Gå til innhold
Fiskersiden

Liten ørret i oslomarka?


OsloFisker
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært på et stort tjern i lillomarka (oslo). Fått 3 fisker over 2 dager jeg besøkte vannet men de er veldig små ennå. Sjekk bildet. 
Så da blir spørsmålet om det kan være større fisk i det vannet eller burde jeg komme tilbake rundt august tiden? Lurer også på om noen har fått større fisk i lillomarka i år? Hvis noen vil tipse rundt vann med større fisk så kan dere sende pm :D

IMG_5890.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, OsloFisker said:

+ kjøtte var hvit. Kommer det av hva fisken spiser eller fordi fisken var så liten som den var?

 

 

Kjøttfarge har kun med diett å gjøre.

 

Når det kommer til størrelse, vanskelig å vite. Du kan være uheldig å få mange små på rad, eller at det samler seg små i ett område og store i et annet. Det er spesielt vanlig tidlig i sesongen.

 

Feks har jeg fisket et hemmelig sted de siste dagene i et vann hvor størrelse pleier å ligge på ca 500 gram men der jeg har fisket siste dagene finnes det kun kilosfisk og større fordi de store jager eller spiser de små så tidlig i sesongen. 

 

To fisk er ikke nok til å konkludere noe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gabriel skrev:

 

 

Kjøttfarge har kun med diett å gjøre.

 

Når det kommer til størrelse, vanskelig å vite. Du kan være uheldig å få mange små på rad, eller at det samler seg små i ett område og store i et annet. Det er spesielt vanlig tidlig i sesongen.

 

Feks har jeg fisket et hemmelig sted de siste dagene i et vann hvor størrelse pleier å ligge på ca 500 gram men der jeg har fisket siste dagene finnes det kun kilosfisk og større fordi de store jager eller spiser de små så tidlig i sesongen. 

 

To fisk er ikke nok til å konkludere noe 

Jeg leste litt på nette etter at jeg skrev innlegget at det går opptil 500g ørret i det vannet. Og de fiskene som vakket og hoppet ut av vannet var ganske så små. Men det stemmer at jeg kun har stått på et sted de 2 dagene så det kan hende at det er bedre forhold på andre siden av vannet..

 

Jeg har enda ikke funnet vann med fisk i nærheten av kilo men håper det løsner seg ila sommer sesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/18/2023 at 5:09 PM, OsloFisker said:

Jeg leste litt på nette etter at jeg skrev innlegget at det går opptil 500g ørret i det vannet. Og de fiskene som vakket og hoppet ut av vannet var ganske så små. Men det stemmer at jeg kun har stått på et sted de 2 dagene så det kan hende at det er bedre forhold på andre siden av vannet..

 

Jeg har enda ikke funnet vann med fisk i nærheten av kilo men håper det løsner seg ila sommer sesongen!

 

 

Det er ofte slik at storørret samler seg i en del av vannet mens en annen har mest småørret.

 

Og det du leser om et vann på nett kan fort bli utdatert, levekår kan forandre seg eller så kan folk lese om at det er god fisk og så plutselig blir vannet overfisket. Stor fisk for 5 år siden kan bety liten i år.

 

Og det kan og variere uten at mennesker har noen innvirkning på det, en kollega har et vann som bare hadde småfisk for 5 år siden, for 3 år siden var det plutselig masse fin fisk, nå er det veldig variert. Det handler om variasjon i næringsgrunnlag, og ikke minst gytemuligheter.

 

Du bør heller aldri stå på samme sted i lang tid, har du ikke fått fisk i løpet av 10 kast, så flytt deg minst 30 meter. Du bør stort sett aldri stå lenge på et sted, hvis fisken er i humør biter den stort sett i løpet av de første 5 kast, de som får mye fisk flytter seg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Gabriel skrev:

 

 

Det er ofte slik at storørret samler seg i en del av vannet mens en annen har mest småørret.

 

Og det du leser om et vann på nett kan fort bli utdatert, levekår kan forandre seg eller så kan folk lese om at det er god fisk og så plutselig blir vannet overfisket. Stor fisk for 5 år siden kan bety liten i år.

