lander nesten på stakkarn som omtren skvetter på seg hjerteinfarkt. Landre a 10 minutter senere en flott 9 kg laks. 30 kg laks fordelt på 5 lakser lar seg høre. Bilder og slikt kommer på hjemmesiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Enig, Robert. Få med danskene også... Vet ikke men den sorten som vi var borti på Værem er en type jeg ikke ønsker velkommen til våre elver. Han fisket på Seem.

Var på vei opp igjen etter et drag ned elva. Kjørte opp og oppdaget dansken lå å rodde på toppen. La oss på motsatt side og gikk med rolig fart forbi. Hilste og fikk ikke noe tegn tilbake bare en sur mine. Tok en liten pause på toppen og lot dansken komme ned på det rolige partiet. Startet fiske og hadde ca 150/200 meter ned til dansken. Han hadde tydligvis rod der før å viste at det er bevegelig fiske selv med båt. Avstandet til dansken krympet stadig pga tromproing og heletiden rodde opp på sidene før nytt slag over. Vi å måtte trompro men det finns grenser for hvor lenge det kan være stilstans i fisket. På nersiden av dansken er det mye mere fart i elva og det var tydelig at han ikke var kar om å ro der, det var litt mere trøkk i elva.

Ikke en gang snudde han seg for å se hvor vi var. Tilslutt ga vi opp og la vi oss inn på siden og slapp oss ned til dansken. Da oppdaget han oss og ble lynforbannet. Ramla ut noen danske gloser som jeg ikke forstod det spøtt av men såppas at det ikke var pene ord som kom. Svarte med at han ikke kunne sperre elva og om bevegelig fiske. Da ro dansken opp bak oss og rundt og kommer på nersiden av oss igjen. Der er strømmen betydelig større og han får problemer med å holde båten i ro. Det ender med at han må til land. Ble litt bekymret for stakkarn å der han satt, aldeles utslitt på elvekanten og viste fingeren ...

Han har sikkert fisket der i mange år og fått et slaks eieforhold til plassen og ser da muligens på alle andre som inntrengere i hans fiske. Han er gjest og bør, som en voksen mann forstå og oppføre seg etter det [} :) ]..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...det er mange av disse.... hadde samme problem med en Sveitser som ror på Foss/Engstad hvert år..han ror, og kona fisker....de lå og tromprodde på den beste plassen (i hans øyne), og etter å ha ligget over han ei halvtimes tid, gadd jeg ikke mer og slapp meg forbi. Da vi kom et lite stykke lenger ned, la idioten seg på sia av meg, og sperret slik at jeg ikke kunne fiske sør side av elva. Gjorde meg egentlig ingenting da vi fikk fisk, og han ikke...

Har også opplevd en ilsint danske på Grande/Ranum som trudde han eide valdet....var like før han kastet årer og bensinkanner på meg....rodde pent i land, og håpte på at dansken snart ble sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.