 

Og det kan og variere uten at mennesker har noen innvirkning på det, en kollega har et vann som bare hadde småfisk for 5 år siden, for 3 år siden var det plutselig masse fin fisk, nå er det veldig variert. Det handler om variasjon i næringsgrunnlag, og ikke minst gytemuligheter.

 

Du bør heller aldri stå på samme sted i lang tid, har du ikke fått fisk i løpet av 10 kast, så flytt deg minst 30 meter. Du bør stort sett aldri stå lenge på et sted, hvis fisken er i humør biter den stort sett i løpet av de første 5 kast, de som får mye fisk flytter seg mye.

Jeg bruker ganske mye dupp/mark derfor blir stående på et sted, og kaste rundt over vannet. Men en lettvekt stang er påvei som jeg kan bruke aktiv. 
 

har fått tips om ett vann til som jeg skal besøke snart, får se hva det blir der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, OsloFisker said:

Jeg bruker ganske mye dupp/mark derfor blir stående på et sted, og kaste rundt over vannet. Men en lettvekt stang er påvei som jeg kan bruke aktiv. 
 

har fått tips om ett vann til som jeg skal besøke snart, får se hva det blir der

Bør fremdeles flytte på deg hvis du vil få fisk.

 

Tommelfingerregelen er at 90% av fisken står i 10% av vannet, er det varmt søker de kaldt vann i skyggen av et fjell, eller dypt vann, eller en elv hvor kaldere vann kommer inn.

 

Er det kaldt vann søker de varme, grunne områder, sol eller en varm elv. Og dette forandrer seg fort, der du bøttevis med fisk en dag kan det være fisketomt dagen etterpå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gabriel skrev:

Bør fremdeles flytte på deg hvis du vil få fisk.

 

Tommelfingerregelen er at 90% av fisken står i 10% av vannet, er det varmt søker de kaldt vann i skyggen av et fjell, eller dypt vann, eller en elv hvor kaldere vann kommer inn.

 

Er det kaldt vann søker de varme, grunne områder, sol eller en varm elv. Og dette forandrer seg fort, der du bøttevis med fisk en dag kan det være fisketomt dagen etterpå.

 

 

Hmm gode tips! Hvor lenge bør mann fiske før mann flytter seg til nytt sted?
 

Og hva hvis du har dekket hele vannet uten å få fisk? Gi opp og gå hjem eller fortsette å flytte seg rundt vannet til fisken biter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, OsloFisker said:

Hmm gode tips! Hvor lenge bør mann fiske før mann flytter seg til nytt sted?
 

Og hva hvis du har dekket hele vannet uten å få fisk? Gi opp og gå hjem eller fortsette å flytte seg rundt vannet til fisken biter?

 

Hvis du ikke har fått noe fisk i det hele tatt er tommelfingerregelen maks 5 minutter.

 

Og hvis du har dekket hele vannet uten fisk så er ørreten sannsynligvis inaktiv pga temperatur. Det er den veldig ofte.

 

Ellers så har du feks fisket i feil vannlag eller med noe ørreten ikke er intressert i. Det er vanskelig å vite i grunn. Av og til står den langt ute, andre ganger i elveløp, eller bare ligger statisk på bunnen og venter på at forholdene endrer seg.

 

Hvis du ikke får noe som helst noe sted så bør man gjerne prøve å fiske med noe annet, feks bytte sluk til spinner eller makk, eller flue for den saks skyld.  Eventuelt bare ta en pause og prøve igjen litt senere, feks er timen før og etter solnedgang ofte fantastisk rundt sankthans.

 

Et eksempel var for en ukes tid siden når jeg var i Jølstavatnet, helt håpløst kl. 5, 6, 7, 8, 9, 10, men så kl. 11 om kvelden fikk man litt aktivitet som varte til kl. 1.

 

Og så døde det helt igjen, men så plutselig dagen etterpå kl. 11 om formiddagen så eksploderte det helt og man kunne få fisk på hvert eneste kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.